Jeremy - BMW E90 330d LCI ///M

Show je BMW E90 / E91 / E92 / E93. Plaats hier je fotoshoots, projecten en updates.
graphicfanatik325D

Re: Jeremy - BMW E90 330d LCI ///M

Bericht door graphicfanatik325D » 23 jan 2020, 14:28

Jeremy schreef: 14 jan 2020, 10:15 Ik heb er €489,- voor betaald, dus best een prijsje maar wauw, hij loopt zóveel mooier, soepeler en heeft enorm veel meer koppel onderin. De beste “mod” na het chippen was deze inlaatreiniging haha! Oh en op de snelweg doe ik nu 1 op 19 ongeveer, tov 1 op 16 ervoor. :D
Ik had mij laten vertellen dat dit voor een diesel niet nodig is omdat...(ik weet de reden niet meer) maar als ik het zo lees is het die €489 eurootjes wel waard! Zou dit ook nog graag willen doen. Laatste keer dat ik keek en dat was een kleine 16kkm eerder, zag het er nog ''schoon'' uit. Misschien maar eens een idee om dit een keer weer onder de loep te nemen en in mijn onderhoudsplanning gooi gezien de 300K+ kilometers die hij nu heeft.
Laatst gewijzigd door Bart70 op 24 jan 2020, 08:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote aangepast

Jeremy

Bericht door Jeremy » 23 jan 2020, 17:28

Nou, het was het zeker wel waard! De wagen loopt veel beter (logisch) en heeft een stuk meer koppel, verder is ‘ie daadwerkelijk zuiniger en stiller. Mijn EGR staat inmiddels uit, ik wissel de olie iedere 20k en ik tank nu alleen nog maar V-power en dat zou wel moeten helpen, maar dit is toch het grote bewijs dat het voor een diesel ook echt nodig is! :shine:

Jeremy

Bericht door Jeremy » 24 jan 2020, 17:19

CreativeS schreef: 21 jan 2020, 19:22 Ja, ik wilde puur gebaseerd op verhalen en dergelijke ook voor Stage 2 gaan. Ik ben blij dat ik naar mijn gevoel heb geluisterd en voor Stage 3 ben gegaan. Ik had een ruwer schakelende auto verwacht... maar niets is minder waar. Gewoon comfortabel... en sportief wanneer gewenst.
Sorry, had deze even gemist! Schakelt jouw auto nog wel over naar z’n 6 als je bijv. 80 rijdt of blijft die langer hangen in een lagere versnelling? Mijn diesel heeft namelijk geen enkel probleem om te cruisen op 1300 toeren of dan koppel te geven natuurlijk. En voel je de auto gewoon niet schakelen? Ik wil namelijk ook echt geen hard of abrupt schakelende automaat. :+

Edward

Bericht door Edward » 24 jan 2020, 17:28

Die schakelt in D gewoon naar zijn 6 hoor... manueel (S) wil de bak niet in zijn 6 rijden met bijvoorbeeld 50km/u dan heeft de bak een eigen willetje en gaat deze keurig terug naar 5, maar als jij in D rijdt en met een gangetje van 80, dan blijft de bak keurig in de 6e versnelling. Meeste schakelmomenten (als je rustig rijdt) zijn onder de 3000 rpm. Ik haat zelf ook een automaat die ik voel schakelen als ik rustig rij... mijn automaat schakelt in D met xHP stage 3 vloeiend. In S is het totaal anders... dan merk je zelfs met rustig rijden dat het schakelen laat gebeurt en bij terugschakelen tussengas... ik gebruik de S-stand weinig sinds ik xHP stage 3 heb. Zelfs de kickdown gebruik ik niet meer... in S is deze sowieso niet meer aanwezig en in D gebruik ik 'm niet. Is gewoon niet meer nodig, reactie op gaspedaal (en flippers) is direct. Zelfs mijn vader van bijna 70 (met rugproblemen) zit te genieten... die is dan een E55 AMG gewend, maar die krijgt er een lach van op het gezicht. De eerste 100 tot 150 kilometer kan je de bak nog wel voelen ivm adaptiewaarden, dus geef het echt even tijd. Ik heb 400 kilometer rustig aan gedaan. Zeker met jouw 330d kan het alleen maar leuker worden... dat durf ik eigenlijk wel te garanderen.

Jeremy

Bericht door Jeremy » 24 jan 2020, 18:28

De bak schakelt bij mij nu, afhankelijk van het gaspedaal, bij 1500-1700 als ik rustig rij en bij 2000-2500 als ik wat vlotter doorrij. Vol gas is uiteraard vol gas, logisch, dan schakelt 'ie bij 4000 zo'n beetje (want ja diesel). Ik ga straks nog wel ff wat filmpjes kijken. Thanks!

