Geluid uit aandrijving
Geluid uit aandrijving
Bij snelheden boven de 160 is er een brommend/ligt dreunend geluid hoorbaar (en bij nog harder in Duitsland ook voelbaar in de stoel).
Het lijkt uit de aandrijving te komen, bij hogere snelheden wordt het steeds duidelijker.
- wiellager voelen goed en bij zigzaggen geen veranderingen waarneembaar.
- tussenlager cardanas gecontroleerd.
- versnellingsbak olie geen metaaldeeltjes
Binnenkort de differentieel olie nog checken.
Verder wil ik het geluid opwekken... auto op de brug, wielen eraf en snelheid simuleren.
Goed idee of af te raden voor de homokineten ivm de grote hoek waar ze dan onder staan.
Ben erg benieuwd naar waardevolle tips
Het lijkt uit de aandrijving te komen, bij hogere snelheden wordt het steeds duidelijker.
- wiellager voelen goed en bij zigzaggen geen veranderingen waarneembaar.
- tussenlager cardanas gecontroleerd.
- versnellingsbak olie geen metaaldeeltjes
Binnenkort de differentieel olie nog checken.
Verder wil ik het geluid opwekken... auto op de brug, wielen eraf en snelheid simuleren.
Goed idee of af te raden voor de homokineten ivm de grote hoek waar ze dan onder staan.
Ben erg benieuwd naar waardevolle tips
Re: Geluid uit aandrijving
Als je de hoek veranderd t.o.v. hoe alles staat tijdens het rijden kun je hele andere symtomen krijgen. Als je de auto niet kan opkrikken op de draagarmen achter zodat de stand gelijk blijft heeft die test waarschijnlijk weinig zin en ik zou er zéker geen 160 mee op de brug gaan rijden in die stand..
Motorsteunen en baksteun al eens vervangen? Middenrubber cardanas niet uitgezakt?
De wiellagers hoef je niet te voelen voor ze stuk zijn, bij mij hoorde ik een knakje wat niet leidde tot voelbare speling, maar wel vibraties en bijgeluiden bij het over een richel rijden. Weg na vervangen wiellager.
Motorsteunen en baksteun al eens vervangen? Middenrubber cardanas niet uitgezakt?
De wiellagers hoef je niet te voelen voor ze stuk zijn, bij mij hoorde ik een knakje wat niet leidde tot voelbare speling, maar wel vibraties en bijgeluiden bij het over een richel rijden. Weg na vervangen wiellager.
F10 535i | XHP | Eisenmann | Sophisto Grau
E63 650i | Individual | Rubin Schwarz
E63 650i | Individual | Rubin Schwarz
Re: Geluid uit aandrijving
Motor- en baksteunen zijn in orde onlangs vervangen.
Cardanas is ook onlangs gecontroleerd. Hoopte op het tussenlager maar die was ook in orde.
Wiellager doelde ik niet op speling
Cardanas is ook onlangs gecontroleerd. Hoopte op het tussenlager maar die was ook in orde.
Wiellager doelde ik niet op speling
Re: Geluid uit aandrijving
Achterste wiellagers zijn niet zo'n pretje om te vervangen eigenlijk. Maar misschien dat ik t.z.t. wel eens doe. Ben nu vast wel over de helft van de levensduur van de auto 444.000km
Zie mijn showroom topic
Zie mijn showroom topic
Re: Geluid uit aandrijving
Wat is de status van de drie differentieel rubbers?
Zijn die al eens vervangen?
Wiellagers kan je niet rijdend testen, die moet je met de hand testen.
Motorsteunen vervangen voor origineel?
Zijn die al eens vervangen?
Wiellagers kan je niet rijdend testen, die moet je met de hand testen.
Motorsteunen vervangen voor origineel?
F11 528i (L6) | 475 Black Sapphire Metallic | +33 originele modificaties
Voor aanpassingen, veranderingen, reparaties en onderhoud.
Voor aanpassingen, veranderingen, reparaties en onderhoud.
Re: Geluid uit aandrijving
Motorsteunen zijn lemforder, maar geluid was daarvoor al aanwezig en ben ook wel behoorlijk zeker dat het daar niet van komt.
Diff rubbers enkele maanden geleden vervangen gelijk met de hardyschijf.
Geluid is onveranderd sindsdien
Lagers testen is idd niet rijden maar met de hand. Maar veel meer dan luisteren en voelen aan de naaf kun je niet doen toch?
K heb nog ergens een stethoscoop die zou ik nog wel eens op kunnen zoeken.
Vind het vervelend dat de differentieel olie niet af te tappen is. Moeilijker diagnose stellen
Diff rubbers enkele maanden geleden vervangen gelijk met de hardyschijf.
