Ga er zaterdag ff aan klussen... laat het je wetenjeroen hendrikx schreef:Laat je zsm wat weten lupkens als je meer weet of het extra waterpompje vervangen hebt en wat je bevindingen zijn in deze??
Thx alvast weer!
Verwarming werkt niet zoals het hoort
Re: Verwarming werkt niet zoals het hoort
Waterpompje deed het niet na er 12 volt op te hebben gezet. Inmiddels een nieuwe besteld die ik deze week verwacht.jeroen hendrikx schreef:Laat je zsm wat weten lupkens als je meer weet of het extra waterpompje vervangen hebt en wat je bevindingen zijn in deze??
Thx alvast weer!
Het is me nu wel duidelijk geworden hoe het verwarmingssyteem werkt, de hulppomp is gewoon nodig omdat de mechanische waterpomp bij stationair niet voldoende druk geeft om het verwarmingscircuit te voorzien van een goede doorloop. Het is de wet van de minste weerstand en dus is de druk te weinig op de dunnere slang.
Bedankt voor de terugkoppeling dan zaten we (ook in de eerder topic) in de goede richting te denken.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Graag gedaan, kijk wel een beetje rond alvorens een pomp te bestellen. Heb nu een nieuwe besteld in Duitsland voor 45 euro.ehombie schreef:Bedankt voor de terugkoppeling dan zaten we (ook in de eerder topic) in de goede richting te denken.
Komt deze week binnen en dan van het weekend er even inzetten.
-
Hopen dat het dan opgelost is...
Waar heb je de pomp ergens besteld lupkens als ik mag vragen?
Er blijft na de pomp niks anders meer over...heb er wel vertrouwen in.jeroen hendrikx schreef:Hopen dat het dan opgelost is...
Pomp heb ik besteld via:
https://www.ebay.nl/usr/autoparts-home2 ... noapp=true
-
Ben er middels achter dat mijn auto de extra pomp niet heeft ondanks dat ik de extra interieur verwarming ook heb( geen standkachel)
Deze kan dus niet defect zijn
Voor de zekerheid gecheckt via magazijn bmw dealer
Mijn auto is eind 2005 met nieuwe type motor met 222pk als het goed is
Mss dat daar het verschil in zit?
Dus als het goed is heb ik maar een grote elektrische waterpomp voor motorkoeling en verwarming circulatie?
Dus als het goed is heb ik maar een grote elektrische waterpomp voor motorkoeling en verwarming circulatie?
Zoek op onderstaande link jou auto op, via je vin nummer of motortype. Dan ga je naar de cooler heather en dan zie je of de pomp erin zit of niet. Naar mijn weten zit deze er wel in. Je vindt de pomp onder het luchtfilter in je auto.jeroen hendrikx schreef:Ben er middels achter dat mijn auto de extra pomp niet heeft ondanks dat ik de extra interieur verwarming ook heb( geen standkachel)
http://bmwfans.info/parts-catalog/E60/E ... 05/browse/
Probleem opgelost, de auxilirie pomp vervangen. Verwarming doet onder het rijden als in stationair zijn werk werk weer. Binnen no time warrme lucht... weer wat geleerd dus.lupkens schreef:Hallo,
Ik heb een vraag over de verwarming.
Als ik aan het rijden ben doet de verwarming zoals het hoort. Zowel in automaat als in hand, temp is te regelen en regelt zich bij.
Maar als ik stil sta dan zakt de warmte in nog geen minuut naar koud....
Als ik in manueel de verwarming vol open zet en de ventilator stand op 40% dan komt er warme lucht uit, als ik de aanjager naar 100% zet dan is die binnen de minuut weer koud. Als ik hem terug zet op 40% dan komt er weer warme lucht.
Inmiddels heb ik de thermostaat en de waterpomp vervangingen en probleem blijft ongewijzigd...![]()
![]()
![]()
Ik hoor wel in manueel dat er wat servo's beginnen te lopen en vraag me af of er in manueel ook sensors worden gecheckt.....vooral ook omdat het dus toerental gerelateerd is (wat ik eerst dacht dat waterpomp probleem was)
Ik weet het ff niet meer en benieuwd of jullie ervaring hebben![]()
![]()

HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
E61 523i LCI verkocht
E61 523i LCI verkocht
-
Beste lupkens
Fijn om te horen dat je probleem is opgelost!
Even terug te komen op mijn vraag als ik dat pompje überhaupt wel heb
Heb ik op de site die je zei aan de hand van mijn vin nr
Gezocht en dan word er bij alle mogelijke systemen het pomje wel afgebeeld maar staat pos 15 als enige niet in groen omcirceld en ook staat hij dan in tekst niet vermeld.
Dus mag ik aannemen dat mijn auto hem niet heeft
Tevens heb ik het optisch gecont
Luchtfilterbak eruit gehaald en dan zit er geen pompje
En is er ook geen loze stekker te zien...
Dus lijkt er echt op dat ie er geen heeft en ook geen op hoort te zitten.
Heb een bmw e60 met n52 motor btw
Ben benieuwd wat jij en de rest hier van vind
Grt
Gezocht en dan word er bij alle mogelijke systemen het pomje wel afgebeeld maar staat pos 15 als enige niet in groen omcirceld en ook staat hij dan in tekst niet vermeld.
Grt
Nee ik heb een M54 B22 (226S1) motor. Dus als ik het goed begrijp gaat er bij jou vanaf de retourslang (dikke slang) van de radiator een dunnen slang richting de verwarmingshuis? DTussen de radiator en verwarmingshuis zit dan alleen maar de afsluitklep? Heb jij dan een elektrische waterpomp op je motor? Ik wil wel even vered kijken voor je maar laat even weten wat je motor type aanduiding is... N52..jeroen hendrikx schreef:Beste lupkens
Grt
-
Zoals je het zegt idd ja Even uit mijn hoofd
En heb idd een grote elektrische waterpomp voor motor koeling
En heb er geen op geribde riem zitten met waterpomp
En waar kan ik de rest van het motor nr
Staan of vinden
Want meer dan n52 weet ik zo eigenlijk ook niet
Dat is ook hetgene wat die site aan geeft voor onderdelen
Staan of vinden
N52 ligt eraan of je een 2.3 of 2.5 hebt, maar ik weet niet hoe het zit met de elektrische pomp. Misschien dat deze automatisch zijn toerental verhoogt bij stationair loop om circulatie te creëren.jeroen hendrikx schreef:Zoals je het zegt idd ja Even uit mijn hoofd
Staan of vinden
Want meer dan N52 weet ik zo eigenlijk ook niet
Dat is ook hetgeen wat die site aan geeft voor onderdelen
Heb jij een OBD2? Ik zou de watertemperatuur in de gaten houden, in principe zou je binnen 10 minuten al boven de 70 graden moeten zitten en na 20 minuten toch wel richting de 90 graden. Ik weet dat in de nieren de lamellen pas opengaan als de motor te warm wordt, wellicht dat dit iets ermee te maken heeft.
Misschien dat je nog eens een resume moet maken van wat je precies merkt.
Jeroen,jeroen hendrikx schreef:Zoals je het zegt idd ja Even uit mijn hoofd
Staan of vinden
Hoe staat die setting in je iDrive die de temperatuur regelt van de middenste luchtmonden, de streepjes met + bovenaan en - onderaan ? Als deze op koudste staat dan krijg je hem nooit warm.

Jouw wagen gaat idd geen aparte pomp hebben voor de verwarming, hij heeft een elektrische waterpomp die onafhankelijk is van het motortoerental waardoor de aparte pomp niet nodig is.
525d E61 2007 pre-LCI