Edward

Bericht door Edward » 24 jan 2020, 19:14

Jeremy schreef: 24 jan 2020, 18:28Ik ga straks nog wel ff wat filmpjes kijken.
Hier heb je vast wel wat aan... wel benzine, maar het geeft je wel een idee.

335i xHP Stage 3 V1.3 vs Alpina vs Stock D Mode + S Mode comparison low + full throttle

Jeremy

Bericht door Jeremy » 24 jan 2020, 21:22

Thanks! Alleen denk ik toch dat je het zelf moet ervaren haha. Ik probeer ze morgen allemaal wel even!

Edward

Bericht door Edward » 24 jan 2020, 21:33

En dat bedoelde ik eigenlijk ook te zeggen... ik wilde in het begin ook blind voor stage 2 kiezen... blij dat ik het niet heb gedaan :) Probeer ze gewoon, veel plezier morgen!

Jeremy

Bericht door Jeremy » 25 jan 2020, 16:52

Vanochtend teruggekomen van Oud-gastel, waar ik de xHP flash heb laten uitvoeren. Uiteindelijk ben ik met volledige overtuiging voor stage 2 gegaan, en de wagen is naast de chip en de walnut blasting echt compleet getransformeerd. Zo had een 330d uit de fabriek moeten rollen dus als je dat denkt dan weet je dat je de goeie mods hebt uitgevoerd! :)

Hieronder mijn bevindingen van de verschillende xHP stages, wellicht hebben jullie daar nog wat aan!
Spoiler: Laat zien
Stage 1:
Eigenlijk teveel van hetzelfde. Ja, de bak schakelde direct soepeler maar schakelde naar mijn mening alsnog te vroeg terug naar een vorige versnelling tijdens het wat meer accelereren en te vroeg op tijdens het rustig accelereren. Ergens dus op een vervelende manier nerveus. De sportstand vond ik ook teveel van hetzelfde dus ik vond dit het geld eigenlijk niet waard. Zou stage 1 nou een tientje kosten is het een ander verhaal, maar voor het geld vind ik dat je te weinig krijgt.

Stage 2:
De gulden middenweg, echt precies zoals een (gechipte) diesel zou moeten zijn. De bak is goed bij de les, schakelt net ietsje sneller zonder het comfort te verliezen. Sterker nog, ik vind de bak bij stage 2 meer verfijnd en comfortabeler schakelen. Ik merkte bij de OEM software toch wel een soort "duwtje" bij het schakelen van 2 naar 3 en van 3 naar 4. Dit is volledig weg. De bak schakelt iets eerder op dan normaal, maar maakt daardoor veel meer gebruik van het koppel van het motorblok. Geef je vol gas, dan schakelt de bak veel sneller terug naar een lagere (6e naar 3e in 1 sec) versnelling en geeft een directere response. De bak houdt langer zijn versnelling vast tijdens het "half" gaspedaal indrukken. Wederom, veel meer op het koppel dan op het vermogen, wat gewoon fantastisch bij de drie-liter diesel past. Daardoor is het veel verfijnder en rustiger rijden, maar als de bak moet schakelen gaat ook dit beter, soepeler, vlotter en meer "buttery". De S-stand is wat agressiever zonder dat het comfort verliest. Je krijgt een subtiel duwtje bij het opschakelen en het terugschakelen met tussengas is veel verfijnder. de OEM software deed dat bij mij toch ook niet helemaal netjes.

Stage 3:
De volledige sportieve experience. Voor mij net een tandje te. Als je stage 2 niet hebt geprobeerd is het nog steeds zeer goed te doen qua schakelen. Schakelen zelf gaat goed, lijkt nog steeds net wat beter dan OEM, maar stage 2 voelt verfijnder en meer geperfectioneerd voor mijn gebruik. De stage 3 is meer echt voor het hardere en sportievere rijgedrag, waarbij stage 2 ook het comfort hoog houdt. Grote verschil bij mijn 330d tussen stage 2 en stage 3 is dat 2 op koppel rijdt en 3 op vermogen.

Conclusie:
Stage 1 is het nét niet. Stage 2 zou ik aanraden voor het koppelgebruik, (gechipte) diesels en de "standaard 325i/330i/335i", die wat meer op koppel kunnen rijden dus. Stage 3 is voor de aangepaste zwaar getunede wagens (335d/335i) die het maximale eruit willen halen, stage 3 is meer gericht op vermogen. Uiteraard mijn mening, maar voor mijn gebruik is Stage 2 het beste omdat deze het best gebruik maakt van koppel. Zelf proberen blijft toch dé manier om het voor jezelf uit te vinden.

