Foutcode P0171 en P112F
Foutcode P0171 en P112F
Mijn 535 GT geeft sinds kort storing motormanagement. Daarbij hort en stoot deze bij lage snelheid. Bij koude motor is het erger dan indien deze warm is.
Garage heeft foutcode uitgelezen; P0171 en P112F 'Mengsel te arm'. Dit is vrij algemeen. Garage heeft rooktest gedaan en er lijkt geen lekkage te zijn.
Er is nu geen overduidelijke oorzaak aan te wijzen en voordat we alles maar op de gok moeten gaan vervangen hierbij een oproep aan alle knappe koppen hier op dit forum; HELP!
Note: Kort voordat dit probleem ontstond is de multiriem gebroken geweest en ik heb toen nog net enige kilometers naar de garage kunnen rijden. Ook valt nu een wat hoger olieverbruik op, toeval????
Garage heeft foutcode uitgelezen; P0171 en P112F 'Mengsel te arm'. Dit is vrij algemeen. Garage heeft rooktest gedaan en er lijkt geen lekkage te zijn.
Er is nu geen overduidelijke oorzaak aan te wijzen en voordat we alles maar op de gok moeten gaan vervangen hierbij een oproep aan alle knappe koppen hier op dit forum; HELP!
Note: Kort voordat dit probleem ontstond is de multiriem gebroken geweest en ik heb toen nog net enige kilometers naar de garage kunnen rijden. Ook valt nu een wat hoger olieverbruik op, toeval????
F07 535i GT 2010 Sophisto grau
Re: Foutcode P0171 en P112F
Lukraak onderdelen erheen werpen is nooit een goed idee.
Dat zal verder diagnose stellen worden. Is dat een garage met BMW software of hebben ze een algemene scanner die algemene informatie weergeeft? Bij dit soort issues kom je niet zo ver met universele tools.
Dat wordt waarden van LMM, O2 bekijken, injectoren testen (lekkende injectoren komt vaker voor).
Hoeveel km heeft je 5GT erop staan? Zijn de inlaatpoorten al eens gereinigd d.m.v. walnutblasten?
Hopelijk zijn er geen stukken van de multiriem de motor in gezogen via de krukaskeerring? Is die kapotte volledig eruit gekomen of misten er delen? Je zult niet de eerste zijn waar de N55 van in de soep draait door een gebroken multiriem.
Dat zal verder diagnose stellen worden. Is dat een garage met BMW software of hebben ze een algemene scanner die algemene informatie weergeeft? Bij dit soort issues kom je niet zo ver met universele tools.
Dat wordt waarden van LMM, O2 bekijken, injectoren testen (lekkende injectoren komt vaker voor).
Hoeveel km heeft je 5GT erop staan? Zijn de inlaatpoorten al eens gereinigd d.m.v. walnutblasten?
Hopelijk zijn er geen stukken van de multiriem de motor in gezogen via de krukaskeerring? Is die kapotte volledig eruit gekomen of misten er delen? Je zult niet de eerste zijn waar de N55 van in de soep draait door een gebroken multiriem.
F10 535i | XHP | Eisenmann | Sophisto Grau
G30 M550i | Carbon Schwarz
G30 M550i | Carbon Schwarz
Re: Foutcode P0171 en P112F
@B-buster, Stukken multiriem de motor ingezogen via de krukaskeering?....
Gebeurd dat? Lijkt me nogal sterk, dan is de krukaskeering verdwenen. En lekker wat olie op de oprit en bodemplaat....
@lauter, diagnose (laten) stellen. Bijvoorbeeld fueltrims bekijken, 4-gastest doen
Alleen adv deze foutcodes kun je eigenlijk niet zinnig geholpen worden.
Wat betreft olieverbruik, is je motor niet te warm geworden nadat je met een gebroken multiriem bent verder gereden?
Ik ken deze motoren niet goed, maar vermoedelijk had je door de gebroken riem geen koeling meer
Gebeurd dat? Lijkt me nogal sterk, dan is de krukaskeering verdwenen. En lekker wat olie op de oprit en bodemplaat....
@lauter, diagnose (laten) stellen. Bijvoorbeeld fueltrims bekijken, 4-gastest doen
Alleen adv deze foutcodes kun je eigenlijk niet zinnig geholpen worden.
Wat betreft olieverbruik, is je motor niet te warm geworden nadat je met een gebroken multiriem bent verder gereden?
Ik ken deze motoren niet goed, maar vermoedelijk had je door de gebroken riem geen koeling meer
Re: Foutcode P0171 en P112F
Je kunt er verbaasd over doen, helaas is dat een reden dat er vele N55's in de soep gelopen zijn dus zo sterk is het allemaal niet. Je komt er genoeg over tegen als je het aan Google vraagt. Vooral als je een lekkend oliefilterhuis negeert waardoor er olie op de multiriem lekt en deze vervolgens knapt. Of een antieke multiriem laat zitten.
Het is ook een briljante constructie, onbeschermde keerring achter de poelie waar die riem zich in de meeste gevallen omheen wikkelt als het stuk gaat. Die keerring hoeft niet direct helemaal weg te zijn, maar vormt wel een groot risico als daar wat mis gaat.
Of dat hier het geval is geen idee. Er staat niet bij wat er nu precies gedaan is. Die riem knapt niet zomaar en er staat olieverbruik bij sinds het voorval dus ik zou het zeker controleren. Sterker nog, ik had het uit m'n hoofd gelaten om er nog mee te rijden zonder daar naar te kijken. Daar heeft de topicstarter nu niets meer aan, dat was waarschijnlijk een onbekend risico.
Het is ook een briljante constructie, onbeschermde keerring achter de poelie waar die riem zich in de meeste gevallen omheen wikkelt als het stuk gaat. Die keerring hoeft niet direct helemaal weg te zijn, maar vormt wel een groot risico als daar wat mis gaat.
Of dat hier het geval is geen idee. Er staat niet bij wat er nu precies gedaan is. Die riem knapt niet zomaar en er staat olieverbruik bij sinds het voorval dus ik zou het zeker controleren. Sterker nog, ik had het uit m'n hoofd gelaten om er nog mee te rijden zonder daar naar te kijken. Daar heeft de topicstarter nu niets meer aan, dat was waarschijnlijk een onbekend risico.
Dat zal wel meevallen met een elektrische waterpomp...
F10 535i | XHP | Eisenmann | Sophisto Grau
G30 M550i | Carbon Schwarz
G30 M550i | Carbon Schwarz
Re: Foutcode P0171 en P112F
Bedankt zover !
Ik zal de voorgestelde oorzaken laten onderzoeken.
Voor de rest geen rare andere issues (opgemerkt) en tijdens dat de multiriem was gebroken is de temperatuur inderdaad niet te hoog geweest.
Ik houd mij uiteraard aanbevolen voor nog andere inzichten/zoekrichtingen, wordt vervolgd.........
Ik zal de voorgestelde oorzaken laten onderzoeken.
Voor de rest geen rare andere issues (opgemerkt) en tijdens dat de multiriem was gebroken is de temperatuur inderdaad niet te hoog geweest.
Ik houd mij uiteraard aanbevolen voor nog andere inzichten/zoekrichtingen, wordt vervolgd.........
F07 535i GT 2010 Sophisto grau
Re: Foutcode P0171 en P112F
Oké interessant, zal eens wat erover lezen
Edit: extra info
https://youtu.be/VfLCyH5aVEk?si=57t_mCHOgcn5Is_I
Edit: extra info
https://youtu.be/VfLCyH5aVEk?si=57t_mCHOgcn5Is_I
Re: Foutcode P0171 en P112F
Zo'n sealguard heb ik ook inderdaad.
F10 535i | XHP | Eisenmann | Sophisto Grau
G30 M550i | Carbon Schwarz
G30 M550i | Carbon Schwarz
Re: Foutcode P0171 en P112F
Nogmaals een rooktest gedaan maar nu met een hogere druk. Nu kwam er wel rook naar buiten bij een blijkbaar eerdere noodreparatie op een luchtslang. Nieuwe slang is besteld en tussentijdse noodreparatie uitgevoerd. Auto rijdt nu veel beter, nagenoeg geen horten en stoten meer!
De olielekkage bevindt zich op het oliefilterhuis en oliekoeler (boven de multiriem). Nieuwe onderdelen, slang en pakkingen zijn besteld. Hopen op een spoedige definitieve reparatie!



