Bonken automaatbak

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Marcel78
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 apr 2019, 09:25

Bonken automaatbak

Bericht door Marcel78 » 21 apr 2019, 09:58

Goedemorgen

Heb na jaren weer een BMW is nu E60 523 154000km en super blij mee . Heb de bak laten spoelen en had gehoopt dat het bonkje weg zal zijn ! Ben nog terug gegaan en monteur mee laten rijden en die zei is normaal omdat je snel gas (niet kickdown) geeft enzo voor en gaat ie 1 of 2 versnellingen terug . Ik zei bij mijn E46 5 traps was nooit toen zei monteur die schakelt ook minder veel versnellingen terug en nu is het 6 traps automaat .

Nogmaals is meestal als ik rond de 50/60 km rijd ff constant rijd denk dat ie dan in zijn 6 zit en dan een tikje gas geef vaak schakelt ie gewoon netjes terug maar soms hoor je ook wel eens een bonkje en lijkt of wat heftiger gaat of ie dan meerdere versnellingen terug dat daarom harder gaat ? Ik kan mij niet indenkend dat normaal is want hij loopt voor de rest prima in D naar DS gaat soepel en opschakelen ook zeer goed en kickdown ga je ook veel versnellingen terug en dan gaat het ook probleemloos .

Lijkt mij als bak slecht is dan zou alle schakelmomenten bonkiger enz moeten zijn

Misschien iets met software.?

Alvast Bedankt
Laatst gewijzigd door Bart70 op 29 jul 2019, 08:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Topictitel aangepast aan forumformat

Filipe
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 apr 2018, 22:33

Re: Bonken automaatbak

Bericht door Filipe » 26 jul 2019, 22:27

De bak moet je nooit laten spoelen. Mijn advies olie verversen volgens zf. nieuw carterpan nieuw olie en een keer dat je carterpan deruit is je hebt in je vernelingsbak als ik me niet vergis 3 rubbers die zou ik vervangen meestal is de bonk weg. als je pech heb dan zit in je kleppen en die moet je vervangen. maar omdat je de versnellingsbak heb laten spoelen je moet nu eigenlijk je olie tenminste 2 keer om de 40k of 50k. bij het spoelen wordt een additief gebruikte om schoon te maken die volgens zf zeer schadelijk kan zijn voor je versnellingsbak. ik moest een vervangende vernellingsbak erin doen...

Daytonawim
Berichten: 854
Lid geworden op: 10 mei 2016, 21:24

Re: Bonken automaatbak

Bericht door Daytonawim » 26 jul 2019, 23:55

Ben je voor je bak spoelen naar ZF geweest?

Is je bak ook uitgelezen? En zijn je adaptie waarden van je bak mogelijk gereset ? Als dat het geval is kan het enige tijd duren voordat de bak zichzelf weer heeft ingeregeld. ZF heeft een tabel met onder en boven grenswaarden.


@Felipe ZF doet de bak ook spoelen, het kan zijn dat zij bij de nieuwe olie een additief er bij in stoppen, eigenlijk niet gevraagd.

Bij het spoelen word ook de olie uit de koppelomvormer gewisseld , bij gewoon aftappen haal je eigenlijk alleen de olie uit de pan, das misschien 1/3 van alle olie.


Als de bak koud is wil deze wel iets minder galant schakelen, zeker als je net op een schakel moment ook net je gas loslaat. Dan voel je ook iets van een bonkje.

Hier wat foto’s van mijn spoelklus bij ZF. De screenshot is van de adaptie waarden.



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Mitsubishi Outlander limited 2019 ( geen PEHV)
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Ex E28 (M) 535iA 1984, 1986

jos528
Berichten: 68
Lid geworden op: 20 mar 2018, 21:03

Re: Bonken automaatbak

Bericht door jos528 » 27 jul 2019, 18:04

heb ook een E60 523 LCI . De bak is ook ververst en gespoelt bij ZF
tegen mij zeiden ze dat ze alleen spoelen met originele olie zonder oplosmiddel om problemen te voorkomen
bak wordt ook uitgelezen op storingen . Het klopt wel dat het spul pas lekker schakelt als het op temperatuur is
tenminste bij mij wel . Ik weet niet of dat normaal is
de 5 bak automaat van mijn E 39 schakelde veel soepeler

Daytonawim
Berichten: 854
Lid geworden op: 10 mei 2016, 21:24

Re: Bonken automaatbak

Bericht door Daytonawim » 28 jul 2019, 06:37

De 5 bak van de V12 schakelt idd ook heel anders de de 6 Bak van de E90.

Dat iets minder elegant schakelen merk je beter als het koud is buiten, afgelopen week nog even met Offenga over gehad.
Die heeft een 8 bak, maar ook die schakelt weer anders dan de 6 bak, zeker als die koud is.

De oude bakken zoals bij de E38 en E39 die houden de bak langer in een een versnelling tot de bak en motor wat zijn opgewarmd, dat mis je bij de nieuwere 6 en 8 bakken,
Offenga gaf wel aan de een update met Xhp wel heel prettig was bij de 6 bak, ik twijfel nog stads om dat te gaan doen.
Mitsubishi Outlander limited 2019 ( geen PEHV)
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Ex E28 (M) 535iA 1984, 1986

jos528
Berichten: 68
Lid geworden op: 20 mar 2018, 21:03

Re: Bonken automaatbak

Bericht door jos528 » 31 jul 2019, 15:31

misschien een domme vraag , maar waar staat xhp voor

ehombie
Berichten: 1552
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: Bonken automaatbak

Bericht door ehombie » 31 jul 2019, 17:02

Als in 6hpxx of 8hpxx het aantal versnellingen en het getal achter hp....model/uitvoering van versnellingsbak. Weet die logica ook niet precies. hoe groter het getal hoe meer koppel die kan verdragen (enkele varaianten). Maar er kan nog een letter achter die xx cijfers (gezien toen ik onderhoud deed aan mijn versnellingsbak ingeval van oude shifter of e-shifter)
Het is een ZF ding (hofleverancier van o.a. de automatisch transmissie bij bmw)
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

jos528
Berichten: 68
Lid geworden op: 20 mar 2018, 21:03

Re: Bonken automaatbak

Bericht door jos528 » 01 aug 2019, 09:35

dus als ik het goed snap wordt de software van de bak geupdate en dat zou dan een beter resultaat opleveren

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”