Ik heb zaterdag de stoute schoenen eens aangetrokken.
De koplampglazen werden behoorlijk geel, door de verkleuring van de blanke lak.
Het eerste wat ik heb gedaan:
Een 12 Volt accu boormachine, waarvan de accu's defect waren, daar heb ik de inhoud van de accu verwijderd en een draad aan de contacten gesoldeerd. Geen gedoe met lege accu's.
Let wel op de polarisatie + en -
Verder heb ik gebruikt:
Schuurschijfjes en polijst pad's op een steunvoet 75 mm.
Stap 1: plaats een schuurschijfje gebruikt met korrel 500. ( Droog geschuurd ).
Zet de boormachine op de laagste stand, anders worden de kunststof glazen te heet, en kan het glas
vervormen.
Verder kunt u precies zien, wanneer de blanke lak laag is verwijderd.
Stap 2: plaats een schuurschijfje met korrel 1000 geplaatst en geschuurd, dit heb ik met water geschuurd.
Stap 3: plaats een schuurschijfje met korrel 1500, ook weer nat geschuurd met veel water.
Stap 4: plaats een schuurschijfje met korrel 3000 ook weer nat geschuurd.
Stap 5: plaats een vilten pad, en heb er polijst middel op aangebracht met grofheid 1000.
Hier heb ik de overtollige schuurkrasjes mee weg gepolijst, en het kunststof glas helder word.
Ook weer op het laagste toerental gepolijst.
Stap 6: plaats een schuimrubber pad hard met polijstmiddel grofheid 2500.
Stap 7: de sealer/beschermlaag aan brengen.
Ik heb dus een zachte schuimrubber pad aangebracht op de boormachine, en de sealer op de pad
aangebracht, en de sealer goed in gepoetst.
Het resultaat, geheel nieuwe koplampen, die weer het volle licht op het wegdek projecteren.
Als ik de koplamp glazen niet had bewerkt, dan had de BMW niet door de APK heen gekomen, maar afgekeurd op de sterk geel en dof verkleurde koplampen, die slechts minder dan de helft van de licht opbrengst hadden.
De tijdsduur van het bewerken per koplampglas, dat bedraagt een uur, maar wel op een rustig tempo.
Het is heel goed te doen, om de koplamp glazen te polijsten, en het is ook niet moeilijk, maar neem er de tijd voor. Het word dus beloond met hele mooie heldere koplampen. U heeft dus eer van uw werk.

Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad