E60 520i startte niet meer na een ritje van 10 min
E60 520i startte niet meer na een ritje van 10 min
Ha allen,
recent (< maand)
- mijn voorstoelen en achterbank met stoffen bekleding omgeruild voor exemplaren in leder (beiden half elektrisch). Installatie door verkopende partij. De plus was hierbij van de accu gehaald. toen de stoelen waren geplaatst, de plus er weer op. Na circa 15 min wilde ik de wagen starten, waarbij deze heel erg sputterde. Na 5 sec startte hij. Zelfde symptomen als nu.
- ramen laten blinderen, hiervoor moesten de ramen vaker omhoog/omlaag, waardoor op een gegeven moment de accu leeg was. Wagen is hierna weer gestart met een booster
Ik was van plan om op korte termijn een grote beurt te laten uitvoeren.
Afgelopen dagen tweemaal een foutmelding in het i-drive systeem:
- achteruitrijlicht links is uitgevallen
- icoon van een ruit die open staat (gisteren na koude start, terwijl al mijn ramen gesloten waren)
(Ik rijd niet elke dag met de wagen en vaak ook geen lange ritjes. Soms staat hij een paar dagen stil).
Vandaag even naar de supermarkt geweest, ritje van 10 minuten. Boodschappen a 10 minuten en weer terug bij de wagen.
Helaas wilde hij niet starten, hij sloeg net niet over (hierna tikkend geluid). Onverhoopt een accustart met een voorbijganger geprobeerd. Zowel vanuit de kofferbak alwaar de accu zit, als vanuit de motorruimte. Geprobeerd met mijn OBD scanner te achterhalen wat het probleem was, helaas lukte het deze niet om te koppelen met de ECU, waarschijnlijk ivm de accu.
ANWB maar gebeld. Deze heeft de accu eerst een paar minuten geladen (via de motorruimte), waarna de wagen direct startte.
Hierna is mijn accu gecheckt en zijn de foutcodes uitgelezen. hier kwamen behoorlijk wat foutcodes uit, dit terwijl de wagen niet zo heel lang geleden is uitgelezen en er geen foutcodes waren.
Uitdraai accu:
Foutcodes:
- 27C3 Thermisch oliepeilsensor (dit was bekend en zou bij de grote beurt worden aangepakt)
- 2745 Cilinder 6 misfire
- 2746 Cilinder 2 misfire
- 274E Misfire in verschillende cilinders (dit vermoeden had ik al ivm schudden na koude start)
- 29A9 Elektronisch managementsysteem, accu
- 29A8 Elektronisch managementsysteem
- 281D Bit seriële gegevensverbinding BSD
Systeem: automatische versnellingsbak
- 51B0 Onaannemelijk signaal vanuit DSC: remlichtschakelaar
- 5014 Accuspanning
- 51AD Dynamische stabiliteitsregeling (DSC)
- 51AE Onaannemelijk signaal van motormanagement: remlichtschakelaar
Body Computer chassis
- A409 Te lage spanning
- A462 Fout niet gecodificeerd
- A418 Hallsensor. ruitmotor rechtsachter
- A419 Hallsensor. ruitmotor rechtsachter
- A448 Hallsensor. ruitmotor linksachter
- A449 Hallsensor. ruitmotor linksachter
Airconditioning
- 9C54 nieuwe behandeling klepmotoren
Kanttekening: het uitlezen is gebeurd na de diverse pogingen om de wagen te starten en waardoor de accu wat meer drainde.
Alle codes heb ik per mail ontvangen, waarna deze uit het systeem zijn gewist. Vervolgens een lange rit gemaakt.
In 1 woord: balen.
ANWB geeft aan dat er mogelijk iets is wat mijn accu leegtrekt wanneer de wagen stilstaat. Aan de andere kant is het plausibel dat het niet willen starten te wijden is aan de korte ritjes en dagen stil staan. Zou het eventueel aan de nieuwe stoelen kunnen liggen?
Wellicht hebben jullie nog adviezen/tips/ervaringen die mij verder kunnen helpen, hoor het graag!
Betreft een;
520i 2004, automaat met 2 ton op de teller
recent (< maand)
- mijn voorstoelen en achterbank met stoffen bekleding omgeruild voor exemplaren in leder (beiden half elektrisch). Installatie door verkopende partij. De plus was hierbij van de accu gehaald. toen de stoelen waren geplaatst, de plus er weer op. Na circa 15 min wilde ik de wagen starten, waarbij deze heel erg sputterde. Na 5 sec startte hij. Zelfde symptomen als nu.