Geluid is onveranderd sindsdien
Lagers testen is idd niet rijden maar met de hand. Maar veel meer dan luisteren en voelen aan de naaf kun je niet doen toch?
K heb nog ergens een stethoscoop die zou ik nog wel eens op kunnen zoeken.
Vind het vervelend dat de differentieel olie niet af te tappen is. Moeilijker diagnose stellen
Re: Geluid uit aandrijving
mijn inziens kun je lagers best testen door er rijdend druk/kracht op te oefenen (dmv elan test als indicatie). Maar het immers indicatie...rijdend rechtdoor en hogesnelheden zou ik ook ergens anders zoeken.
diff geluid kan mijn inziens wel in enige mate op hogere snelheden zich manifesteren... Maar als die niet servicebaar zijn....wordt het al een dingetje...
maar het staat nog op je te do list ...evt nog met zo'n cameratje erin? zijn op de aliexpress/amazons wel betaalbaar....(of je autel)
Had je nog die cardanas eruit gehaald of had je die laten zitten bij hardyschijven vervangen? die tussen lager zwijft ook in zo'n rubber houder thv je handrem....als die enige mate uitslaat...klinkt dat ook zeer aannemelijk.
off topic
Heb overigens nog geen picoscoop....nvh (noise vibratie harsness) kit leek mij wel leuk om mee te stoeien...maar is beetje kostbaar en vergt nog enige mate (zelf)studie.
Hier kun je e.a. in kaart brengen/visualiseren evt ook icm obd input. Hierbij kun je e.a. terug rekenen obv dif ratios icm wielsnelheden of toeren om bepaald trilfrequentie gebied te komen...enz.
overgins op naar de 555.555 (leuke foto...hoeveel boze gezichten had je met 44km/u?)
diff geluid kan mijn inziens wel in enige mate op hogere snelheden zich manifesteren... Maar als die niet servicebaar zijn....wordt het al een dingetje...
maar het staat nog op je te do list ...evt nog met zo'n cameratje erin? zijn op de aliexpress/amazons wel betaalbaar....(of je autel)
Had je nog die cardanas eruit gehaald of had je die laten zitten bij hardyschijven vervangen? die tussen lager zwijft ook in zo'n rubber houder thv je handrem....als die enige mate uitslaat...klinkt dat ook zeer aannemelijk.
off topic
Heb overigens nog geen picoscoop....nvh (noise vibratie harsness) kit leek mij wel leuk om mee te stoeien...maar is beetje kostbaar en vergt nog enige mate (zelf)studie.
Hier kun je e.a. in kaart brengen/visualiseren evt ook icm obd input. Hierbij kun je e.a. terug rekenen obv dif ratios icm wielsnelheden of toeren om bepaald trilfrequentie gebied te komen...enz.
overgins op naar de 555.555 (leuke foto...hoeveel boze gezichten had je met 44km/u?)
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Re: Geluid uit aandrijving
Idd het slingeren geeft geen verschil in geluid. Daarom lijkt me een wiellager onwaarschijnlijk.
Ik zal eerst het differentieel checken op olie en met de camera. Daar had ik even niet aan gedacht.
Picoscoop, nice to have maar iets kwalitatief is behoorlijk prijzig en dan wordt die ook nog eens te weinig gebruikt.
Als ik niks vind wordt het doorrijden tot het erger/duidelijker wordt.
Bedankt voor de input iedereen tot zover
Het was zondag middag onderweg naar het werk in het industriegebied, dus geen boze gezichten.
Op naar de 555.555 idd, een goede 2 jaar verder. Moet prima te doen zijn.
Ik zal eerst het differentieel checken op olie en met de camera. Daar had ik even niet aan gedacht.
Picoscoop, nice to have maar iets kwalitatief is behoorlijk prijzig en dan wordt die ook nog eens te weinig gebruikt.
Als ik niks vind wordt het doorrijden tot het erger/duidelijker wordt.
Bedankt voor de input iedereen tot zover
Het was zondag middag onderweg naar het werk in het industriegebied, dus geen boze gezichten.
Op naar de 555.555 idd, een goede 2 jaar verder. Moet prima te doen zijn.
Re: Geluid uit aandrijving
Hmmm ik heb opzich wel vergelijkbare klacht maar echt enkel in het 130-140 km/u gebied. Licht fluitend / dreunend geluid met lichte vibratie, daarboven en eronder weg.
Verlagen / verhogen in toeren heeft geen effect, gaat echt om de snelheid.
Verlagen / verhogen in toeren heeft geen effect, gaat echt om de snelheid.