wielbouten

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
thijsvanzwam
Berichten: 396
Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
Locatie: Broek op Langedijk

wielbouten

Bericht door thijsvanzwam » 25 jan 2019, 11:17

even wat info om te delen...


In het kader van winterbanden-wissel-tijd hoor ik van mijn studenten rond deze tijd van het jaar elke keer weer de zelfde vraag boven komen, welke doorgaans tot een eindeloze discussie leidt...
"moet er wel of geen vet op wielmoeren of bouten worden gesmeerd tijdens montage?"
het antwoord is simpel, nee! dit is slecht voor de bouten of moeren.
De argumenten van sommige dat ze dan weer makkelijker loskomen geeft eigenlijk meer aan dat de betreffende monteur lui is dan dat hij over voldoende kennis beschikt.

Kort samen gevat is het smeren van wielbouten en moeren de oorzaak van te vast draaien, de spankracht klopt niet meer met de door de fabriek opgegeven waarde, ook niet met een momentsleutel. gevolg kan zijn trillen, schade aan velgen, loslopen van bouten en moeren of schade aan de bouten en moeren zelf.
hoe dan wel?:
schoon, roestvrij en droog monteren, hierop is de spankracht berekend door de fabrikant.

hier wat informatie waar het duidelijk wordt omschreven, het gaat over de levensduur van wielbouten en moeren welke ook wordt beïnvloed door het smeren ervan...


https://d3heg8p4kr6m9p.cloudfront.net/a ... view-1.pdf
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.

ehombie
Berichten: 1552
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: wielbouten

Bericht door ehombie » 25 jan 2019, 13:00

Ja heey....ik heb ze voorzien van een dunlaagje vet. :whistle: 1x in de zoveel jaar. Meer met het idee dat het zo kraakt bij het losmaken... Maar wel goed stuk je leesvoer en begrijpelijk dat vet dit beïnvloed.

Pneumatisch vastzetten door een willekeurige fastfitter...is echt een no go bij mij. Maar gros van de bevolking laat de ANWB het probleem oplossen als er echt een band moet worden vervangen.
Daarnaast gaan ze naar fastfitters voor de wisselweken. Bij de fastfitters komt geen momentsleutel aan te pas... Daar staat de gun op 1 stand heb ik het idee...en dat is vast. Ja je kunt ze instellen...maar als je die een stand verkeerd hebt staan dan dit
https://www.youtube.com/watch?v=K-dr38wV7nA

Ow ja en laat je niet afleiden met vastzetten...zodat je niet moer(en) vergeet...en controleer je zelf evt.
Kan een collega van mij over meepraten bij haar garage bedrijf... :nee: (ja sh** happens)
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

Yor
Berichten: 929
Lid geworden op: 23 apr 2017, 21:49

Re: wielbouten

Bericht door Yor » 25 jan 2019, 23:24

Geen vet idd. Ik heb wel meegemaakt dat het schroefdraad in de naaf vrij gecorrodeerd was en het draad opgefrist had met wd40. Toen alles droog gemonteerd en geen problemen meer. Te vast zetten kan zelfs de velg doen scheuren. Zeker bij de dunne alu wielen van tegenwoordig. En het aanleg vlak goed schoon maken is een goede oefening om problemen te voorkomen.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”