Draagarmrubbers vervangen

Alle tips, trucs en ervaringen met betrekking tot de BMW 5 Serie zijn hier te vinden
m.h.
Berichten: 930
Lid geworden op: 18 mar 2018, 07:10
Locatie: Provincie Zeeland NL

Draagarmrubbers vervangen

Bericht door m.h. » 08 feb 2022, 19:28

Ik heb vandaag de voorste draagarmrubbers vervangen. Ik ga niet een hele HOW-TO maken maar gewoon wat aandachtspunten meegeven.

Als je zelf namelijk draagarmrubbers gaat persen weet je namelijk vast wel waar je mee bezig bent.

Als je met de staalborstel alles goed schoonmaakt kun je zien vanaf welke kant de bus in de arm is geperst origineel. Gebruik de tegengestelde richting om de bus er weer uit te persen.


Afbeelding
Verder even goed aftekenen hoe de oude bus erin zit voor je hem eruit haalt

Ik heb voor elk draagarmrubber 2 persbussen gebruikt: een brede bus om het begin te persen totdat het aluminium van het rubber gelijkt komt met de draagarm. en een bus die gelijk is aan de diameter van het draagarm rubber om hem door de draagarm heen te persen. Reden hiervoor is dat ik heb gemerkt dat als je in het begin wanneer je nog wat meer kracht moet zetten je gemakkelijk het zeer dunne aluminium randje van het draagarmrubber kapot perst.
Wat eigenlijk ook noodzakelijk was voor de grote draagarmrubbers van de onderste armen: De draagarm enigszins te verwarmen met de brander. Als ik dat niet deed moest ik de volledig 20ton kracht van de persbank gebruiken om er beweging in te krijgen. Ik ben daar toch liever wel wat voorzichtig mee.....

Afbeelding
Hier zie je dat ik een bredere bus gebruik

Afbeelding
Hier gebruik ik een bus van exact de juiste maat om door de draagarm heen te persen

Afbeelding
Als de bus eruit is eventjes netjes de binnenkant van de arm schoonmaken met wat scotch oid. Geen schuurpapier gebruiken!

Mijn persbankje (tafelmodel) heb ik zelf eens gemaakt van wat stalen profielen en een potkrik van 20ton.

Morgen moet ik het kleine draagarmpje rechtsboven nog demonteren.... ze vonden het bij BMW nodig om de bout die hier door de carrosserie steekt van binnen naar buiten te steken. Om deze te verwijderen moet je behuizing van de ECU eerst verwijderen :( :(

Mogelijk vul ik komende dagen deze post nog wel wat aan als me iets te binnen schiet.....
Laatst gewijzigd door m.h. op 09 feb 2022, 13:59, 1 keer totaal gewijzigd.

ehombie
Berichten: 1520
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: Draagarmrubbers vervangen

Bericht door ehombie » 08 feb 2022, 20:43

:duimen:
duidelijke tips. stieken toch nog wat kracht nodig....niet verwacht, Daar ga ik tzt op anticiperen met aanschaf van een pers.

Heb me nog nooit echt verdiept en prijs vergelijking gedaan...
maar bmw dealers of garages...monteren die niet snel "gewoon" een nieuwe draagarm? Dit hangt evt nog af van de beschikbaarheid van een of ander?
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

m.h.
Berichten: 930
Lid geworden op: 18 mar 2018, 07:10
Locatie: Provincie Zeeland NL

Re: Draagarmrubbers vervangen

Bericht door m.h. » 08 feb 2022, 22:02

Ja ik geloof niet dat ze nog in veel garages dit soort zaken persen.... misschien voor een golf van 20 jaar oud bij een alleenstaande moeder om de prijs wat te drukken. En dan een lokale garage met oog voor de mens...