- ramen laten blinderen, hiervoor moesten de ramen vaker omhoog/omlaag, waardoor op een gegeven moment de accu leeg was. Wagen is hierna weer gestart met een booster
Ik was van plan om op korte termijn een grote beurt te laten uitvoeren.
Afgelopen dagen tweemaal een foutmelding in het i-drive systeem:
- achteruitrijlicht links is uitgevallen
- icoon van een ruit die open staat (gisteren na koude start, terwijl al mijn ramen gesloten waren)
(Ik rijd niet elke dag met de wagen en vaak ook geen lange ritjes. Soms staat hij een paar dagen stil).
Vandaag even naar de supermarkt geweest, ritje van 10 minuten. Boodschappen a 10 minuten en weer terug bij de wagen.
Helaas wilde hij niet starten, hij sloeg net niet over (hierna tikkend geluid). Onverhoopt een accustart met een voorbijganger geprobeerd. Zowel vanuit de kofferbak alwaar de accu zit, als vanuit de motorruimte. Geprobeerd met mijn OBD scanner te achterhalen wat het probleem was, helaas lukte het deze niet om te koppelen met de ECU, waarschijnlijk ivm de accu.
ANWB maar gebeld. Deze heeft de accu eerst een paar minuten geladen (via de motorruimte), waarna de wagen direct startte.
Hierna is mijn accu gecheckt en zijn de foutcodes uitgelezen. hier kwamen behoorlijk wat foutcodes uit, dit terwijl de wagen niet zo heel lang geleden is uitgelezen en er geen foutcodes waren.
Uitdraai accu:
Foutcodes:
- 27C3 Thermisch oliepeilsensor (dit was bekend en zou bij de grote beurt worden aangepakt)
- 2745 Cilinder 6 misfire
- 2746 Cilinder 2 misfire
- 274E Misfire in verschillende cilinders (dit vermoeden had ik al ivm schudden na koude start)
- 29A9 Elektronisch managementsysteem, accu
- 29A8 Elektronisch managementsysteem
- 281D Bit seriële gegevensverbinding BSD
Systeem: automatische versnellingsbak
- 51B0 Onaannemelijk signaal vanuit DSC: remlichtschakelaar
- 5014 Accuspanning
- 51AD Dynamische stabiliteitsregeling (DSC)
- 51AE Onaannemelijk signaal van motormanagement: remlichtschakelaar
Body Computer chassis
- A409 Te lage spanning
- A462 Fout niet gecodificeerd
- A418 Hallsensor. ruitmotor rechtsachter
- A419 Hallsensor. ruitmotor rechtsachter
- A448 Hallsensor. ruitmotor linksachter
- A449 Hallsensor. ruitmotor linksachter
Airconditioning
- 9C54 nieuwe behandeling klepmotoren
Kanttekening: het uitlezen is gebeurd na de diverse pogingen om de wagen te starten en waardoor de accu wat meer drainde.
Alle codes heb ik per mail ontvangen, waarna deze uit het systeem zijn gewist. Vervolgens een lange rit gemaakt.
In 1 woord: balen.
ANWB geeft aan dat er mogelijk iets is wat mijn accu leegtrekt wanneer de wagen stilstaat. Aan de andere kant is het plausibel dat het niet willen starten te wijden is aan de korte ritjes en dagen stil staan. Zou het eventueel aan de nieuwe stoelen kunnen liggen?
Wellicht hebben jullie nog adviezen/tips/ervaringen die mij verder kunnen helpen, hoor het graag!
Betreft een;
520i 2004, automaat met 2 ton op de teller
"De bijrijder zit er altijd naast.."
Re: E60 520i startte niet meer na een ritje van 10 min
Ik zou zeggen begin met de accu vervangen of desnoods laten testen met de betere accu testers (sommige garages stunten met gratis zomerchecks?)
Enfin als deze auto geen adequate voeding heeft is die zegmaar "dronken" en An de meldingen te zien zijn spanningcodes al in enkele modules aanwezig. Vandaar uit verder kijken...
Enfin als deze auto geen adequate voeding heeft is die zegmaar "dronken" en An de meldingen te zien zijn spanningcodes al in enkele modules aanwezig. Vandaar uit verder kijken...
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Re: E60 520i startte niet meer na een ritje van 10 min
Je korte stukken zijn funest voor een kilometer vreter. Zoek een garage op voor een test zoals ehombie al schreef. En laat je dynamo op zijn werking testen.
Kijk even niet naar de foutcodes.
Kijk even niet naar de foutcodes.
E36 320i Coupé 1994 verkocht News from the new owner: the car is a total loss after a crash
-
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
- Locatie: Broek op Langedijk
Re: E60 520i startte niet meer na een ritje van 10 min
even een tip, nooit je accu rechtstreeks achterin op een externe bron aansluiten. Je gaat hier dan buiten je IBS om wat juist alles in de war kan schoppen... Altijd de aansluiting in de motorruimte gebruiken! (staat ook in het boekje)
Ik zou ook vanuit de accu gaan zoeken, een te lage spanning kan hele vreemde storingen geven die je behoorlijk van de wijs kunnen brengen.
Ik zou ook vanuit de accu gaan zoeken, een te lage spanning kan hele vreemde storingen geven die je behoorlijk van de wijs kunnen brengen.
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
- Marcel RSD
- Berichten: 958
- Lid geworden op: 24 mar 2010, 11:37
Re: E60 520i startte niet meer na een ritje van 10 min
Als er half electrische stoelen zijn gemonteerd en je hebt daarna problemen, lijkt het mij logisch dat je daar de oorzaak zoekt ?
Als het netjes gemonteerd is, dan heeft hij de stekkers gebruikt om de stoelen aan te sluiten. Ik zou als eerste eens deze stekkers loshalen. Lijkt veel op een canbus storing en/of een massa probleem.
Als het netjes gemonteerd is, dan heeft hij de stekkers gebruikt om de stoelen aan te sluiten. Ik zou als eerste eens deze stekkers loshalen. Lijkt veel op een canbus storing en/of een massa probleem.
Showroom:
viewtopic.php?f=104&t=26506
Mods:
- Evolve ECU tune, Alpha-N, SAP delete, oct. 98, speed limiter removal
- Evolve carbon air intakes
- Evolve IATS relocate
- Evolve Medusa Headers + 200 cell cats
viewtopic.php?f=104&t=26506
Mods:
- Evolve ECU tune, Alpha-N, SAP delete, oct. 98, speed limiter removal
- Evolve carbon air intakes
- Evolve IATS relocate
- Evolve Medusa Headers + 200 cell cats
-
- Berichten: 597
- Lid geworden op: 09 jan 2015, 20:10
Re: E60 520i startte niet meer na een ritje van 10 min
De oude stoelen waren ook half elektrische.
Ik heb zelf het idee dat de dynamo de geest aan het geven is. Heb ik zelf onlangs ook gehad en de symptomen komen mij bekend voor.
Ik heb zelf het idee dat de dynamo de geest aan het geven is. Heb ik zelf onlangs ook gehad en de symptomen komen mij bekend voor.
Groeten Bas
BMW 316 2deurs e30
BMW 320i 2deurs e30
BMW 320i sedan e36
BMW 325i 2deurs e30
BMW 320i touring e30
BMW 530i e60
BMW 545i e60
BMW 330i e90
BMW 525I e60 LCI (huidige)
BMW 316 2deurs e30
BMW 320i 2deurs e30
BMW 320i sedan e36
BMW 325i 2deurs e30
BMW 320i touring e30
BMW 530i e60
BMW 545i e60
BMW 330i e90
BMW 525I e60 LCI (huidige)
Re: E60 520i startte niet meer na een ritje van 10 min
ik had het "kassabonnetje" niet gezien bij mijn eerste bericht--> dat ziet er eigenlijk nog wel goed uit.
Ik ken het tijdspad niet van stoelenmontage en ramen tinten icm rijtijden, booster start, kleine stukjes gereden.
Dan had ik namelijk ook wel een idrive melding gehad omtrent verhoogde batterij ontlading OF ruststroom?
Maar nu zo terug redenerend --> Wat jij al vermoed en of aangeeft...kan dan best kloppen. (te weinig rijden)
Maar de basis is nog steeds...géén adequate stroomverzorging zorgt voor de gekste foutmeldingen.
Zorg dan in eerste instantie dat je de batterij volledig oplaad, fouten wissen en kijken wat er terug komt..na enkele ritten
Is de anwb er nog 10uur mee bezig geweest o.b.v. laadminuten?
Ik ken het tijdspad niet van stoelenmontage en ramen tinten icm rijtijden, booster start, kleine stukjes gereden.
Dan had ik namelijk ook wel een idrive melding gehad omtrent verhoogde batterij ontlading OF ruststroom?
