Climate control gedraagt zich vreemd

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Yoghurt

Climate control gedraagt zich vreemd

Bericht door Yoghurt » 28 aug 2017, 20:15

Hoi,

Ik heb veel topics gelezen hier, maar een situatie gelijk aan de mijne staat er niet. Ik hoop dat iemand hier iets zinnigs over te zeggen heeft! Het betreft een 330i 20004 met climate control (CC).

De CC unit werkt in zoverre, dat de aanjager op alle standen kan blazen. (dit is geregeld door de weerstand meen ik)
De CC unit kan ook koude en warme lucht blazen. Ik kan er ook zonder de airco aan te zetten warme lucht uit krijgen.
Als ik de temperatuur in wil stellen in de auto, komt er koude lucht uit de CC, tenzij ik hem instel op 24,5 graden of hoger. Dan is het heel warm. Toen ik dit deed was het buiten 17 graden dus het was geen hete dag.

De auto heeft zojuist inspectie 2 gehad en het koelsysteem is ontlucht. Het valt me op dat de koude lucht niet "ijskoud" is, maar wel veel kouder dan de buitenlucht. Er wordt dus wel gekoeld. In 2015, 10.000km geleden heeft de auto een aircoservice gehad.

Zou dit de sensor zijn, of de kachelkranen, of toch weer service nodig? Iemand ervaring met een dergelijke situatie?

rob75

Re: Climate control gedraagt zich vreemd

Bericht door rob75 » 01 sep 2017, 13:50

Om te zien of het koelgedeelte zijn werk goed doet, zet je de temperatuur helemaal laag en meet dan de lucht uit de roosters (even handmatig op de dashboard roosters zetten). Deze moet nu een duidelijke lagere temperatuur geven dan de buitenlucht. Ik ben even de waarde kwijt die dat zou moeten zijn. De temperatuur moet volgens mij minstens 10 graden kouder zijn dan de buitentemperatuur op dat moment.
Verder zitten er een aantal temperatuursensoren in het systeem. Die zijn uit te lezen met de juiste software (bijv. INPA). Aan de hand van deze sensoren gaat de CC aan de slag.
Controleer ook handmatig of je de lucht uit alle roosters apart kunt laten komen, zodat je zeker weet dat deze stelmotoren goed zijn.
Het kan goed zijn dat de CC unit defect is, of opnieuw (update?) geprogrammeers moet worden.

Succes,
Rob

Yoghurt

Re: Climate control gedraagt zich vreemd

Bericht door Yoghurt » 03 sep 2017, 11:29

Hoi Rob,

Bedankt. De unit heb ik inmiddels uit kunnen sluiten door deze te wisselen met een andere. Dit loste niets op. Ook werken de stelmotoren en komt er duidelijk koudere lucht uit dan buiten! Het is erg vreemd. Er is nl een duidelik omslagpunt bij 24 graden koud en 24.5 warm ingesteld op de cc unit.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”