e90 318i N43 2010 ratel bij koude start

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
MindCtrller

e90 318i N43 2010 ratel bij koude start

Bericht door MindCtrller » 21 jun 2018, 16:34

Beste leden,

Sinds een aantal weken is er een ratelachtig geluid hoorbaar bij koude start. Betreft een 318i N43 uit 2010 met 99.500km op de teller. Dit geluid is een paar minuten aanwezig en verdwijnt dan uiteindelijk. Ik heb de kleppendeksel eraf gehaald om te kijken of ik iets aan de ketting of de geleiders zag maar hier zag ik niets aan. Kettingspanner eruit gehaald, ook hier zag ik niets aan. Vanos ventielen eruit gehaald en gereinigd. Nadat ik dit had gedaan had ik het idee dat het de eerste start minder of zelfs weg was...

De ene dag is het geluid luider en langer aanwezig dan de andere dag. Soms gaat ook het motorstoringslampje branden. Ik heb hem al een keer laten uitlezen maar toen zaten er geen foutcodes in. Wanneer ik de auto namelijk uitzet en later weer start is het lampje ook weer uit. Ben toen eens goed gaan opletten en merkte op een ochtend dat toen het geluid aanwezig was en het motorsteringslampje ging branden het geluid abrupt stopte. Dit leek er voor mij op alsof er iets werd uitgeschakeld wat ermee te maken had. De volgende dag had ik dus voordat ik de auto had gestart de stekkers van de vanos regelventielen eraf getrokken en ben zo naar mijn werk gereden, en wat blijkt, geen vreemde bijgeluiden. Heb dit nog een aantal keer getest om er zeker van te zijn. Ik weet dus zeker dat het geluid met de vanos te maken heeft. Als ik de stekkers eraf heb liggen hoor ik geen vreemde geluiden. Als ze zijn aangesloten hoor ik dus wel de ratel de eerste paar minuten bij koude motor.

Nu mijn vraag, weet iemand hier of dit bijvoorbeeld sowieso aan de nokkenastandwiel(en) zelf ligt, of kan het ook aan de ventiel(en) liggen? of misschien aan iets anders? Heeft er iemand ervaring met dit probleem? ik vind vanalles op google, maar niet voor de N43 motor...

Terug naar “BMW 3 Serie (E90 / E91 / E92 / E93) Techniek”