Robin
BimmerPortal Team

Bericht door Robin » 25 jan 2020, 17:21

Kijk, mooi verhaal en lekker uitgebreid toegelicht. Gaan veel mensen plezier van hebben vermoed ik.
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom

Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw

Jeremy

Bericht door Jeremy » 25 jan 2020, 19:03

Yes, vooral ik. :shine:

Robin
BimmerPortal Team

Bericht door Robin » 26 jan 2020, 08:57

Hahaha, dat zeker ja ;)
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom

Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw

Daytonawim

Bericht door Daytonawim » 26 jan 2020, 10:56

Mooi review Jeremy.

Dit is een van de mods, waar ik echt over loop te twijfelen, aangezien ik niet echt ontevreden ben over het huidige schakel gedrag.
Mitsubishi Outlander limited 2019 ( geen PEHV)
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Ex E28 (M) 535iA 1984, 1986

Jeremy

Bericht door Jeremy » 26 jan 2020, 11:30

Nee de bak schakelt van zichzelf ook al best goed, maar wat ik vooral merk is dat die xHP software echt de puntjes op de i zet. Het voelt echt als een update die alles optimaliseert en verbeterd. De bak is beter bij de les, zonder dat die nerveus wordt. De stage 2 maakt veel meer gebruik van het koppel van de motor, wat natuurlijk perfect past bij het karakter van de 3.0 diesel. Het perfecte voorbeeld is als ik op de snelweg achter een inhalende vrachtwagen zit. Ik rij dan +/- 90 km/h en de bak staat dan in zijn 6. Ik geef dan halfgas als de vrachtwagen (eindelijk :devil: ) naar rechts gaat en bij de OEM software schakelde de bak eerst terug, wat dus niet een directe acceleratie gaf. Nu blijft die tot 60% gaspedaal in zijn 6 staan, waardoor je op de golf van koppel accelereert. Dit is een stuk prettiger rijden, beter voor de automaat en maakt dus veel meer gebruik van het karakter van de motor. Dit alleen al was voor mij een reden om de bak te updaten. Dit zal voor de 325i LCI ook zijn, aangezien dat ook een 3 liter is.

Ook ben ik vanochtend nog even gaan rijden met een geheel koude auto, dus ook een koude automaat. De OEM software liet dan aardig wat slip toe om de bak op te warmen, nu doet die dat 50% minder, waardoor de wagen ook dan directer en vlotter reageert. Na een paar kilometer, als de automaat "lauw" is ging de lockup werken vanaf de 4e versnelling en dit vond mijn automaat in ieder geval net niet helemaal prettig. De automaat was met OEM software toch echt een "natte handdoek". Met lauwe olie merkte ik bij OEM toch duidelijk wanneer de bak schakelde van z'n 2 naar z'n 3 en van z'n 3 naar z'n 4. Alsof je de koppeling net iets te abrupt op laat komen. Dit gaat nu 90% soepeler, maar ook vlotter. Het koude-schakel-gedrag is dus ook een heel stuk mooier. Is de bak eenmaal opgewarmd heeft het bijna wat weg van een DCT/DSG. Bij een warme bak voel je de auto letterlijk niet meer schakelen, wat de rijbeleving toch een stuk beter, luxer en meer "premium" maakt. Het voelt gewoon echt een stuk meer geoptimaliseerd. Ook is de versnelling in het scherm (D1, D3, D5, D6) een leuk extraatje.

Nu ik de software eenmaal heb merk ik dan ook pas hoeveel beter de 6HP automaat kan zijn, hoe goed die automaat eigenlijk is, hoe de automaat eigenlijk gewoon moet zijn. Daarom zie ik het een beetje als een chiptuning. De 330d was natuurlijk van zichzelf al niet traag en/of slecht te noemen, maar is met de tuning wel echt verbeterd. Hetzelfde geldt voor de automaat, ik wil in ieder geval niet meer terug naar origineel. :)

Daytonawim

Bericht door Daytonawim » 26 jan 2020, 11:45

Dank voor te reactie Jeremy,

Zal Jacob Offenga toch wel eens vragen of hij de software er niet in kan zetten, kan ik het gewoon eens proberen. Ik heb mijn 325 vorig jaar laten tunen en upgraden naar de 330 dus plenty meer pk’s en wat extra koppel.
Mitsubishi Outlander limited 2019 ( geen PEHV)
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Ex E28 (M) 535iA 1984, 1986

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E90 / E91 / E92 / E93) Showroom”