Service melding

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
jeroen hendrikx
Berichten: 31
Lid geworden op: 01 mar 2018, 09:45

Service melding

Bericht door jeroen hendrikx » 31 okt 2020, 11:13

Beste allemaal
Bmw e60 2005
Digitale service meldingen
Wie weet er raad
Ik heb de remblokken voorzijde vervangen inclusief indicator kabel
En kan hem netjes terug resetten naar 40.000km
Nou het volgende wat mijn probleem is
De afstand telt veel te snel terug omlaag
Veel sneller dan ik het aantal kilometers rijdt zeg maar
Voorbeeld
Iedere 50 tot 100 km die ik rijd gaat er ongeveer 1000km afstand in mindering van de oorspronkelijke 40.000 km
Heb al een keer het kabeltje extra vervangen omdat ik hem ook niet terug gestelt kon krijgen
Daarna wel weer te resetten maar nog steeds veel te snel aftellende restafstand kilometers
Wat nu?
Alvast bedankt allemaal voor het meedenken!

Gebruikersavatar
Source
Berichten: 2932
Lid geworden op: 22 apr 2014, 13:30
Locatie: Rotterdam

Re: Service melding

Bericht door Source » 01 nov 2020, 17:13

Je moet je daar geen zorgen overmaken. Laat het systeem gewoon zijn werk doen.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||

jeroen hendrikx
Berichten: 31
Lid geworden op: 01 mar 2018, 09:45

Re: Service melding

Bericht door jeroen hendrikx » 02 nov 2020, 16:18

Maak me ook geen zorgen
Systeem doet juist niet goed zijn merk
Heb geen zin iedere keer melding te krijgen dat mijn remblokken versleten zijn terwijl dat ze er 5000km opzitten of zo

ehombie
Berichten: 1523
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: Service melding

Bericht door ehombie » 02 nov 2020, 16:56

Volgens mij werkt het 2 ledig. Hij gebruikt die remindicators icm jouw remgedrag. Zal eens kijken of ik er meer info over kan vinden op newtis. Kun je, of heb je de mogelijkheid om die waardes uit te lezen van die remindicators. (Heb je de oude nog?) Misschien ziet hier iets wat het systeem op het verkeerde spoor zet?

Ben evt ook kritisch op de connectors van die indiactors. Groene bloemkool in die connectors kan bijv een verhoogde weerstand veroorzaken...met als gevolg...(is maar een idee he..)
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

jeroen hendrikx
Berichten: 31
Lid geworden op: 01 mar 2018, 09:45

Re: Service melding

Bericht door jeroen hendrikx » 02 nov 2020, 18:14

Oke icm met.remgedrag
Verklaard misschien een hoop hahaha
Nee maar heeft ie vroeger nooit gedaan
En daarbij lijkt.me niet dat bij een rit van 60 km ongeveer 1000 km of meer eraf geteld word
En ja oude indicator heb ik nog
Zat er nog niet lang op
En ook niets aan te zien verder ook niet groen of zo iets dergelijks
Alleen kreeg ik hem daarmee niet terug gereset
En daarom een nieuwe indicator kabel opgezet en toen kreeg ik hem wel gereset
Op 40.000
Maar telt weer weg snel af dus
Valt daar ook iets van datum in in te stellen met de tester of zo
Dat hij kort tijdsbestek ziet waardoor hij harder aftelt dan normaal?

ehombie
Berichten: 1523
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: Service melding

Bericht door ehombie » 02 nov 2020, 18:46

CBS: Condition Based Service

CBS is not a driving dynamic function.

Condition Based Service, as the name suggests, is a means of ensuring that the car is serviced as and when necessary. CBS comprises various maintenance operations, e.g. engine oil, spark plugs and brake pads.

The remaining distance for the front and back brake pads are calculated separately in the DSC control unit.

When making the calculation, the condition of the brake pad wear sensors is taken into account (reference point at 6 mm and 4 mm).

En

Front and rear brake pads

The condition of the brake pad is determined by the DSC control unit. The calculation is based on a signal from the brake pad wear sensors at 2 points (4 mm and 6 mm).

The condition of the brake pad is determined with the help of the following input values:

*Wheel speed
*Braking pressure (determined by the open duration of the exhaust valve)
*Temperature of the brake disc (determined via a computer model consisting of wheel speed, brake pressure, ambient temperature, braking duration)
*Brakes service life
The ”brake pad” interval is flexible and dependent on the operating conditions. When the interval is reset, the last value for the interval forecast is set as the starting value for the new interval (only if new brake pads are recognised by intact Brake pad wear sensors).
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

jeroen hendrikx
Berichten: 31
Lid geworden op: 01 mar 2018, 09:45

Re: Service melding

Bericht door jeroen hendrikx » 02 nov 2020, 19:27

Oke dankjewel voor de uitleg van de werking van het systeem
Alleen krijg ik dan nog steeds niet verklaard waarom het zo bizar snel geteld word
Want dan zouden mijn blokken berekend op 2500 op zijn ipv 40000
En de blokken zien er nog steeds goed, dik uit
Of zou het kunnen dat het systeem dadelijk er weer kilometers bij gaat tellen als hij nog niet aan de 6 mm zit die de indicator aangeeft en de kilometers af telling wel het einde nadert?

ehombie
Berichten: 1523
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: Service melding

Bericht door ehombie » 02 nov 2020, 19:37

Ik zou zeggen dat hij dit na verloop van tijd aanpast, ja. (Op basis van die laatste zin van die engelse tekst).

Maar moet eerlijk zeggen dat ik me er ook niet echt mee bezig houdt...ik rij als 35jr als een opa... :yaw: en laat veel uitrollen. Het “nieuwe” rijden als ware...
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”