Haperende Motor Mysterie?

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
DiddyPablo

Haperende Motor Mysterie?

Bericht door DiddyPablo » 18 jun 2023, 20:46

Beste Forum,

Ik rij een mooie BMW 320i EDE uit 2013 met N13B16 motor, waar ik echt verliefd op ben. Het gaat echter niet goed op dit moment!

Ik kreeg afgelopen februari zo nu en dan last van een haperende/schokkende motor tijdens het inhalen op de snelweg, zo rond de 2000 toeren. Verder geen melding, geen excessief olieverbruik of brandstofverbruik.

Het probleem zat mij wel dwars. Deze heb ik vervolgens naar de BMW garage gebracht voor een diagnose. Daar is een compressietest en lekkagetest uitgevoerd, en bobines omgewisseld. Cilinder 1 bleek 80% lekkage, en te lage compressie (7.5 bar vs 12.5 bar cilinder 2). Op basis hiervan is geconcludeerd dat er wellicht een scheur in de cilinder of zuiger zit, en dat er een nieuwe motor in moet.

Ik heb sindsdien doorgereden. Het probleem van haperende / schokkende motor werd erger. Koude of warme motor maakt niet uit. De motor trilt regelmatig ook stationair, duidelijk dat de motor regelmatig op 3 cilinders loopt. Ook op lagere snelheden komt het haperen / schokken nu voor. Het meldingslampje begon ook te branden, en de auto gaat regelmatig in noodloop.

Ik heb vervolgens de bougies zelf gecheckt. Bougie 1 bleek onder olie te zitten. Daarom heb ik alle bougies en bobines laten vervangen in de hoop dat dit wellicht het probleem zou veroorzaken. Hoewel de motor bij de testrit goed werkte, was het een dag later weer raak, wederom noodloop, zelfs bij 30-50 km/uur. Het haperen/schokken houd nu ook veel langer aan, en accelereren is dan nauwelijks een optie. Ik heb ook zelf met een endoscoop in cil 1 gekeken, de kleppen leken netjes dicht te kunnen gaan.

Wellicht ben ik veel te onwetend, maar de situatie is echter een groot mysterie voor mij. Laat het mij uitleggen:

Ik heb geen excessief olieverbruik of lekkage. De bougies en bobines zijn nieuw en horen geen probleem te zijn. Ik heb wel een zwarte uitlaat. Het is duidelijk dat de motor soms op drie cilinders loopt, en daardoor flink trilt. Echter, soms doet de motor het wel prima. Wanneer ik rustig accelereer, dan kan ik gewoon 150 rijden met de motor op cruisecontrol, zonder in noodloop te geraken. Als er een scheur in de cilinder of zuiger zou zitten, dan zou ik dit toch niet kunnen doen, zeker niet zonder olieverlies?

De motor start nu vaak onrustig. Echter, het schokken/haperen komt echt alleen voor bij het indrukken van het gaspedaal en bij acceleratie. Ik hoor dan regelmatig een mechanisch geluid, waarna meldingslampje gaat branden, en de auto in noodloop gaat.

Een efficiente EDE motor is niet echt een supermotor, maar wat zou het bovenstaand beeld logisch kunnen betekenen. Wat denken jullie? Hebben jullie dit wel eens meegemaakt? Injectoren, vuile kleppen, zuigerveren, of toch totaal iets anders?? Ik kijk echt uit naar jullie expertise en logische verklaringen wat het schokken zou kunnen veroorzaken?

Alvast echt superbedankt!

Groetjes
Diddy

ehombie

Re: Haperende Motor Mysterie?

Bericht door ehombie » 19 jun 2023, 11:27

Moeilijk te beoordelen op afstand.

Dat cilinder 1 obv bougie uiterlijk EN lekkage test e.a. aangeeft...is een feit
is het vastgesteld waar die lekt...kleppen of via zuigerveren?
kleppen kun je evt horen bij inlaat of uitlaat...
zuigerveren via oliedop of peilstok
Dat bougie evt zwart wordt kan ook duiden op Slechte verbranding (overmaat brandstof)

Tevens bij gasgeven/accelereren zal je nokasversteling reageren om iets later te verbranden /hogere compressie. Daarnaast krijg je dan ook wat meer brandstof in de cilinder...Dan heb je al weer aantal ingrediënten icm met je lekkage dat er in cilinder 1 geen optimale omstandigheden zijn under load condities. tov cruise snelneden

E.a. kan nog vastgesteld worden met een oscilloscoop icm pulssensor...maar dat doen/kunnen er niet veel.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (F30 / F31 / F34) Techniek”