Mijn naam is Matt uit de regio Noord Holland. Na jaren VAG te hebben gereden was het tijd voor iets heel anders. Gezien de kilometers die ik rij is een diesel vereist. Mijn vorige auto was een Seat Ibiza Cupra D. Een B-segmenter diesel met 190 pk (gechipt, standaard 160 pk). Binnen dit segment ging ik geen waardige opvolger meer vinden.
Mijn vereisten voor de opvolger waren simpel: een leuk rijdende diesel met minimaal de kracht van de Ibiza. Al gauw kwam ik bij BMW terecht. Eerst een proefrit gemaakt in een E61 535d. Heerlijke auto maar een beetje overdreven aangezien ik er voornamelijk alleen in zit. Toen kwam deze 123d op mijn pad. Het is een limited sport edition met voor mij de perfecte opties.
Na een week rijden heb ik het motorblok eruit getrokken om de beruchte ketting te reviseren. Sindsdien heb ik er bijna 10.000 kilometer op zitten. Wat een heerlijke wagen. Het verbruik ligt rond de 1 op 16 wat ongeveer hetzelfde is als de Ibiza. Maar hij rijdt zoveel beter. De snelheidsbeleving is wel wat minder, door de bi-turbo wordt het vermogen uitgesmeerd over het hele toerenbereik. Bij de seat gebeurde er onderin niet zoveel maar bij de 2500 toeren explodeerde die echt. Ik merk wel dat ie op hogere snelheid (140+) nog echt veel kracht over heeft. Ook het bochtenwerk is heerlijk.
Al met al absoluut geen spijt van deze aankoop.
Inmiddels ben ik ook aan het coderen geslagen. Ik vind het altijd wel interessant wat er allemaal mogelijk is dus ik heb een kabel besteld en ben mezelf gaan inlezen. Ik moet zeggen dat dit wel ff andere koek is vergeleken met VAG. Maar inmiddels het ik het redelijk onder de knie. Vanwege de inbouw van een LaPower bluetooth carkit moest ik de cd wisselaar coderen en dit is gelukt. Ik zal nog een aparte review posten over dit apparaat.
Verdere plannen met de auto:
- Hij heeft her en der wat imperfecties (steenslag e.d.). Dit wordt binnenkort gespoten.
- M-achterspoiler
- Carbon front splitters
- Chiptuning naar 250pk

Naast de Ibiza.


