Slechte koude start

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
BMW530/1976
Berichten: 597
Lid geworden op: 09 jan 2015, 20:10

Slechte koude start

Bericht door BMW530/1976 » 14 mar 2020, 20:47

Sinds een paar dagen start mijn auto in eerste instantie goed maar na een seconde of 30 begint hij erg bokkig te lopen. Het is een 525i uit 2007. Dus een n53b30a motor.

Heb al de bobines vervangen maar geen resultaat. Hij geeft geen foutcode.

Na een kilometer of twee loopt hij zoals het hoort.

De injecters zijn index 11. Mijn vermoeden is dat deze geen problemen veroorzaken. Ik heb bij koude motor de bougies eruit gedraaid en met een camera in de cylinders gekeken of ze droog waren. Dit om te bepalen of er misschien een injector lekt. Ze waren allemaal droog.

Ik weet even niet waar ik het nu moet zoeken.
Groeten Bas
BMW 316 2deurs e30
BMW 320i 2deurs e30
BMW 320i sedan e36
BMW 325i 2deurs e30
BMW 320i touring e30
BMW 530i e60
BMW 545i e60
BMW 330i e90
BMW 525I e60 LCI (huidige)

BMW530/1976
Berichten: 597
Lid geworden op: 09 jan 2015, 20:10

Re: Slechte koude start

Bericht door BMW530/1976 » 15 mar 2020, 11:52

Wat me vandaag opviel is dat normaal gesproken bij het ontgrendelen ik de brandstof pomp even hoor draaien maar vanmorgen niet. Iemand een idee wat dat kan zijn?

Heb wel gekeken of de pomp wel loopt als motor loopt. Dat doet hij. Even onder de achterbank het luik weggehaald en geluisterd.

Als ik de stekker van de pomp afhaal slaat hij ook gewoon af. Het lijkt wel of hij niet aangestuurd wordt bij het ontgrendelen met als gevolg slecht lopen voor een paar minuten.
Groeten Bas
BMW 316 2deurs e30
BMW 320i 2deurs e30
BMW 320i sedan e36
BMW 325i 2deurs e30
BMW 320i touring e30
BMW 530i e60
BMW 545i e60
BMW 330i e90
BMW 525I e60 LCI (huidige)

thijsvanzwam
Berichten: 396
Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
Locatie: Broek op Langedijk

Re: Slechte koude start

Bericht door thijsvanzwam » 15 mar 2020, 15:55

even een vraag waar je misschien niet meteen aan denkt maar hoe vol zit je tank als dit gebeurt?
ik heb recent een e60 gezien waarbij ditzelfde probleem zich voordeed telkens bij een bijna lege tank (minder dan een kwart).
oorzaak bleek lucht in de leiding, afkomstig van een klein scheurtje in de hevelslang van de linker naar de rechter tank.
Bij meer brandstof zat dit scheurtje onder het brandstofniveau waardoor er geen lucht in de slang kon komen.
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.

BMW530/1976
Berichten: 597
Lid geworden op: 09 jan 2015, 20:10

Re: Slechte koude start

Bericht door BMW530/1976 » 15 mar 2020, 16:27

Ik heb nu ongeveer 2 weken last van dit probleem. De tank was vol toen het begon en staat nu ongeveer op een kwart.

Mijn vermoeden is dat het iets is met de lagedruk brandstof pomp.

Omdat hij niet op druk gezet wordt bij het ontgrendelen van de auto.

Het vreemde is ook dat hij totaal geen foutcode geeft. En dat terwijl op het moment het probleem zich voor doet er niet mee te rijden is.
Groeten Bas
BMW 316 2deurs e30
BMW 320i 2deurs e30
BMW 320i sedan e36
BMW 325i 2deurs e30
BMW 320i touring e30
BMW 530i e60
BMW 545i e60
BMW 330i e90
BMW 525I e60 LCI (huidige)

thijsvanzwam
Berichten: 396
Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
Locatie: Broek op Langedijk

Re: Slechte koude start

Bericht door thijsvanzwam » 15 mar 2020, 19:54

Als je beschikt over de mogelijkheid om uit te lezen dan kun je de drukken op het moment van haperen eens aflezen.

Als het je lagedrukpomp is dan zou deze ook moeten opspelen tijdens het rijden en slecht blijven presenteren, zeker bij deze generatie DI motoren.
op de brandstofrail bovenop de motor zit de lagedruk sensor, deze geeft aan de DME door of de lagedrukpomp moet werken en hoe hard. als deze een verkeerde waarde geeft dan reageert de pomp daar weer op.
de pomp draait niet altijd met ontgrendelen, alleen wanneer de gemeten waarden door de DME dit aangeeft.

overige zaken naast de lagedrukpomp of sensor welke dit probleem ook zouden kunnen veroorzaken:

- vuile gasklep (openingsdiameter klopt niet meer door opgehoopt vuil of gasklep loopt zwaar)
- uitgeharde afdichting van de motorolie vuldop, dit geeft valse lucht (draai die maar eens los met lopende motor, valt hij ook bijna uit)
- bougies (je hebt de bobines gedaan maar ook de bougies?)

edit:

P0087 is trouwens de code die je zou verwachten als de pomp daadwerkelijk te weinig opbrengst heeft door wat voor reden dan ook
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.

BMW530/1976
Berichten: 597
Lid geworden op: 09 jan 2015, 20:10

Re: Slechte koude start

Bericht door BMW530/1976 » 15 mar 2020, 21:04

Als hij na een paar minuten weer goed loopt zijn er verder geen klachten meer. Goede vermogensafgifte en goed stationair toerental.

Brandstof verbruik is wel behoorlijk gestegen.

Ik heb wel uitleest mogelijkheden maar niet zo uitgebreid dat ik live parameters uit kan lezen.

Wat ik wel gedaan heb is tijdens het niet lekker lopen van de motor hem dan uitlezen maar zelfs dan is er geen foutcode.

Ik bedenk me net.
Er is wel een foutcode die er altijd instaat en ook niet te wissen is dat de NOX katalysator vol is. Hij genereerd ook niet.

Volgens mij moet dat niet deze klachten geven.
Groeten Bas
BMW 316 2deurs e30
BMW 320i 2deurs e30
BMW 320i sedan e36
BMW 325i 2deurs e30
BMW 320i touring e30
BMW 530i e60
BMW 545i e60
BMW 330i e90
BMW 525I e60 LCI (huidige)

thijsvanzwam
Berichten: 396
Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
Locatie: Broek op Langedijk

Re: Slechte koude start

Bericht door thijsvanzwam » 15 mar 2020, 21:13

Die Nox code staat los van het starten, al heeft die wel invloed op je verbruik. Hiervoor zou je een Noxem kunnen overwegen, kijk eens op bimmerprofs.com voor meer info daarover. Ik heb de Noxem in mijn auto gemonteerd en ik heb er geen dag spijt van gehad! vooral wat het gebruik betreft!

Uitlezen met INPA zou het handigst zijn, daarmee kun je goed zien wat de staat van je opvoerpomp is (LPFP zoals BMW hem noemt)
Hiervoor heb je een OBD naar USB kabel nodig een laptop waar INPA op draait. INPA is hier te vinden: https://www.bimmergeeks.net/downloads

en die kabel is deze: https://nl.aliexpress.com/item/33048882 ... hweb201603_
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.

BMW530/1976
Berichten: 597
Lid geworden op: 09 jan 2015, 20:10

Re: Slechte koude start

Bericht door BMW530/1976 » 15 mar 2020, 21:21

Dank je wel voor je info. De kabel heb ik gelijk besteld. Heb volgens mij nog wel ergens een oude laptop liggen. Op welke Windows draait inpa?
Groeten Bas
BMW 316 2deurs e30
BMW 320i 2deurs e30
BMW 320i sedan e36
BMW 325i 2deurs e30
BMW 320i touring e30
BMW 530i e60
BMW 545i e60
BMW 330i e90
BMW 525I e60 LCI (huidige)

thijsvanzwam
Berichten: 396
Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
Locatie: Broek op Langedijk

Re: Slechte koude start

Bericht door thijsvanzwam » 15 mar 2020, 22:41

Ik heb het op een vrij oude laptop met windows 7 draaien. is niet zo'n heel zwaar programma. Is alleen even beetje puzzelen hoe het werkt.

hier kun je een hoop vinden over hoe het werkt:

https://bimmerprofs.com/msd80-diagnostics/
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Slechte koude start

Bericht door tom_il » 15 mar 2020, 22:44

ik heb het draaien op Windows 10.
525d E61 2007 pre-LCI

BMW530/1976
Berichten: 597
Lid geworden op: 09 jan 2015, 20:10

Re: Slechte koude start

Bericht door BMW530/1976 » 16 mar 2020, 20:31

Heb vandaag toch maar eerst even nieuwe bougies gekocht. NGK ZKBR7A-HTU.

De oude die eruit komen zijn van Bosch ZGR6STE2W.

Volgens mij zijn de NGK beter als die van Bosch.

Nu morgenvroeg koud starten en hopen dat het dat was.
Groeten Bas
BMW 316 2deurs e30
BMW 320i 2deurs e30
BMW 320i sedan e36
BMW 325i 2deurs e30
BMW 320i touring e30
BMW 530i e60
BMW 545i e60
BMW 330i e90
BMW 525I e60 LCI (huidige)

thijsvanzwam
Berichten: 396
Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
Locatie: Broek op Langedijk

Re: Slechte koude start

Bericht door thijsvanzwam » 16 mar 2020, 20:49

NGK bougies zijn inderdaad beter van kwaliteit dan Bosch.


let er even heel goed op dat je ze met een speciale dop monteert en op het juiste aandraaimoment vastzet (dit luistert best nauw)

https://snap-on.eu/snap-on-tooltip-prob ... emonteren/
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.

BMW530/1976
Berichten: 597
Lid geworden op: 09 jan 2015, 20:10

Re: Slechte koude start

Bericht door BMW530/1976 » 17 mar 2020, 12:24

De koude start vanmorgen was weer zoals het hoort. Dus de bougies vernieuwen was de oplossing.

Ben blij. :emo:
Groeten Bas
BMW 316 2deurs e30
BMW 320i 2deurs e30
BMW 320i sedan e36
BMW 325i 2deurs e30
BMW 320i touring e30
BMW 530i e60
BMW 545i e60
BMW 330i e90
BMW 525I e60 LCI (huidige)

BMW530/1976
Berichten: 597
Lid geworden op: 09 jan 2015, 20:10

Re: Slechte koude start

Bericht door BMW530/1976 » 20 mar 2020, 18:27

Een paar dagen is het goed gegaan. Maar de koude start problemen zijn er weer.

Na het vernieuwen van de bougies is het paar dagen weg geweest.

Zou het misschien dan toch in de bobines kunnen zitten?
Groeten Bas
BMW 316 2deurs e30
BMW 320i 2deurs e30
BMW 320i sedan e36
BMW 325i 2deurs e30
BMW 320i touring e30
BMW 530i e60
BMW 545i e60
BMW 330i e90
BMW 525I e60 LCI (huidige)

dw70
Berichten: 1994
Lid geworden op: 27 okt 2010, 13:02

Re: Slechte koude start

Bericht door dw70 » 20 mar 2020, 18:38

Kijk je vacuüm leidingen eens na. Haarscheurtjes zijn al genoeg om een motor beroerd te laten lopen. En elektrisch staat er geen storing aan. Dan kan het alleen mechanisch zijn.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”