ASC Defect?

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
DmG72

ASC Defect?

Bericht door DmG72 » 10 feb 2009, 23:26

Hallo allemaal,

Laatst kwam ik tot de ontdekking bij het insturen van een bocht dat de achterkant uitbrak (ik gaf wel wat veel gas), ik had verwacht dat het gele ASC symbool op mijn dashbord zou oplichten en het systeem het uitbreken zou verminderen.
Beide bleef uit, helaas. Ook bij het drukken op het ASC knopje gebeurt er niets.

Ik heb hier op dit forum gezocht naar dit probleem maar niets gevonden.
Weet iemand hier misschien wat dit kan zijn?

In ieder geval, alvast bedankt!

Mario TT

Re: ASC Defect?

Bericht door Mario TT » 10 feb 2009, 23:46

als je volgas geeft en je laat je koppeling hard opkomen op een gladde klinkerweg gaat dan wel je asc branden? Normaal als je op de knop drukt moet je lampje aangaan, ook als het contact wordt aangezet. Als dat niet zo is dan heeft iemand waarschijnlijk het lampje eruit gedraaid en je belazerd.
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.

DmG72

Bericht door DmG72 » 11 feb 2009, 08:38

Als ik het contact aanzet gaat het lampje wel even branden.
Zal vanmiddag een glad klinker weggetje opzoeken om het te testen, als ik tegen die tijd mijn benzine (diesel) klep weer kan open. Vanochtend kreeg ik die vanwege de vorst niet open! Fijn met nog maar 69km op de BC.

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 11 feb 2009, 09:09

Was het niet zo dat ASC ook geen correctie is voor uitbreken, daar heb je toch DSC voor nodig ??

ASC is toch alleen traction control, die in principe niet bedoeld is voor uitbreken maar puur om het spinnen van de wielen tegen te gaan.

Ik weet zeker dat mijn ASC werkt, maar als ik te veel gas geef in een bocht zet de achterkant zich ook gewoon een stuk opzij.

DmG72

Bericht door DmG72 » 11 feb 2009, 09:18

Ok, dat wist ik niet. Maar als ik op het knopje ASC druk dan moet toch het lichtje op het dashboard gaan branden?

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 11 feb 2009, 09:29

Je moet hem ff ingedrukt houden ter beveiliging, er is ook nog een manier om hem nog verder uit te zetten geloof ik maar die zou ik je zo uit mijn hoofd niet kunnen melden.

Guiding

Bericht door Guiding » 11 feb 2009, 09:50

dat is niet helemaal juist Griffendahl

http://www.e46forum.nl/viewtopic.php?f= ... c+t#p83315

Lees deze post en voorgaande om te zien wat ASC+T precies doet en inhoud.
Afbeelding
Mooi zwart is niet lelijk!

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 11 feb 2009, 09:55

En daarom was het neergezet als vraag ;) :roll: In de hoop dat iemand er iets over kon zeggen die het wel zeker weet :+

Maar in dat geval heb ik het idee dat ASC pas ingrijpt als het ook daadwerkelijk mis gaat en niet preventief... Vandaar dat die dan eerst wel een stap opzij zet. Wellicht dat DSC een stukje preventiever werkt...

Guiding

Bericht door Guiding » 11 feb 2009, 11:06

aah de illustere ?? die had ik gemist :P

Ik heb meer het idee dat ASC veel meer rudimentair is dan DSC

Ik zie DSC meer als de uitgebreide versie en doorontwikkelde versie van ASC

Klik: [google]ASC vs DSC[/google]
Afbeelding
Mooi zwart is niet lelijk!

Mario TT

Bericht door Mario TT » 11 feb 2009, 13:47

Nou afgelopen week ging mijn auto toch ook echt dwars met ASC op een modderig weggetje. Niet heel veel maar toch. En ik heb het ASC lampje niet aan zien gaan, maar wellicht dat dat heel even was toen ik niet oplette. In de sneeuw krijg ik mijn auto echt niet dwars met ASC al beweegt het kontje wel iets. Overigens is ASC ook een electronisch geregelde sper omdat het het slippende wiel afremt waardoor je op beide wielen evenveel draaing moet hebben. Denk dus ook evenveel tractie.
Nu moet ik wel zeggen dat ik eerst in onderstuur ging vanwege het gladde gedeelte en daarna kwam ik door middel van stuurbewegingen uit in een overstuur en dat ging vrij snel dus denk dat het systeem bijna geen tijd had om te reageren waardoor hij iets uitweek (zonder het systeem wellicht helemaal dwars). Normaal gesproken werkt het systeem echt heel goed. Tenzij je remmen niet goed werken? Maar dan nog zou het lampje wel aan moeten gaan.
In de modder of op een vuil weggetje kan je dit heel goed uittesten.

///M 330Ci

Bericht door ///M 330Ci » 11 feb 2009, 18:20

Als het goed is heeft zo'n systeem toch vrijwel geen tijd nodig om in te grijpen..?
Het moet juist sneller zijn dan jij, om je zo te assisteren in een kritische situatie.

En als je nou met spinnende wielen weg probeert te rijden, gebeurt er dan ook niks?
(op nat wegdek/modder/zand etc)
Misschien even uit laten lezen bij de dealer dan..
Griffendahl schreef:Vandaar dat die dan eerst wel een stap opzij zet. Wellicht dat DSC een stukje preventiever werkt...
Als je een beetje je best doet gebeurt dat met DSC ook nog wel, maar dan is het maar een klein stapje en al voordat het gebeurt wordt er ingegrepen.
Je voelt dan gas terug nemen en dat de remmen individueel aangestuurd worden, vaag gevoel, maar het werkt perfect.
Er begint ook van alles te knipperen idd.

Zoals dit: http://www.youtube.com/watch?v=kIAliUVQKOo
Beetje extreem voorbeeld een CSL, maar het gaat om het idee..
Afbeelding
Freude am Fahren

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 11 feb 2009, 18:48

///M 330Ci schreef:Als het goed is heeft zo'n systeem toch vrijwel geen tijd nodig om in te grijpen..?
Het moet juist sneller zijn dan jij, om je zo te assisteren in een kritische situatie.
Dat ligt er aan of het een preventief of corrigerend systeem is denk ik :)

Mario TT

Bericht door Mario TT » 11 feb 2009, 18:52

///M 330Ci schreef: Zoals dit: http://www.youtube.com/watch?v=kIAliUVQKOo
Beetje extreem voorbeeld een CSL, maar het gaat om het idee..
Zeker nooit in een 320d gereden :+

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 11 feb 2009, 19:02

Dat komt niet door het vermogen van de 320d, maar dat komt door die stepwieltjes van jou met die Energy Savers eronder...
Maar denk dat dat verder niet zo relevant is, dus dan kunnen we verder weer :on:

bjornc
Bouwer van BimmerPortal

Bericht door bjornc » 11 feb 2009, 19:38

Ik heb het deze winter gehad,
met een beetje teveel gas rechtsaf op een t-splitsing.
De auto brak uit, lampjes geknipper en een paar rare rukken aan de auto, en hij was weer stabiel.
Het uitbreken is beperkt gebleven tot minder als 45 graden schuin.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”