Hallo,
Ik heb een f31 328i 2012 sinds 2 jaar.
In 2018 is hier een nieuwe motor in gezet. Nu 70k gelopen.
Deze heeft een after market 335i uitlaat systeem.
Mijn probleem:
Als ik de auto, met koude motor, start wanneer het buiten warmer is dan +/- 13 graden dan is de koude start erg luid en blijft die ook lang hoog in de toeren hangen. Eerst 5 seconden rond de 1.500 en dan 20 tot 30 seconden rond de 1.000. Daarna zakt die mooi naar 700. Maar klinkt die nog steeds erg luid.
Dit heb ik niet in de winter als ik de auto start als het 12 graden of kouder is. Dan eerst 5 tot 10 seconden op 1.200 toeren en zakt dan mooi naar 700. Het geluid is dan veel beschaafder. Ook tijdens het wegrijden.
Wel heb ik die extra luide start in de winter wanneer ik een klein stukje heb gereden en de motor net niet warm genoeg is na 2km rijden. Weer richting die 1.500 toeren.
Dit lijkt mij niet normaal. Iemand anders hier ervaring mee?
Kan toch niet aan de uitlaat liggen? Gezien die wel beschaafde koude start heeft als het kouder is dan +/- 12 graden.
Iemand een idee wat het probleem kan zijn?
N20 (te) luide koude start met warm weer
Re: N20 (te) luide koude start met warm weer
ik kan me hooguit bedenken dat de dampgassen in de tank (tankontlucht systeem) bij dragen aan hoger toerental in begin en vervolgens je toerental laat afnemen.
Veel autos starten met koude start iets hoger in de toeren....o.a. door bovenstaande reden en om kats snel op te warmen.
Tevens zal de auto met een koude start met de nokasverstelling iets doen waardoor het geluid bevorderd (uitlaatnokas eerder open)
Wat betreft geluid....daar kunnen wij niks in betekeken. Dat moet je zelf zien op te lossen door naar een bedrijf te gaan die evt een demper (terug) plaats of even kijkt wat er allemaal is uitgevoerd.
Veel autos starten met koude start iets hoger in de toeren....o.a. door bovenstaande reden en om kats snel op te warmen.
Tevens zal de auto met een koude start met de nokasverstelling iets doen waardoor het geluid bevorderd (uitlaatnokas eerder open)
Wat betreft geluid....daar kunnen wij niks in betekeken. Dat moet je zelf zien op te lossen door naar een bedrijf te gaan die evt een demper (terug) plaats of even kijkt wat er allemaal is uitgevoerd.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Bedankt voor je reactie Ehombie.
Ik snap dat de auto dit sowieso doet om de katalysator sneller op te warmen. Maar het geluid wat uit de uitlaat komt is wel erg luid. Zou misschien aan de benzinedampen kunnen liggen. Ik tank altijd E10. Vanaf vandaag ga ik alleen Euro 98/superplus tanken. Kijken of dat een verschil gaat maken.
Ik heb een filmpje gemaakt van koude start, alleen kan deze niet toevoegen hier helaas.
Ik zal het proberen via youtube met linkje.
Ik snap dat de auto dit sowieso doet om de katalysator sneller op te warmen. Maar het geluid wat uit de uitlaat komt is wel erg luid. Zou misschien aan de benzinedampen kunnen liggen. Ik tank altijd E10. Vanaf vandaag ga ik alleen Euro 98/superplus tanken. Kijken of dat een verschil gaat maken.
Ik heb een filmpje gemaakt van koude start, alleen kan deze niet toevoegen hier helaas.
Ik zal het proberen via youtube met linkje.
Nog even over de uitlaat:
Er zit wel een middendemper en einddemper op. De einddemper is alleen niet goed te zien op het filmpje. Verder geen bypass met klep. Vandaar dat ik het zo raar vind dat die zo luid klinkt.
Er zit wel een middendemper en einddemper op. De einddemper is alleen niet goed te zien op het filmpje. Verder geen bypass met klep. Vandaar dat ik het zo raar vind dat die zo luid klinkt.