E91 318i n46 bipolaire peilstok

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
mieko

E91 318i n46 bipolaire peilstok

Bericht door mieko » 24 sep 2025, 18:03

Beste BMW fanaten,

Enkele weken geleden heb ik ruimte gemaakt voor mijn nieuwe, (wellicht oude :hug: ) daily, een 318i met wel bekende en niet zo zeer geliefde n46 blok, auto aangeschaft voor daadwerkelijk leuk bedrag van een particulier. Informatie wat vooraf een proefrit gemaakt werd kwam eigenlijk op “Auto zegt afentoe dat die wat olie moet hebben en rookt na een tijdje stationair te hebben gedraaid” neer. Zonder verder stil bij te staan dacht ik gelijk aan kleppenseals ;) .

Diezelfde week gelijk kleppendekselpakking vervangen en oliebeurtje gedaan met overstap naar 5w40, afspraakje voor kleppenseals ingepland en afwachten maar. Olieverbruik en rook is zo’n 200 km later compleet VERDWENEN, niks.

Om de zoveel dagen olie gecheckt, streepje continu op max. Nu zijn we 2 weken verder en tijdens een ritje naar werk vanmorgen olie gepeild, die stond op half-vol, wat vreemd leek. Nog geen minuut later stond peil nog lager, na 4 kilometer op de zaak aangekomen, en wat krijg ik? Een oliepeil melding, 1L+…

Enkele uurtjes later mijn Duitse bolide ingestapt om op huis te gaan met als tussenstop een automaterialen zaak voor wat olie. Wat doet de peilstok dan vraag je zich af? Weer lekker op MAX! Litertje Castrol mee voor de zekerheid en weer van door. 90 op cruise control cruisen en daar is dan weer… 1L bij bitte schön. Bij aankomst aan huis weer maar is checken voor dat ik helemaal doordraai, in olie had die opeens geen zin meer… bij gas geven op de oprit geen wolkje, geen druppel niks, alleen genoeg verwarring.

Hoop zinnen met weinig vragen, maar:

1. Lijkt dit een synoniem van een slechte olie peilstoksensor?
2. Hoe check ik dit zonder alle olie op te vangen en op te meten?
3. Zouden de kleppenseals nog goed zijn maar oude-eigenaar zijn rookwolk problemen kunnen komen door te veel olie die hij constant netjes bijgoot naar aanwijzingen van het systeem?
4. Litertje bijgooien? Zo rijden? E46 pakken?

Bonusvraag:
Sensor uit mijn carterpan verwijderen met een stofzuiger aan het vuldop voor vacuüm, een magische truc of dik onzin?

Bijgaand 2 fototjes met daarin tijdverschil van 5 minuten en misschien 3 kilometer…

Bedankt :duimen:
Laatst gewijzigd door mieko op 24 sep 2025, 21:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Source

Re: E91 318i n46 bipolaire peilstok

Bericht door Source » 24 sep 2025, 20:40

Ik zou eerst beginnen met uitlezen met BMW software.
Voor de rest vind ik het een warrig verhaal.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E90 / E91 / E92 / E93) Techniek”