Het voornaamste probleem was een vacuümlek op meerdere plekken: carterventilatie, olie vuldop, oliepeilstok en de aansluiting peilstokbuis op het carter. Vandaar dat ik de afgelopen 3 weken met een losgekoppelde luchtmassameter gereden heb.
Nu vermoed ik dat de vacuümlekken verleden tijd zijn. Afgelopen vrijdag heb ik de O-ringen van de vacuümpomp vervangen en sindsdien loopt het stationair toerental niet meer op. Ook is het motormanagement lampje na 300 km (70% snelweg, 30% stadsverkeer) niet meer gaan branden, waar dit normaliter rond de 100-150 km al zou gebeuren. De overige hiervoor genoemde onderdelen zijn ook reeds vervangen.
Het enige probleem dat ik nu nog heb, is het uitvallen wanneer ik aan kom rijden bij het stoplicht en de koppeling intrap bij een toerental hoger dan 2000-3000 toeren. Ook stottert de auto bij het accelereren. Heb dus het idee dat hij te weinig brandstof krijgt.
Nu heb ik enkele tijd geleden, op een zaterdagavond met een kapotte benzinepomp gestaan en als noodoplossing via Marktplaats een tweedehands exemplaar gekocht dat ik er de volgende dag in kon zetten, zodat ik in ieder geval maandag weer naar m’n werk kon.
Gezien ik (voor zover ik me kan herinneren) geen, of in ieder geval niet in deze mate, last heb gehad van stotteren en uitvallen van de auto voordat de brandstofpomp naar de eeuwige jachtvelden vertrok, verdenk ik dus de brandstofpomp. Het is er dus ook nog niet van gekomen om er een nieuwe brandstofpomp in te zetten vanwege de andere reparaties. Is uiteraard wel de bedoeling.
Ik heb de auto zojuist nog uitgelezen en er is géén storing te vinden in de motor. Wat mij enige tijd geleden al opviel is het volgende (sorry voor de slechte foto, zonlicht is niet je grootste vriend in dit geval):

De lambdawaarden geven een foutmelding. Ik heb zowel de lambda voor als achter de kat vervangen, beide van Bosch. Voor de kat geleidingswaarde 5, achter de kat geleidingswaarde 4. Nu heb ik al meerdere malen gelezen en gehoord dat er bij het N42 blok 4 (!) lambda’s gemonteerd zijn. Twee stuks op het uitlaatspruitstuk, een voor en een na de kat. Voor zover ik kan zien, heb ik alleen de lambda voor en na de kat. Na verder onderzoek kom ik een aantal Engelstalige topics tegen waar vermeld wordt dat de lambda’s op het uitlaatspruitstuk alleen van toepassing zijn op Amerikaanse auto’s.
Nu zit ik dus met twee mogelijke problemen: één van de lambda’s, of de brandstofpomp.
Logischerwijs zou je denken dat de brandstoftoevoer geregeld wordt aan de hand van de lambdawaarden, en dat je zodoende dus ook te veel of juist, zoals in mijn geval, te weinig brandstof ingespoten krijgt.
Hopelijk kan iemand hier wat meer informatie over geven, want na dik een jaar gekloot met de auto, vind ik het wel tijd om er volop van te kunnen genieten.