Olie - Inlaatspruitstuk

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Johan6

Olie - Inlaatspruitstuk

Bericht door Johan6 » 28 sep 2020, 18:15

Sinds vorig jaar oktober, ben ik in bezit van een 330d (automaat)
Na aankoop kwam ik er toch al snel achter dat er wel het een en ander mankeerde aan de auto. (hier ga ik maar niet verder op in)
Wat me na de aankoop het meeste zorgen baarde, nadat ik diverse rare/niet logische storingen/defecten had gevonden.. waren de swirlflaps..
De vorige eigenaar kon dit niet bevestigingen, mijn gevoel was juist deze waren provisorisch buitengesloten.

Nadat ik onderdelen besteld had, ben ik dus aan het sleutelen gegaan.
Wat me opviel na montage dat het inlaatspruitstuk heel nauw was door roetaanslag, en het hele incoolertraject ook vet/olieachtig.
Na alles te hebben schoongemaakt, blindstoppen gemonteerd, alle pakkingen, en carterventilatie vervangen.. EGR buitengesloten.. (ook uitgeschreven)
Ben inmiddels wel een kilometer of 7500 verder.. nu zie ik toch wel weer wat lekkage onder het inlaatspruitstuk.

Nu heb ik een hersenspinsel dat er toch wel een grote hoeveelheid olie in de intercooler heeft gezeten, die heb ik niet schoongemaakt/leeg laten lopen bij de vorige reparatie (zou het helpen deze te demonteren en te ''spoelen'')
Zou het kunnen zijn dat dit wordt aangezogen via het inlaattraject, en dit via blindstoppen/pakkingen het motorblok eronder smeert??

:popcorn:

Wie denkt met me mee.. :gek:
ex E39 525d - 2001 (handgeschakeld)
ex E46 330d - 2003 (automaat)
BMW E60 525d - 2005 (automaat)

INPA-Gebruiker/Amateur-Sleutelaar/Diesel-M57-Fan

ehombie

Re: Olie - Inlaatspruitstuk

Bericht door ehombie » 29 sep 2020, 06:48

Uiteindelijk ,zal het zich naar het laagste punt gaan verzamelen in inlaattraject... Denk ik dan..
Je CCV heeft als doel olielampen afvangen en via het inlaat traject de verbranding in te brengen.

Ik zit te denken aan de turbo die misschien (minimaal) lekt wat in je intercooler terecht komt? (Ik hoor je nog niet klagen ver olieverbruik)

Maar ik ben niet zo bekend met diesels sorry...
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

Johan6

Re: Olie - Inlaatspruitstuk

Bericht door Johan6 » 30 sep 2020, 19:06

Olieverbruik is weinig tot niet, wat is veel en wat is weinig hé ;)
Ga dit weekend inlaatspruitstuk demonteren, kijken wat er aan de hand is..
ex E39 525d - 2001 (handgeschakeld)
ex E46 330d - 2003 (automaat)
BMW E60 525d - 2005 (automaat)

INPA-Gebruiker/Amateur-Sleutelaar/Diesel-M57-Fan

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”