Kromme schijven (wederom)
Kromme schijven (wederom)
5000km geleden mn schijven nog eens laten afdraaien op de auto. Één na laatste keer bleef dit ruim 60k goed, maar nu dus binnen no-time opnieuw krom.
Zou dit komen doordat de wielnaven niet helemaal 100% recht zijn. Of ligt dit gewoon aan mijn remgedrag? Ik vraag niet veel van de remmen, maar soms moet je wel eens plots alles dicht gooien en kun je door gebrek aan ruimte de auto niet rustig laten door rijden. Hierdoor kan de warmte deels niet afgevoerd worden
Ik moet sowieso 1 wielnaaf vervangen wegens slechte schroefdraad, maar ga ik dan voor beide naven vervangen en een setje nieuwe schijven. En hopen dat het dan langer goed blijft.
OF
Ga ik voor een upgrade: namelijk aanpassen naar de remmen van een 525, 530, 535. Deze schijven hebben een diameter van 348mm ipv 330mm
Ben erg benieuwd naar jullie onderbouwde mening.
Zou dit komen doordat de wielnaven niet helemaal 100% recht zijn. Of ligt dit gewoon aan mijn remgedrag? Ik vraag niet veel van de remmen, maar soms moet je wel eens plots alles dicht gooien en kun je door gebrek aan ruimte de auto niet rustig laten door rijden. Hierdoor kan de warmte deels niet afgevoerd worden
Ik moet sowieso 1 wielnaaf vervangen wegens slechte schroefdraad, maar ga ik dan voor beide naven vervangen en een setje nieuwe schijven. En hopen dat het dan langer goed blijft.
OF
Ga ik voor een upgrade: namelijk aanpassen naar de remmen van een 525, 530, 535. Deze schijven hebben een diameter van 348mm ipv 330mm
Ben erg benieuwd naar jullie onderbouwde mening.
Re: Kromme schijven (wederom)
Welkom bij de club.
Ik heb eerst FEBI schijven gehad. Die waren na 3dkm krom. Toen ATE schijven. Die waren na 3dkm krom.
Toen heb ik 'm bij BMW neergezet en heb daar nieuwe schijven en blokken (waren net nieuw) gekregen voor 1000 euro.
Dit gaat al lang goed.
Dus ik heb niet de onderbouwde verklaring, maar dit was bij mij de oplossing
Ik heb eerst FEBI schijven gehad. Die waren na 3dkm krom. Toen ATE schijven. Die waren na 3dkm krom.
Toen heb ik 'm bij BMW neergezet en heb daar nieuwe schijven en blokken (waren net nieuw) gekregen voor 1000 euro.
Dit gaat al lang goed.
Dus ik heb niet de onderbouwde verklaring, maar dit was bij mij de oplossing
'65 Mustang Hardtop 289ci
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017
Ducati Monster Dark 620i 2003
Honda VTR SP1
Honda Transalp XL700
Aprilia RSV 1000R
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017
Ducati Monster Dark 620i 2003
Honda VTR SP1
Honda Transalp XL700
Aprilia RSV 1000R
Re: Kromme schijven (wederom)
Als je toch gaat vernieuwen dan gelijk naar de 348mm schijven met de daarbij behorende remklauwen, die kleinere schijven worden sneller warm dan de wat grotere schijven. Neem de setup van wat er op een 535i zit. 348mm voor en 345mm achter met de daarbij behorende remklauwen.
Opzicht geheel kansloos van BMW om verschillende maten remmen op deze serie te maken. Ik zelf heb voor 348mm remschijven en achter 330mm maar de remklauwen zijn weer kleiner dan wat er op een 535i zit en de modellen daaronder hebben voor 330mm met nog kleinere remklauwen.
F11 528i (L6) | 475 Black Sapphire Metallic | +33 originele modificaties
Voor aanpassingen, veranderingen, reparaties en onderhoud.
Voor aanpassingen, veranderingen, reparaties en onderhoud.
Re: Kromme schijven (wederom)
Ging bij mij circa 50k goed.
In het najaar maar eens spullen verzamelen. Naast schijven en blokken heb ik volgens mij alleen remzadels en remklauwen nodig.
Maar kan iemand verklaren waarom er duizenden mensen zijn die probleemloos rondrijden en waarom andere mensen ellende hebben.
Waarom ging het bij mij 50k goed? Is het de warmte die niet goed weg kan. Of is er een andere oorzaak
Re: Kromme schijven (wederom)
lopen je wielen/schijven "vrij"genoeg door de blokken....? kunnen de remblokken vrij genoeg bewegen. geen ophoping van remstof op het glijgedeelte/contactpunten in de klauw van de blokken. Men voorziet die oortjes wel eens van vet maar ik ken weer iemand die zegt....ja maar dat trekt ook weer vuil aan...
mijn inziens moet een schijf een doorsnee noodstop of stop echt wel kunnen overleven. maar misschien eens kijken of je bij snelweg afritstop, rempedaal bij stilstand niet te hard in te trappen...maar net kruipend/stil.
gewoon even "food for tought"..
mijn inziens moet een schijf een doorsnee noodstop of stop echt wel kunnen overleven. maar misschien eens kijken of je bij snelweg afritstop, rempedaal bij stilstand niet te hard in te trappen...maar net kruipend/stil.
gewoon even "food for tought"..
Laatst gewijzigd door ehombie op 15 jul 2022, 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Re: Kromme schijven (wederom)
Bij mij al 190K met de originele schijven
Complete remklauwen met dragers
In het najaar maar eens spullen verzamelen. Naast schijven en blokken heb ik volgens mij alleen remzadels en remklauwen nodig.
