Trekhaak

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Reef

Trekhaak

Bericht door Reef » 17 mar 2020, 18:31

Ik kwam dit tegen ergens en wil al heel lang een trekhaak. Wil het liefst ook zelf de boel installeren. Nooit gedaan, maar ok. Onderstaande trekhaak komt van een 5 serie e61 2010

Weet iemand of dit past op een 5 serie e61 2009? Er zit een kabelboom met stekkers bij. Is dit wellicht 1 op 1 aan te sluiten op mijn bmw 520i of denk ik dan veeeeels te makkelijk (dit vermoeden heb ik zelf).

Ik meen gelezen te hebben dat ik de parkeersensoren opnieuw moet laten inleren. Dit zou ik dan laten doen bij iemand.....als er iemand in het noorden te vinden is die dat doet!

Ben benieuwd naar de reacties.....
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

thijsvanzwam

Re: Trekhaak

Bericht door thijsvanzwam » 17 mar 2020, 22:20

er lijkt een onderdeel te missen, de trekhaakmodule...

Die twee stekkers gaan op de trekhaakmodule, die zie ik er niet bij.

Parkeersensoren hoef je niets aan te doen, als de trekhaak goed is aangesloten en de auto communiceert met de module dan schakelen ze vanzelf uit als je een aanhanger aansluit...

Of de verkoper vragen de module er bij te leveren of even zoeken naar een andere set...
en let goed op, die modules staan nog wel eens onder water bij de e61, dan heb je er niets meer aan.
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.

ehombie

Bericht door ehombie » 18 mar 2020, 08:48

Inderdaad trekhaak module ontbreekt.
Wat ik zo nog weet..
Wil je dat pdc sensors achter (automatisch) uitgeschakeld hebben met gekoppelde aanhanger moet dit gecodeerd worden.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

thijsvanzwam

Bericht door thijsvanzwam » 18 mar 2020, 09:03

Ik heb mijn trekhaak zelf gemonteerd. De module op de Canbus aangesloten en niets gecodeerd. Alles werkt, pdc achter gaat uit en ik ontvangen keurig de melding van een defecte aanhangerlamp.

bmwmobiel
Contacteer:

Bericht door bmwmobiel » 18 mar 2020, 09:14

wij hebben bij onze vorige auto(e91 318i) een haak gemonteerd van:
https://www.burghoftrekhaken.nl/trekhaa ... ing/jaeger
geen enkel probleem, module zat erbij, slecht paar draden (waaronder 2 aan de canbus) en alles werkte perfect, zonder coderen.
ps: geen belang bij dat bedrijf ;)

ehombie

Bericht door ehombie » 18 mar 2020, 11:30

Oke...dan zal het wel niet hoeven.
ik heb een keer een manual van brinks of bosal gedownload. Bij een site waar je verschillende merken kon bestellen...daar stond dat in afh welke trailer module. Maar theorie en praktijk blijkt weer anders...
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

Reef

Bericht door Reef » 18 mar 2020, 12:41

Afneembaar model trekhaak €229,00 ( U vorm ) vertikaal afneembaar met slot.

Ook een kabelset nodig?

Een kabelset voor voertuigen die voorzien zijn van parkeersensoren en/of CAN-Bus systeem (een computernetwerk ten behoeve van de verlichting). Deze universele kabelsets zijn voorzien van een stekkerdoos, module, bekabeling en duidelijke handleiding. Kortom een eenvoudige montage!

Er zijn 4 typen kabelsets van het merk Easy module Dit merk biedt 3 jaar garantie.
Type 1: 7 polige stekkerdoos met module geschikt voor auto’s met canbus systeem zonder parkeersensoren €68.00.
Type 2: 7 polige stekkerdoos met module geschikt voor auto’s met canbus systeem met parkeersensoren €78.00.
Type 3: 13 polige stekkerdoos met module geschikt voor auto’s met canbus systeem zonder parkeersensoren €83.00.
Type 4: 13 polige stekkerdoos met module geschikt voor auto’s met canbus systeem met parkeersensoren €88.00.

Val me inderdaad mee mbt prijs. 308 euro met 7 polige stekker, inclusief stekkerdoos + module geschikt voor canbus met parkeersensoren....

Is het zelf monteren makkelijk te doen? Ik denk dat het loshalen van een bumper + monteren trekhaak prima ten doen is. Zit alleen met aansluiten Electra.....daar ben ik nooit zo goed in ;)

Al staat er wel: eenvoudige montage 8)

thijsvanzwam

Bericht door thijsvanzwam » 18 mar 2020, 12:48

Ik ben er een ochtendje mee bezig geweest, de meeste tijd gaat in het netjes wegwerken van alle kabels zitten.
De elektra moet wel echt goed gebeuren ander veroorzaak je allerlei storingen in de gehele auto. Je zit immers rechtstreeks op de can bus!

mijn advies is een 13 polige stekker monteren, die stekker wordt steeds meer de standaard en kun je met een simpele verloop stekker ook nog als 7 polige gebruiken.

ehombie

Bericht door ehombie » 18 mar 2020, 13:34

Het (de)monteren van de bumper is fijn als je even met 2 personen bent
Leg evt een stevig deken neer op de grond...mocht de bumper uit je handen vallen.

Google/YouTube even...zijn vast wel filmpjes over te vinden...
Materiaal deel
https://www.youtube.com/watch?v=_AYnMZ-9Ibw

elektro deel
https://www.youtube.com/watch?v=ZFMyhTlqYjA
E61 523i LCI verkocht

jos528

Bericht door jos528 » 18 mar 2020, 13:53

mijn advies is. Als je er geen verstand van hebt dan gewoon lekker afblijven
loopt meestal fout af

Reef

Bericht door Reef » 18 mar 2020, 14:11

Hahaha....goed advies ;) Daarom vind ik dit soort forums ook altijd erg fijn zodat je beter kunt inschatten wat je wel en wat je niet zelf kunt doen. Ik wil zeker waker voor het creëren van storingen door verkeerd aansluiten. Als ik twijfel dan doe ik het ook niet en besteed ik het uit. Alleen uitbesteden kost dan weer 250 extra als het niet meer is.
Laatst gewijzigd door Bart70 op 19 mar 2020, 08:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, quoten van bovenstaand bericht is onnodig en niet toegestaan

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”