Runflat
-
Hakiem Thakoeri
Runflat
Beste leden,
Een vraagje, kun je je runflat banden die standaard af fabriek opzitten ook zonder problemen vervangen voor all season?
Ik heb standaard ook geen reservewiel, krik of standaard gereedschapset in de auto liggen, dit zou ik dan ook moeten aanschaffen.
Mvg.Hakiem
Een vraagje, kun je je runflat banden die standaard af fabriek opzitten ook zonder problemen vervangen voor all season?
Ik heb standaard ook geen reservewiel, krik of standaard gereedschapset in de auto liggen, dit zou ik dan ook moeten aanschaffen.
Mvg.Hakiem
523i E61 2010 Carbonzwart
-
Hakiem Thakoeri
Re: Runflat
Krijg je ook geen storingen bij initialiseren vd bandenspanning?
523i E61 2010 Carbonzwart
Nee, krijg je niet. Alleen is de voorgeschreven bandenspanning van je auto op basis van runflat. Dus als je normale banden plaatst kan je 0,3 bar extra in de banden doen.
-
Hakiem Thakoeri
-
Bart van Zessen
welke bandenspanning gebruiken jullie met normale banden? 2,6 voor en 2,8 achter? en wanneer zou de TPMS een melding moeten geven? bijv bij 2bar of echt veel lager?
-
Hakiem Thakoeri
Deze TPMS gebruikt de ABS sensoren om de wielsnelheid te meten en te vergelijken. Een wiel dat een platte band heeft, heeft een kleinere diameter en draait dus sneller vergeleken met de rest. Het is dus geen absoluut systeem met druksensoren zoals nu gebruikelijk is. Daardoor kan je ook geen druk aflezen en dien je het systeem ook te laten weten na een bandenwissel dat de druk nu ok is.
Het systeem gaat relatief vergelijken tov van de reset positie hoe de wielsnelheden gewijzigd zijn.
De grens waarop de fout gegeven is dus geen absolute druk maar een % wijziging.
Systeem kan ook niet detecteren als alle 4 banden druk verliezen over tijd. Vandaar je ook regelmatig je bandenpsanning dient te controleren.
Voordeel is dat je niet zit met het wisselen van de sensoren als je nieuwe velgen koopt en het een storingsarm systeem is. Alleen een defecte ABS sensor/module gaat het systeem uitschakelen.
Het systeem gaat relatief vergelijken tov van de reset positie hoe de wielsnelheden gewijzigd zijn.
De grens waarop de fout gegeven is dus geen absolute druk maar een % wijziging.
Systeem kan ook niet detecteren als alle 4 banden druk verliezen over tijd. Vandaar je ook regelmatig je bandenpsanning dient te controleren.
Voordeel is dat je niet zit met het wisselen van de sensoren als je nieuwe velgen koopt en het een storingsarm systeem is. Alleen een defecte ABS sensor/module gaat het systeem uitschakelen.
525d E61 2007 pre-LCI
-
Bart van Zessen
dank je, ik had al een vermoeden dat het zo'n systeem was.