Voorbeeld: nu alle rubbers voorzijde voor 100 euro en als ik alle draagarmen vervangen voor lemforder ben ik 500 euro kwijt aan de voorzijde.
Ook nog eens het feit dat ik dat persen een leuke bezigheid vind waar ik veel voldoening en plezier uithaal
Laatst gewijzigd door m.h. op 09 feb 2022, 13:47, 1 keer totaal gewijzigd.

m.h.
Berichten: 930
Lid geworden op: 18 mar 2018, 07:10
Locatie: Provincie Zeeland NL

Re: Draagarmrubbers vervangen

Bericht door m.h. » 09 feb 2022, 13:34

Vandaag het laatste draagarmpje rechtsboven vervangen. Wat hier erg onhandig is: de bout aan de voorzijde is vanuit de motorruimte naar de wielkast gestoken. Om deze te kunnen verwijderen moet de ECU en ECU-box verwijderd worden.
Ik had hierna nog een aanpassing willen doen door de bout andersom te steken en de moer vast te lassen op de carrosserie. Dit was helaas niet mogelijk, de bout was te lang dan zou de ECU-box niet meer passen. Ook de moer vastlassen was niet mogelijk. De carrosserie is daar namelijk van aluminium en ik heb geen tig lasapparaat.

Afbeelding
Hier zie je de bout die ik bedoel op de plaats van de ECU-box

Nog wat extra info over het kleine draagarmpje. De bestaande rubbers hier uit persen is door geringe dikte van de rand bijna onmogelijk. Ook het goed positioneren van de draagarm onder de pers is niet evident gezien de vorm van de draagarm. Mijn alternatief is het binnenste van het rubber verwijderen door even met een boor een aantal gaten door het rubber te boren. Hierna kun je het rubber gemakkelijk afbreken door deze rond te draaien met een flinke tang. Aansluitend met de ijzerzaag even voorzichtig inzagen en na een tik met een schroevendraaier zal het zo uit de arm vallen.

Afbeelding
Rubber rondom kapot boren

Afbeelding
Even ronddraaien met een grote tang

Afbeelding
Inzagen en eruit tikken > done!

Verder nog wat aandachtspunten:
Nog voordat je ook maar begint aan deze klus, meet de rand van de wielkast tot aan het center van het naafgat. Deze hoogte ga je gebruiken op het moment dat je de nieuwe draagarmen vastzet.
Zorg namelijk altijd voor montage dat je de bouten niet vast draait. Zodra alle armen gemonteerd zijn krik je onder de fusee het geheel naar boven tot de juiste hoogte hebt bereikt. in mijn geval 39cm. Hierna kun je de bouten vastdraaien zodat de rubbers niet onder spanning komen zodra je auto weer op vier wielen staat.
Wat ik nog extra heb gedaan is de auto laten zaken met een krik onder het fusee om de stand van die wielen al zo "natuurlijk mogelijk" te laten zijn zodra de wielen op de grond komen.

Echt bijzonder gereedschap is er niet nodig.
Inwendige Torx 20 voor de bouten van de onderste draagarmen
Inwendige Torx 14 voor het bovenste armpje
Fuseekogels Ringsleutel 24 en Torx 50 om hem tegen te houden

ptrkp
Berichten: 237
Lid geworden op: 12 apr 2020, 09:30

Re: Draagarmrubbers vervangen

Bericht door ptrkp » 09 feb 2022, 16:11

m.h. schreef: 09 feb 2022, 13:34 Wat hier erg onhandig is: de bout aan de voorzijde is vanuit de motorruimte naar de wielkast gestoken.
Ik had hierna nog een aanpassing willen doen door de bout andersom te steken en de moer vast te lassen op de carrosserie. Dit was helaas niet mogelijk, de bout was te lang dan zou de ECU-box niet meer passen. Ook de moer vastlassen was niet mogelijk. De carrosserie is daar namelijk van aluminium en ik heb geen tig lasapparaat.
Zal met een bepaalde reden zo gemaakt zijn. En ook behoort je de moer te vervangen wat moeilijk gaat als je deze vast last.

Verder nog wat aandachtspunten:
Nog voordat je ook maar begint aan deze klus, meet de rand van de wielkast tot aan het center van het naafgat. Deze hoogte ga je gebruiken op het moment dat je de nieuwe draagarmen vastzet.
In TIS staat daar een afstelmaat voor, zodat de wishbone arm op de juiste hoogte kan vastzetten.

