geluid in aandrijving (part II)
geluid in aandrijving (part II)
beste mensen,
wellicht dat sommige van jullie weten dat ik een paar maanden geleden een topic had geopend over een geluidje in de aandrijving. Omdat ik nog steeds het geluid heb en omdat het heel licht erger wordt en het niet altijd is heb ik een aantal vragen voordat ik mijn auto wegbreng voor een checkup.
Voordat ik mijn vraag stel wil ik eerst zeggen dat ik mijn silent blocks heb vervangen en dat alle rubbers incl hardyschijf heb gechecked vanaf de bak naar achteren. (laten checken).
Mijn vraag is:
Heeft iemand een versleten massa vliegwiel gehad en zoja wat merkte je ?? Bij welke toerentallen en bij welke positie van het gaspedaal. Volgas ? Of ook bij rustig optrekken een geluid. oid.
Mijn tweede vraag is, heeft iemand een versleten tussensteunlager gehad en zo ja, wat merkte je daaraan?? Ik bedoel dus het lager dat je aandrijfas naar achteren steunt , boven je uitlaat. (je ziet hem dus niet).
Dit vraag ik dus om voor mezelf een indicatie te geven van wat het probleem zou kunnen zijn en waar ik dus op moet gaan rekenen. Ik vraag dus niet om andere problemen en het gevoel dat je daarbij had, alleen deze twee specifiek.
Bijvoorbaat dank!
wellicht dat sommige van jullie weten dat ik een paar maanden geleden een topic had geopend over een geluidje in de aandrijving. Omdat ik nog steeds het geluid heb en omdat het heel licht erger wordt en het niet altijd is heb ik een aantal vragen voordat ik mijn auto wegbreng voor een checkup.
Voordat ik mijn vraag stel wil ik eerst zeggen dat ik mijn silent blocks heb vervangen en dat alle rubbers incl hardyschijf heb gechecked vanaf de bak naar achteren. (laten checken).
Mijn vraag is:
Heeft iemand een versleten massa vliegwiel gehad en zoja wat merkte je ?? Bij welke toerentallen en bij welke positie van het gaspedaal. Volgas ? Of ook bij rustig optrekken een geluid. oid.
Mijn tweede vraag is, heeft iemand een versleten tussensteunlager gehad en zo ja, wat merkte je daaraan?? Ik bedoel dus het lager dat je aandrijfas naar achteren steunt , boven je uitlaat. (je ziet hem dus niet).
Dit vraag ik dus om voor mezelf een indicatie te geven van wat het probleem zou kunnen zijn en waar ik dus op moet gaan rekenen. Ik vraag dus niet om andere problemen en het gevoel dat je daarbij had, alleen deze twee specifiek.
Bijvoorbaat dank!
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.
Re: geluid in aandrijving (part II)
Ik ben ook bezig om een trilling,vibratie,of hoe je het ook wilt noemen uit mijn aandrijflijn tehalen.
Heb een tijd zo rond gereden om dat het mij niet genoeg irriteerde maar heb er nu alles onderuit gehaald om het op te lossen.
Een tijd terug had ik mijn achterste tussenaslager al eens vervangen omdat deze uit het rubber was gescheurd,dat is dus nu weer het geval.
Bij stevig accelerreren vanaf de lagere toerentallen kwam er van achter een vibratie die zelfs mijn wisselaar deed overslaan,komt door het moment van de cardanas die door dat uitgescheurd rubber tegen de beugel waar deze in "hangt" klapperd en dus dat doorgeeft aan de carrosserrie.
Bij gewoon acceleratie of constante snelheid had ik daar geen last van,wel had ik last van een soort trilling/vibratie bij een constante snelheid rond 80 tot 100 waarbij de frequentie wisselde in zijn 4 naar z'n 5, DIE trilling kon dus niet aan het cardan liggen want die bleef de zelfde toeren draaien,de motor niet.
Na demontage van de versnellingsbak kwam de verdachte aan het licht nl: het vliegwiel dat zijn beste tijd gehad heeft.
Het binnenste gedeelte waar de frictiegroep op zit kan ik zonder veel moeite enkele cm's verdraaien tegenover het buitenste gedeelte,daarbij krijg ik ook een metaal achtig gekraak tehoren.
Dat binnenste gedeelte ging lekker liggen jutteren bij stationair en constante snelheid,daar kwam die andere trilling/vibratie dus vandaan.
Ook heeft de hardy-schijf zijn beste tijd gehad,het zal allemaal wel met elkaar te maken hebben gehad waarbij het vleigwiel de hoofdrol heeft gespeeld.
Heb een tijd zo rond gereden om dat het mij niet genoeg irriteerde maar heb er nu alles onderuit gehaald om het op te lossen.
Een tijd terug had ik mijn achterste tussenaslager al eens vervangen omdat deze uit het rubber was gescheurd,dat is dus nu weer het geval.
Bij stevig accelerreren vanaf de lagere toerentallen kwam er van achter een vibratie die zelfs mijn wisselaar deed overslaan,komt door het moment van de cardanas die door dat uitgescheurd rubber tegen de beugel waar deze in "hangt" klapperd en dus dat doorgeeft aan de carrosserrie.
Bij gewoon acceleratie of constante snelheid had ik daar geen last van,wel had ik last van een soort trilling/vibratie bij een constante snelheid rond 80 tot 100 waarbij de frequentie wisselde in zijn 4 naar z'n 5, DIE trilling kon dus niet aan het cardan liggen want die bleef de zelfde toeren draaien,de motor niet.
Na demontage van de versnellingsbak kwam de verdachte aan het licht nl: het vliegwiel dat zijn beste tijd gehad heeft.
