Zal nog even wat extra dingen noemen die ik heb meegemaakt.
Cosmetisch gezien kijken welke opties die heeft. Soms kan het er wel zijn dat er bepaalde opties niet aanwezig zijn.
Ik zelf mis bijv bekerhouders voorin de auto. Panodak (pas op voor het lekken), navi prof, soort stoelen (evt. met stoelverwarming), zonnerollo achter en zijramen achter. Dat zijn dingen die achteraf gezien toch best veel verschil maken qua comfort.
Controleer even de navi of die het wel goed doet.
Technisch gezien is de M54 (in jouw geval M54B30) betrouwbaar. Toch zijn er zeker dingen waar je op moet letten.
Ik had destijds gekeken voor andere 5-serie's. Deze kampten nogal met olielekkages.
Veel autozaken maken de auto veel mooier dan dat ze zijn. Meestal maken ze de auto en in de motorruimte alles schoon. Check het daarom na het 'proefrijden'. Dan komt alles weer naar boven namelijk.
Zweet kan op zich geen kwaad, maar let er wel op. Waar ik veel olielekkages/-zweet tegenkwam zijn hier:
- Op het metalenplaatje boven de manifold. Daar kan zich olie opstapelen bij lekkage. (Foto's zijn van google afb.)
En een plek waar ik zelf bij mijn eigen 525i ook mee zat die ik helaas niet meteen heb kunnen zien is achter de oliefilter. Pak even een zaklamp en schijn er achter. Daar lopen nogal wat olie- en koelvloeistofslangen. Op den duur kunnen die uitdrogen en scheuren.
Verder natuurlijk op de bodemplaat kijken dat zich onder de motorblok bevindt.
Een goed ingevulde onderhoudsboekje zegt niet alles. Ik zag teruggedraaide auto's met een nieuwe onderhoudsboekje die vol was gestempeld met gesloten/failliete dealers. Check dat goed! Helaas gebeurt het nog steeds zulke fratsen...
Buiten dat altijd even de koelvloeistofreservoir controleren en de oliepijl stok kijken. Wat is de kleur van de olie (pik zwart, wat niet goed is) of lichtelijk geel/zwart.
Koppakking (of het systeem wat de olie en koelvloeistof uit elkaar houdt) problemen komen niet echt voor met deze blokken. Maar wil je het toch zeker weten? Open dan de koelvloeistofreservoir (als die koud is!!), start de auto en kijk of er luchtbellen komen of dat de koelvloeistof donker is van de olie die er dus bij komt wat niet moet.
Toch denk ik niet dat zulke problemen voorkomen met een km-stand van 125 duizend. Toch zeker voor het onzekere controleren. Komt het toch voor, dan met een grote boog eromheen zoals Seb83 dat zegt. Er kan namelijk eraan 'gesjoemeld' zijn..
Ik wil je niet afschrikken, want een goede motorblok kan gewoon duizenden km verder!
Het is maar net hoe er met de auto mee is omgegaan.
Succes