Geen idee, dat is op afstand moeilijk te zeggen.Maar kan iemand verklaren waarom er duizenden mensen zijn die probleemloos rondrijden en waarom andere mensen ellende hebben.
Waarom ging het bij mij 50k goed? Is het de warmte die niet goed weg kan. Of is er een andere oorzaak
F11 528i (L6) | 475 Black Sapphire Metallic | +33 originele modificaties
Voor aanpassingen, veranderingen, reparaties en onderhoud.
Voor aanpassingen, veranderingen, reparaties en onderhoud.
Re: Kromme schijven (wederom)
Ja alles komt goed vrij, dat is zeker het probleem niet.
Ik gebruik daar ook geen vet, en tussen het vervangen van de remblokken haal ik ze er zelfs nog een keer uit om alles weer vuil- en stofvrij te maken.
Kruipend stil is altijd het doel bij mij. Dat is idd denk ik de beste remedie tegen kromtrekken. Maar soms heb je er zelfs geen ruimte meer voor.
Tsja, ik zou ook denken dat het daar tegen moet kunnen. Daarom vraag ik mijzelf ook continu af of er toch een andere oorzaak kan zijn die ik over het hoofd zie
Ik gebruik daar ook geen vet, en tussen het vervangen van de remblokken haal ik ze er zelfs nog een keer uit om alles weer vuil- en stofvrij te maken.
Kruipend stil is altijd het doel bij mij. Dat is idd denk ik de beste remedie tegen kromtrekken. Maar soms heb je er zelfs geen ruimte meer voor.
Tsja, ik zou ook denken dat het daar tegen moet kunnen. Daarom vraag ik mijzelf ook continu af of er toch een andere oorzaak kan zijn die ik over het hoofd zie
Re: Kromme schijven (wederom)
Ik heb op 190k 2x schijven vervangen en 2x laten afdraaien, hahaha man man man
Re: Kromme schijven (wederom)
99 van de 100 keer dat schijven krom trekken is het: poot op de rem bij stilstand!
Kijk ook maar in de racerij bij een pitstop: auto stil > wielen gelijk weer vrij.
Nu is het bij een automaat lastiger, zeker als je de voorste auto bent, maar dit is DE reden van kromme schijven.
Kijk ook maar in de racerij bij een pitstop: auto stil > wielen gelijk weer vrij.
Nu is het bij een automaat lastiger, zeker als je de voorste auto bent, maar dit is DE reden van kromme schijven.
Re: Kromme schijven (wederom)
Dan behoor ik met mijn 190K zeker tot die 1% die daar geen last van heeft en ik gebruik de remmen waarvoor ze voor bedoelt zijn om te remmen, soms hard soms zacht.
Autohold staat altijd aan.
Ook bij mijn vorige auto's (geen BMW) nooit last gehad van kromme schijven van rem vasthouden (automaat), met originele schijven
@m.h. Je kan ook voor de 550i setup gaan 375mm voor (is weer een andere remklauw 36/30/375) en 345mm achter (achter zelfde als de 535i)
Autohold staat altijd aan.
Ook bij mijn vorige auto's (geen BMW) nooit last gehad van kromme schijven van rem vasthouden (automaat), met originele schijven
@m.h. Je kan ook voor de 550i setup gaan 375mm voor (is weer een andere remklauw 36/30/375) en 345mm achter (achter zelfde als de 535i)
F11 528i (L6) | 475 Black Sapphire Metallic | +33 originele modificaties
Voor aanpassingen, veranderingen, reparaties en onderhoud.
Voor aanpassingen, veranderingen, reparaties en onderhoud.
Re: Kromme schijven (wederom)
Ik ga opzoek en kijk wat er is. Ben waarschijnlijk wel van plan om alleen de voorzijde aan te passen. Achter nooit geen last gehad sinds ik de auto heb. Wordt natuurlijk ook veel minder belast.
Re: Kromme schijven (wederom)
Daar kom je pas achter als je hard moet remmen en de achterkant komt je voorbij. Het gaat om de verhouding van voor en achter.
F11 528i (L6) | 475 Black Sapphire Metallic | +33 originele modificaties
Voor aanpassingen, veranderingen, reparaties en onderhoud.
Voor aanpassingen, veranderingen, reparaties en onderhoud.
Re: Kromme schijven (wederom)
Wel als je ACC hebt.
F10 535i | XHP | Eisenmann | Sophisto Grau
E63 650i | Individual | Rubin Schwarz
E63 650i | Individual | Rubin Schwarz
Re: Kromme schijven (wederom)
@ptrkp
Als de voorkant harder vertraagd regelt de EBD de achterkant toch gewoon bij adv de data van enkele sensoren. .... of zie ik iets over het hoofd?
Niet meer met dat vervelende mechanisch vaak vastzittende component onder de auto zoals vroeger:)
Ben ook erg benieuwd hoe anderen hier over denken
Als de voorkant harder vertraagd regelt de EBD de achterkant toch gewoon bij adv de data van enkele sensoren. .... of zie ik iets over het hoofd?
Niet meer met dat vervelende mechanisch vaak vastzittende component onder de auto zoals vroeger:)
Ben ook erg benieuwd hoe anderen hier over denken
Re: Kromme schijven (wederom)
Je DSC module bepaald dat….adhv de sensoren inderdaad. Zie functional discription.
Of die bij ACC de achterrem (meer) gebruikt…geen idee. Om een beetje te vertragen oid kan ik wel in komen…
Zelfs als het regent doet die ongemerkt de rem bedienen…(obv ruitenwisserstand of regensensor input..)
Of die bij ACC de achterrem (meer) gebruikt…geen idee. Om een beetje te vertragen oid kan ik wel in komen…
Zelfs als het regent doet die ongemerkt de rem bedienen…(obv ruitenwisserstand of regensensor input..)
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht