BMW 320ci E46 Coupé 2001 - Problemen bij starten

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Dueckx

BMW 320ci E46 Coupé 2001 - Problemen bij starten

Bericht door Dueckx » 02 mei 2019, 08:46

Hello hello

Allereerst, ik ben vrijwel een absolute leek wat betreft auto's..

Ik heb 2 weken geleden een BMW 320ci E46 Coupé 2001 automaat gekocht. Na de eerste rit ermee naar huis direct verliefd geworden op deze auto. We wisten dat er een hoop aan moest gebeuren (hebben hem daarom ook goedkoop kunnen aankopen) en we hebben ondertussen ook al een hele hoop gedaan:

- Nieuwe remblokken/-schijven/-leidingen/-olie
- Nieuwe rubbers draagarmen
- Nieuwe visco koppeling
- Nieuwe alternator (was al geplaatst, is gecontroleerd)
- Nieuwe lucht-/olie-/pollenfilter
- Nieuwe bougies
- Nieuwe olie
- Nieuwe voorbanden
- Nieuwe voor- en achterlichten
- Nieuw ruitmechanisme

- Controle + reiniging gasklep
- Controle + reiniging DISA klep
- Uitlijning
- Negatief uitgelezen op fouten

Tijdens het starten met koude motor heeft de wagen het echter vaak moeilijk. Het toerental gaat heel onregelmatig en hij drijgt precies stil te vallen. Als je eens goed op de gas trapt is het probleem vreemd genoeg onmiddelijk weg en ook daarna rijdt de wagen heel aangenaam. Ik heb wel gemerkt dat zelfs na lange ritten de wagen precies niet op temperatuur komt en er staat ook 'zweten' op het keuringsbewijs. Dit zweten lijkt mij echter wat zwak uitgedrukt aangezien er toch wat dikke druppels onderaan de bodemplaat hangen. De motor is pas goed gekuist in de hoop te zien waar dit lek zich precies bevindt.

Kort samengevat ben ik eigenlijk super tevreden en rij ik heel graag met deze auto, enkel het moeilijk starten baarde me nog wat zorgen. Geen idee of het niet op temperatuur komen van de wagen of het lekkage hier iets mee te maken hebben. Toen ik vandaag wou vertrekken had de wagen het echt wel heel erg, en heb snel mijn gsm kunnen pakken om dit te filmen.

Aangezien mijn kennis dus vrij beperkt is zou ik zeggen, laat de beelden voor zich spreken... is hier nog hoop voor?

https://youtu.be/E4wL9gaq1bY[/youtube]

h3b

Re: BMW 320ci E46 Coupé 2001 - Problemen bij starten

Bericht door h3b » 02 mei 2019, 10:02

Aangezien het uitlezen op fouten niets oplevert zou ik eens kijken naar je live parameters zoals o.a. je fueltrims (short + long) , brandstofdruk, etc... Met een live meting moet ergens duidelijk iets te zien of vinden zijn op het moment dat dit probleem zich manifesteert.

Weet je zeker dat het toch niet de DISA klep is, deze wil nogal eens kapot gaan en hier zijn revisie setjes voor. Zie ook DISA KLEP REVISIE

Lijkt het misschien nog op het volgende filmpje? BMW E46 325CI stationair(idle) probleem
Oplossingen die hier aangedragen worden zijn:
- Vanos revisie
- Luchtmassameter
- Nokkenas sensor

Genoeg om uit te zoeken, succes.
F20 116i 2012 (2017- )Afbeelding
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)

Dueckx

Bericht door Dueckx » 03 mei 2019, 05:02

Bedankt voor je snelle reactie!

Het filmpje dat je gepost hebt lijkt er inderdaad verdacht veel op.

Wat ik zo vreemd vind is dat het enkel bij het opstarten is. Zodra ik het gaspedaal 1 keer induw is het probleem volledig weg en loopt de wagen heel soepel. Het enige dat tijdens het rijden opvalt is dat de temperatuur vrij laag blijft.

De DISA klep is er anderhalve week geleden uitgehaald en gecontroleerd. Deze heb ik zelf gezien en zag er nog heel goed, ik denk niet dat het daar aan kan liggen.

Dit weekend misschien eens kijken naar de vanos, luchtmassameter en de in- en uitlaatnokkenas sensors. Deze ben ik inderdaad ook al op verschillende forums tegen gekomen.

De onderdrukleidingen die over het kleppendeksel lopen en de turbodrukklep heb ik ook al een paar keer gezien als mogelijke daders. Misschien komt de vloeistof ook wel van die onderdrukleidingen?

In elk geval, I know what to do!

martindebelitos

Bericht door martindebelitos » 07 mei 2019, 10:01

carterventilatie vervangen en je themostaat vervangen

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”