Het vervangen van de bussen is een arbeidsintensief klusje, als je het zelf doet kost die tijd geen geld als je dat een garage laat doen dan ben je goedkoper uit om de armen te laten wisselen. Ook weet je niet als je eraan begint of de fusees nog echt goed zijn daar kom je pas achter als je de armen los hebt.
Laatst gewijzigd door ptrkp op 23 jun 2022, 10:32, 1 keer totaal gewijzigd.
F11 528i (L6) | 475 Black Sapphire Metallic | +33 originele modificaties
Voor aanpassingen, veranderingen, reparaties en onderhoud.

m.h.
Berichten: 930
Lid geworden op: 18 mar 2018, 07:10
Locatie: Provincie Zeeland NL

Re: Draagarmrubbers vervangen

Bericht door m.h. » 09 feb 2022, 16:33

Als je bussen om te persen in de juiste maat hebt liggen is het echt maar een klusje van nog geen tien minuten per arm (voor de onderste dan toch) daar zou bijvoorbeeld een dealer of een bmw specialist zich best mee bezig kunnen houden om de prijs voor de klanten te drukken.

Fusee moet je inderdaad wel wat geluk mee hebben. Maar zeker in het geval je het zelf doet heeft het je ook nagenoeg niks gekost mocht je binnen enige tijd toch een arm moeten vervangen.

De afstelmaat of zelf meten komt natuurlijk op hetzelfde neer. Maar wel handig ik ga het eens bekijken.

Bouten vervangen is inderdaad voorgeschreven. Maar één moer niet vervangen gaat het verschil niet maken. De moer zal niet verzwakken als je de juiste aanhaalmomenten gebruikt. Niet alles wat "voorgeschreven" is is ook noodzakelijk of onderbouwd. Het andere bevestigingspunt van dezelfde draagarm is namelijk voorzien van draad in de carroserie. Hier vervang je dus ook alleen de bout. De reactiearm is ook zo opgebouwd
Laatst gewijzigd door m.h. op 09 feb 2022, 17:18, 1 keer totaal gewijzigd.

m.h.
Berichten: 930
Lid geworden op: 18 mar 2018, 07:10
Locatie: Provincie Zeeland NL

Re: Draagarmrubbers vervangen

Bericht door m.h. » 09 feb 2022, 17:15

Bedankt voor de tip @ptrpk
Laatst gewijzigd door m.h. op 09 feb 2022, 21:32, 2 keer totaal gewijzigd.

m.h.
Berichten: 930
Lid geworden op: 18 mar 2018, 07:10
Locatie: Provincie Zeeland NL

Re: Draagarmrubbers vervangen

Bericht door m.h. » 09 feb 2022, 17:21

ehombie schreef: 08 feb 2022, 20:43 stiekem toch nog wat kracht nodig....niet verwacht, Daar ga ik tzt op anticiperen met aanschaf van een pers.
Die 20t heb je bij lange na niet nodig als je de arm rondom wat warm stookt hoor.
Moet wel zeggen dat ik destijds me afvroeg of ik voor een 5 of 10 tons potkrik zou gaan. Maar gezien de geringe meerprijs ik geloof 15 of 20 euro gewoon voor de 20tons gegaan.
En zeker geen spijt van gehad... :)

ehombie
Berichten: 1520
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: Draagarmrubbers vervangen

Bericht door ehombie » 09 feb 2022, 18:12

mooi topic wederom...en input van 3e. :duim:
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

pieperonr
Berichten: 22
Lid geworden op: 04 aug 2012, 11:38

Re: Draagarmrubbers vervangen

Bericht door pieperonr » 23 jun 2022, 10:03

Waar krijg je een compleete set rubbers.

m.h.
Berichten: 930
Lid geworden op: 18 mar 2018, 07:10
Locatie: Provincie Zeeland NL

Re: Draagarmrubbers vervangen

Bericht door m.h. » 23 jun 2022, 10:39

Je kunt ze gewoon los bestellen en zo zelf je "set" maken

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (F07 / F10 / F11) DIY: Do It Yourself”