Het binnenste gedeelte waar de frictiegroep op zit kan ik zonder veel moeite enkele cm's verdraaien tegenover het buitenste gedeelte,daarbij krijg ik ook een metaal achtig gekraak tehoren.
Dat binnenste gedeelte ging lekker liggen jutteren bij stationair en constante snelheid,daar kwam die andere trilling/vibratie dus vandaan.
Ook heeft de hardy-schijf zijn beste tijd gehad,het zal allemaal wel met elkaar te maken hebben gehad waarbij het vleigwiel de hoofdrol heeft gespeeld.
maar je had dus ook een vibratie bij het stationair draaien? Dat heb ik dus niet. Bij mij is het alleen als ik stevig optrek dat ik een behoorlijke resonantie voel. Bij constant rijden voel ik helemaal niets. Ik voel wel wat vibratie als ik van 80-100km/u volgas optrek in de 5... maar dat is maar heel weinig.
is dat veel werk zo`n middensteunlager?
Bij stationair had ik niet echt een vibratie maar voelde zo nu en dan wat lichte schokken....alsof hij onregelmatig liep,dat kwam omdat de massa van het vliegwiel schommolde door dat binnenste wat jutterde.Mario TT schreef:maar je had dus ook een vibratie bij het stationair draaien? Dat heb ik dus niet. Bij mij is het alleen als ik stevig optrek dat ik een behoorlijke resonantie voel. Bij constant rijden voel ik helemaal niets. Ik voel wel wat vibratie als ik van 80-100km/u volgas optrek in de 5... maar dat is maar heel weinig.
Die resonatie die jij hebt kan idd goed van zo'n lager komen,je beschrijft het zoals ik het ongeveer ook ervaarde.
Tja wat heet veel werk....kweet niet of je het zelf wil doen? iig de uitlaat moet eraf,verder het hitteschild wat er boven zit,dan kijk je zo tegen de cardanas.
Deze zelf zit met 4 torx bouten op het diff geschroeft en 3 bouten aan de hardyschijf,daar tussen zitten de 2 lagers die zelf met ieder met 2 moeren aan de cass bevestigd zijn.
Die 3 bouten van de hardyschijf kunnen wel eens goed vast in de busjes van die schijf zitten door oxidatie,dat is dan ff klooien, verder moet je bij vervanging van de tussenlager(s) de cardanas uitelkaar schroeven, opzich niet zoveel werk maar je moet ff tussen de kruiskopling van de as een bout los draaien.
Nou ik heb mijn auto na laten kijken en weet nu wat er mis is.
Een tijdje terug had ik de draagarmrubbers laten controleren en daarbij werd gezegd dat de linker vervangen moest worden en dat de rechter nog goed was. Nou de rechter ligt er ook half uit. Bovendien ligt er een rubber uit van het differentieel wat het gebonk veroorzaakt. Het middensteunlager is goed, als je bijv een heuveltje op rijdt en je moet kracht zetten moet je de middensteunlager horen klapperen. Het massa vliegwiel was ook goed, dan kan je horen als je de motor uitzet. Als je bij het uitzetten van de motor geen tingelingeling hoort is deze goed. (je hoort altijd wel een tik als je de motor af zet dat is normaal). De rest van de rubbers was goed.
Een tijdje terug had ik de draagarmrubbers laten controleren en daarbij werd gezegd dat de linker vervangen moest worden en dat de rechter nog goed was. Nou de rechter ligt er ook half uit. Bovendien ligt er een rubber uit van het differentieel wat het gebonk veroorzaakt. Het middensteunlager is goed, als je bijv een heuveltje op rijdt en je moet kracht zetten moet je de middensteunlager horen klapperen. Het massa vliegwiel was ook goed, dan kan je horen als je de motor uitzet. Als je bij het uitzetten van de motor geen tingelingeling hoort is deze goed. (je hoort altijd wel een tik als je de motor af zet dat is normaal). De rest van de rubbers was goed.
Ik breng hem 2 januari weg dan wordt alles opgelost.
-
fransje1973
Altijd vervelend dit soort probleempjes... Ik heb zelf een soortgelijk probleem, wat ik niet kan plaatsen.Soms als ik mijn koppeling ingetrapt heb, en ik schakel mijn eerste versnelling in, hoor ik een bonk achterin mijn wagen. Alsof er iets omvalt achterin. Ik vind het zo raar omdat ik het dus hoor voor ik de koppeling op laat komen, en dus voor de aandrijving belast wordt...Iemand bekend met dat verschijnsel? Ik zou me normaal gesproken niet zo druk maken om een bonkje of rammeltje in een auto... Maar sinds ik mijn bmwtje heb, ben ik daar zeer zuinig op, en wil ik hem tiptop hebben... 
Tja een bonk is redelijk normaal, ik stoor me er niet aan. Vind het wel leuk klinken. Ik heb het ook dat als ik de koppeling intrap en de versnelling inschakel dat ik een bonk hoor voordat ik hem laat opkomen. Dat komt omdat ondanks de ontkoppeling de motor toch iets de aandrijflijn aanraakt. Dat kan je soms zien als de aangedreven wielen van de grond zijn en de motor toch de wielen laat bewegen als je de 1 aantikt.
-
dominic
ik heb dat bonken ook als je hem in ze versnelling zet met de koppeling in
en irriteer me er ook aan en vind het zeker niet cool om te horen
is er misschien iemand er all achter wat het probleem daar van is???
dominic schreef:ik heb dat bonken ook als je hem in ze versnelling zet met de koppeling in
Ik weet dat er op problemcar een behoorlijk lang topic is over het bonken bij in het inleggen van de versnelling.
Check:
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?id=91245
Aan de door mij gedane opmerkingen kunnen geen rechten worden ontleend.