Maar nu zo terug redenerend --> Wat jij al vermoed en of aangeeft...kan dan best kloppen. (te weinig rijden)
Maar de basis is nog steeds...géén adequate stroomverzorging zorgt voor de gekste foutmeldingen.
Zorg dan in eerste instantie dat je de batterij volledig oplaad, fouten wissen en kijken wat er terug komt..na enkele ritten
Is de anwb er nog 10uur mee bezig geweest o.b.v. laadminuten?
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Re: E60 520i startte niet meer na een ritje van 10 min
Zal het boekje er idd op naslaan. Ging uit van een uitleg die ik eerder voorbij zag komen:thijsvanzwam schreef: ↑12 jul 2020, 10:51even een tip, nooit je accu rechtstreeks achterin op een externe bron aansluiten. Je gaat hier dan buiten je IBS om wat juist alles in de war kan schoppen... Altijd de aansluiting in de motorruimte gebruiken! (staat ook in het boekje)
https://www.youtube.com/watch?v=25BIRmQ72Ns 01:05 - 3:35
"De bijrijder zit er altijd naast.."
Re: E60 520i startte niet meer na een ritje van 10 min
Vandaag nog even contact gehad met de verkoper. Bij beide voorstoelen heeft hij waarschijnlijk een kabel verwijderd (geknipt/gesneden) voor stoelverwarming (hij kan zich dit niet goed herinneren en heeft om foto's gevraagd).Marcel RSD schreef: ↑13 jul 2020, 07:44 Als er half electrische stoelen zijn gemonteerd en je hebt daarna problemen, lijkt het mij logisch dat je daar de oorzaak zoekt ?
"De bijrijder zit er altijd naast.."
Re: E60 520i startte niet meer na een ritje van 10 min
Stoelen zijn vier dagen na de ramen gedaan. In de tussentijd 1 dag kleine stukjes gereden. Geen idrivemelding gehad.
Heb gisteren weer zonder problemen een lange rit gemaakt. Hierna de foutcodes uitgelezen. Aantal: 0
Zal van de week mijn accu en dynamo gaan testen. Verwacht ook wat duidelijkheid over de stoelen van de verkopende partij.
"De bijrijder zit er altijd naast.."
Re: E60 520i startte niet meer na een ritje van 10 min
Ik kan het stoelverhaal nog niet helemaal plaatsen.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||
Re: E60 520i startte niet meer na een ritje van 10 min
half elektrische stoelen in stoffen bekleding vervangen door half elektrische set met lederen bekleding. Verkopende partij heeft de stoelen geplaatst en daarbij hoogstwaarschijnlijk bij de 2 voorstoelen een kabel afgeknipt/afgesneden. Dit zou de kabel voor stoelverwarming zijn, optie die ik niet op mijn wagen heb.
Laatst gewijzigd door Bart70 op 15 jul 2020, 10:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, quoten van bovenstaand bericht is onnodig en niet toegestaan
Reden: Quote verwijderd, quoten van bovenstaand bericht is onnodig en niet toegestaan
"De bijrijder zit er altijd naast.."
Re: E60 520i startte niet meer na een ritje van 10 min
Ok en die kabel is rechtstreeks op de accu aangesloten? Lijkt mij sterk overigens want dan heeft die wel erg veel werk.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||
Re: E60 520i startte niet meer na een ritje van 10 min
Nee dat niet, maar mogelijk speelt dit (afgeknipte kabel) een rol bij het niet willen starten.
Laatst gewijzigd door Bart70 op 15 jul 2020, 10:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, quoten van bovenstaand bericht is onnodig en niet toegestaan
Reden: Quote verwijderd, quoten van bovenstaand bericht is onnodig en niet toegestaan
"De bijrijder zit er altijd naast.."
- Marcel RSD
- Berichten: 958
- Lid geworden op: 24 mar 2010, 11:37
Re: E60 520i startte niet meer na een ritje van 10 min
Maar als je nu deze 2 stekkers dan loshaalt, verdwijnen je problemen dan ?
Showroom:
viewtopic.php?f=104&t=26506
Mods:
- Evolve ECU tune, Alpha-N, SAP delete, oct. 98, speed limiter removal
- Evolve carbon air intakes
- Evolve IATS relocate
- Evolve Medusa Headers + 200 cell cats
viewtopic.php?f=104&t=26506
Mods:
- Evolve ECU tune, Alpha-N, SAP delete, oct. 98, speed limiter removal
- Evolve carbon air intakes
- Evolve IATS relocate
- Evolve Medusa Headers + 200 cell cats