De olielekkage bevindt zich op het oliefilterhuis en oliekoeler (boven de multiriem). Nieuwe onderdelen, slang en pakkingen zijn besteld. Hopen op een spoedige definitieve reparatie!



F07 535i GT 2010 Sophisto grau
Re: Foutcode P0171 en P112F
Dat is een beruchte slang.
Loshalen betekent vervangen.
Loshalen betekent vervangen.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||
Re: Foutcode P0171 en P112F
Hi Source, dat lijkt er inderdaad wel op!
Ik zal nog laten weten of het daarmee dan ook echt weg is en blijft.
Ik zal nog laten weten of het daarmee dan ook echt weg is en blijft.
F07 535i GT 2010 Sophisto grau
Re: Foutcode P0171 en P112F
Afgelopen week zijn de olielekkages op het oliefilterhuis en oliekoeler verholpen en is de slang vervangen. Toch is nog steeds de motor management melding aanwezig...... Dit wordt dus verderzoeken 

F07 535i GT 2010 Sophisto grau
Re: Foutcode P0171 en P112F
Uiteindelijk na nogmaals een rooktest gedaan te hebben bleek toch de krukaskeering defect te zijn, goh dat had ik nog niet eerder gevraagd om te checken, oh nee, toch wel! 
Nu deze is vervangen is zowel de foutmelding weg als hopelijk ook het verhoogde olieverbruik.
In ieder geval rijdt de bimmer inmiddels weer als vanouds. Allen bedankt voor het meedenken! Zo zie je maar weer: hier op dit forum zitten de echte kenners!
Nu deze is vervangen is zowel de foutmelding weg als hopelijk ook het verhoogde olieverbruik.
In ieder geval rijdt de bimmer inmiddels weer als vanouds. Allen bedankt voor het meedenken! Zo zie je maar weer: hier op dit forum zitten de echte kenners!
F07 535i GT 2010 Sophisto grau
Re: Foutcode P0171 en P112F
Goed dat het is opgelost en je deze met ons deelt!
Re: Foutcode P0171 en P112F
Goedemiddag.
Ik heb een BMW F11 uit 2014 een 520I
Als die koud is loop die niet mooi. Ik voel de trillingen op de stoel. Na 5 min rijden loop
Die beter maar niet goed, de toerental schommelt ook een beetje tot 1000 en dan weer omlaag.is bij elke stil staan anders dan niet en dan weer wel Geeft mij ook een fout P0171.
Wie kan mij hiermee helpen.
Vgr. Addie.
Ik heb een BMW F11 uit 2014 een 520I
Als die koud is loop die niet mooi. Ik voel de trillingen op de stoel. Na 5 min rijden loop
Die beter maar niet goed, de toerental schommelt ook een beetje tot 1000 en dan weer omlaag.is bij elke stil staan anders dan niet en dan weer wel Geeft mij ook een fout P0171.
Wie kan mij hiermee helpen.
Vgr. Addie.