koelingsprobleem op circuit

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Cor van Eijk
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 aug 2024, 15:26

koelingsprobleem op circuit

Bericht door Cor van Eijk » 14 aug 2024, 15:35

Dag allen. Vandaag mijn 335i E92 2007 voor het eerste getest op Circuit Zolder. Buitentemperatuur rond de 24 graden met beetje regen. De N54 is flink getuned met JB4 en nog wat hardware -aanpassingen. Wat mij opviel was de hoge temperatuur van de koelvloeistof. Deze wordt aangeduid met een digitaal bijgemaakt klokje en zit steeds tussen de 100 en 110 graden. Wat mij opvalt is dat de zelfdenkende vin niet aanslaat.

Vragen:
- is deze temperatuur bij wat hogere belasting (circuit) normaal?
- ik overweeg om de zelfdenkende vin manueel schakelbaar te maken, is dit misschien een oplossing?
- zou de waterpomp misschien onvoldoende capaciteit hebben?

Bij voorbaat dank voor jullie kennisuitwisseling!

Afbeelding

Afbeelding

BAS550iM
Berichten: 67
Lid geworden op: 07 jun 2022, 09:35

Re: koelingsprobleem op circuit

Bericht door BAS550iM » 15 aug 2024, 09:59

lekker bezig, geniet er van. Het kan zijn dat je een thermostaat hebt van 105 graden. zelf heb ik op mijn 550i de thermostaat vervangen voor eentje met lagere temperatuur. Dit vanwege problemen die een standaard thermostaat geeft. Die zijn zo hoog ingesteld ivm millieuregels en verbruik etc. Dit gaat alleen wel ten koste van de levensduur van de motor. Ik heb nu een temperatuur van 95 gr en werkt perfect. Ook minder kans op lekkages en of gescheurde expansietank.

Cor van Eijk
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 aug 2024, 15:26

Re: koelingsprobleem op circuit

Bericht door Cor van Eijk » 15 aug 2024, 14:45

Thanks!

stefans
Berichten: 170
Lid geworden op: 20 okt 2015, 06:06
Locatie: Papenhoven

Re: koelingsprobleem op circuit

Bericht door stefans » 23 sep 2024, 19:24

Een E46 en E9x heeft een elektronische thermostaat, wordt geregeld door de ECU, hier kan je bijna niks aan doen, alleen door de software aan te passen.
Ik weet niet hoe dat gaat.

BAS550iM
Berichten: 67
Lid geworden op: 07 jun 2022, 09:35

Re: koelingsprobleem op circuit

Bericht door BAS550iM » 24 sep 2024, 08:09

@stefans dit kan kloppen als je bedoelt dat de ECU reageert op de signalen vanuit de thermostaat. Daarom heeft een vervangende thermostaat met een lagere temperatuur een aanpassing nml dat hij net doet alsof hij 105 graden haalt, maar ondertussen is hij 95 graden. Hij houdt de ECU voor de gek zeg maar. Lees hieronder de uitleg. Er zit dus een weestand in om dit te regelen.

Achtung!!! Ab 1.9.2024 ist dieser Artikel wieder verfügbar!

Modifiziertes Mahle Thermostat für die V8 Motoren der N und S Serie N62 N63 N73 N74 S63 S55 incl. N+R

Plug&Play als Ersatz für das 101° Thermostat 11537586885

Der Einsatz ist rein mechanisch und nicht mehr durch das Steuergerät geregelt. Die Wassertemperatur im System liegt dann auch bei Last unter 100° und somit sinkt auch der Druck selbst im Kühlsystem.

Das Thermostat ist bereits seit dem Juni 22 im Test bei heißen Temperaturen. Es ist ein 88° Thermostateinsatz verbaut.

Der mitgelieferte Widerstand verhindert den Fehlereintrag im Motorsteuergerät.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E90 / E91 / E92 / E93) Techniek”