Enkele weken geleden heb ik ruimte gemaakt voor mijn nieuwe, (wellicht oude


Diezelfde week gelijk kleppendekselpakking vervangen en oliebeurtje gedaan met overstap naar 5w40, afspraakje voor kleppenseals ingepland en afwachten maar. Olieverbruik en rook is zo’n 200 km later compleet VERDWENEN, niks.
Om de zoveel dagen olie gecheckt, streepje continu op max. Nu zijn we 2 weken verder en tijdens een ritje naar werk vanmorgen olie gepeild, die stond op half-vol, wat vreemd leek. Nog geen minuut later stond peil nog lager, na 4 kilometer op de zaak aangekomen, en wat krijg ik? Een oliepeil melding, 1L+…
Enkele uurtjes later mijn Duitse bolide ingestapt om op huis te gaan met als tussenstop een automaterialen zaak voor wat olie. Wat doet de peilstok dan vraag je zich af? Weer lekker op MAX! Litertje Castrol mee voor de zekerheid en weer van door. 90 op cruise control cruisen en daar is dan weer… 1L bij bitte schön. Bij aankomst aan huis weer maar is checken voor dat ik helemaal doordraai, in olie had die opeens geen zin meer… bij gas geven op de oprit geen wolkje, geen druppel niks, alleen genoeg verwarring.
Hoop zinnen met weinig vragen, maar:
1. Lijkt dit een synoniem van een slechte olie peilstoksensor?
2. Hoe check ik dit zonder alle olie op te vangen en op te meten?
3. Zouden de kleppenseals nog goed zijn maar oude-eigenaar zijn rookwolk problemen kunnen komen door te veel olie die hij constant netjes bijgoot naar aanwijzingen van het systeem?
4. Litertje bijgooien? Zo rijden? E46 pakken?
Bonusvraag:
Sensor uit mijn carterpan verwijderen met een stofzuiger aan het vuldop voor vacuüm, een magische truc of dik onzin?
Bijgaand 2 fototjes met daarin tijdverschil van 5 minuten en misschien 3 kilometer…
Bedankt
