Verlaging + schokdempers

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
m.h.
Berichten: 920
Lid geworden op: 18 mar 2018, 07:10
Locatie: Provincie Zeeland NL

Verlaging + schokdempers

Bericht door m.h. » 09 jan 2025, 14:04

Binnenkort is mijn f11 weer toe aan nieuwe bilstein b4's

Ik heb lang zitten wikken en wegen en na meer 300k ervaring met de auto kom ik tot het volgende. Ik houd van comfort maar toch vind ik de standaard f11 o.a. op hoge snelheid te dweilerig. Zeker op de vooras met hoge snelheid over de autobaan mag het deinen wel wat minder.

Ik wil nu het onderstaande proberen:
Eibach verlagingsvering voorzijde na veel lezen in de praktijk effectief circa 25mm verlaging
https://www.eibach-shop.com/eibach-spri ... 22872.html

De nieuwe bilstein shocks die ik dan wil monteren:
Zal ik dan gaan voor de standaard dempers?

https://www.winparts.nl/onderstel-aandr ... 88539.html

of juist waar normaal het m-pakket wordt gemonteerd?

https://www.winparts.nl/onderstel-aandr ... 88701.html

Mijn sterke vermoeden is dat het verschil tussen beide dempers alleen de totale lengte is?

Graag jullie mening hierover. En voor de duidelijkheid ik wil slechts 1 stap tegelijk doen. Mijn besluit voor B4 tov andere dempers staat vast.

Na de verlaging van de voorkant kan ik de hoogte van de luchtvering achter iets laten aanpassen om beide zijde in balans te krijgen. (Beetje rake vind ik wel netjes staan)

vester86
Berichten: 252
Lid geworden op: 16 mei 2018, 20:50

Re: Verlaging + schokdempers

Bericht door vester86 » 11 jan 2025, 00:06

je zegt dat de keuze voor je schokdempers vast staat, maar tegelijk wil je ook van het deinen af. naar mijn mening zijn Bilstein B6 dempers (of B8 dempers voor verlaagd onderstel) dan beter op zn plek ipv verlagingsveren.

in ieder geval: als je verlagingsveren monteert dan dien je ook de B4 dempers geschikt voor verlagingsveren te monteren (M-pakket B4 OEM Replacement dus).

m.h.
Berichten: 920
Lid geworden op: 18 mar 2018, 07:10
Locatie: Provincie Zeeland NL

Re: Verlaging + schokdempers

Bericht door m.h. » 11 jan 2025, 12:21

Bedankt voor je reactie,goede input om de discussie op gang te krijgen

Het deinen is voornamelijk op de snelwegweg met de "diepe zonken" of heuvels.
Naar mijn idee mede veroorzaakt door de enorme veerweg.

Meerdere keren in de f10 van een vriend gereden met standaard m-pakket en daar ervaar ik het stukken minder.

Het nadeel van een sportievere demper is dat de auto weer harder over de riggels en korte oneffenheden wordt.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (F07 / F10 / F11) Techniek”