Ik heb de bimmer nu alweer een maand en na 120 km alweer pech, maar daarover later meer.
Omdat ze nu toch in de garage staat lekker beschermd van kou of hitte wilde ik eens op zoek gaan naar het verhelpen van wat foutmeldingen. Als eerste wilde ik de sleutels werkend hebben. De auto kwam met 2 sleutels, uniek.
Allebei identieke soort met luikje voor de batterij.
Toen ik de optielijst uitprintte stond er toch duidelijk S322 Comfort Access.
Maar hoe werkt dat dan? Sleutel in de broekzak en Hand in de deurklink en de auto zou ontgrendelen. Niets, geen enkele klink of achterklep ontgrendelt.
Na uren zoeken op internet en Joetjoep geen duidelijk antwoord kunnen vinden. Raar want de knoppen op de sleutels werken wel gewoon, en heb in beide een nieuwe batterij gedaan. Eigenlijk per ongeluk eens de andere sleutel in de broekzak gedaan en hupsakee, auto ontgrendelt en start met sleutel in de broekzak.
Waarom die andere sleutel dan niet? Het enige puntje wat ik op een forum tegenkwam is dat er maar 2 sleutels aan CA kunnen worden toegewezen, maar dat er meer dan 2 sleutels aan CAS kunnen worden toegewezen.
Met andere woorden, de CAS in de auto heeft plaats voor 10 sleutels/afstandsbedieningen waarvan (maar) 2 zullen werken met CA.
In ISTA+ onder servicefuncties-body-Remote key/Lock/Enable Key kun je zien welke sleutels er in de CAS zijn opgeslagen en welke positie-nummer (en personalisatie-nummer) elke sleutel heeft.
Af fabriek zal sleutel 1 en 2 geprogrammeerd zijn, elke keyfob die toegevoegd wordt zal een opeenvolgend sleutel nummer krijgen (3,4,5 etc).
- Bij het uitlezen kwam ik er achter dat alle 10 sleutel-posities op actief stonden
- Sleutel dient in het contactslot geplaatst te worden, dan kun je hem met ISTA+ uitlezen
- Ik heb dus nu sleutel 2 met personalisatie 1 en sleutel 4 met personalisatie 3
Contact uit/aan met sleutel 4 in het contactslot en de wagen gestart. Contact uit, Icom afgekoppeld en motorkap dicht.
Uitstappen en met de duim je auto vergrendelen. Hoppa dat werkt!
Mocht bovengenoemde handeling om CA met 2e keyfob aan de praat te krijgen niet werken, adviseert ISTA om met de sleutel in het contactslot even te gaan rijden minimaal 10 minuten en minstens 50 km/u.
Het is voor zover ik heb gelezen en uitgevogelt met ISTA niet mogelijk om sleutelnummers te wijzigen, dus als je sleutel nummer 1 kwijt bent, en je koopt een nieuwe zal deze niet op of in de plaats van sleutel 1 in CAS kunnen worden geprogrammeerd.
Er zijn sleutel-kloon en manipulatie apparaten te koop, maar die kosten een veelvoud van een nieuwe Kefob bij de Dealer.
Uitgebreid verhaal, mocht je hier ook mee zitten hoop ik dat je er wat aan hebt.
Op deze manier verdien je de kosten van ISTA/Icom rap terug.
Groet, Henk.