Veel geluid van banden of onderstel tussen 110 en 130
-
sitechris
Veel geluid van banden of onderstel tussen 110 en 130
Opvallend: tussen de 110 en 130 km/h komt er veel geluid van onder de auto. Het lijkt erop alsof het geluid van de banden komt. Het is een donkere en irritante brom die je om de 3 seconden weer even hoort. Je voelt het ook heel lichtjes in het stuur.
Ik denk zelf dat het de banden zijn (mss cuppen?), maar het is wel vreemd dat de klacht zich alleen tussen de 110 en 130 km/h openbaart. Ga ik harder, verdwijnt het bijgeluid weer. Qua stabiliteit merk ik niks vreemd, auto is ook nog steeds prima uitgelijnd. Stuur loslaten en je gaat vlekkeloos rechtuit. Overigens, mijn banden zijn bijna allemaal gloednieuw.
Heeft iemand dit ook wel eens gehad? Wat kan de kwaal evt zijn?
Ik denk zelf dat het de banden zijn (mss cuppen?), maar het is wel vreemd dat de klacht zich alleen tussen de 110 en 130 km/h openbaart. Ga ik harder, verdwijnt het bijgeluid weer. Qua stabiliteit merk ik niks vreemd, auto is ook nog steeds prima uitgelijnd. Stuur loslaten en je gaat vlekkeloos rechtuit. Overigens, mijn banden zijn bijna allemaal gloednieuw.
Heeft iemand dit ook wel eens gehad? Wat kan de kwaal evt zijn?
Re: Veel geluid van banden of onderstel tussen 110 en 130
Ik vermoed een wiellager (heb dezelfde klachten gehad, en toen was het ook zo)... ik zou het even laten controlleren bij een garage / dealer als je het zelf niet kan vinden.
Probeer bij 80 km/h even te slingeren. Hoor je het de ene kant op wel en de andere kant op niet ----> wiellager.
-
Griffendahl
Da's niet echt een betrouwbare test, ten eerste als het pas optreedt tussen de 110 en 130 is 80 niet echt een goede snelheid om het te controleren.
Ten tweede hoeft de belasting van bochten niet perse verschil te maken bij een kapot wiellager. Toen ik dat destijds had maakte dat echt helemaal niks uit
Maar ik ga mee voor een versleten wiellager...
Maar ik ga mee voor een versleten wiellager...
Maar het is voor ons leken (no offence) wel een redelijke manier om te testen. Scheelt je weer een garagebezoek in eerste instantie. 9 van de 10 x hoor je het zo wel en biedt het dus duidelijkheid.
Door de belastingverandering op de wielen en dus ook het wiellager geeft dit meestal wel een reactie d.m.v. geluid.
De snelheid van 80 km/h is genoeg ook al hoor je het daarbij normaal niet, als het lager herrie maakt bij normaal rijden kan je het met slingeren meestal dan ook horen. Met 120 km/h gaan slingeren is in mijn ogen namelijk niet echt verstandig.
Bij eventuele twijel is het simpelste om gewoon de wielen stuk voor stuk van de grond te halen en zonder rem er op proberen te bewegen dwars op de as om speling te voelen. Als het lager echt slecht is kan je het cker voelen. Je mag geen speling voelen in een normale situatie.
Kom je uit omgeving amsterdam?? Dan wil ik ook wel even kijken voor je
Door de belastingverandering op de wielen en dus ook het wiellager geeft dit meestal wel een reactie d.m.v. geluid.
De snelheid van 80 km/h is genoeg ook al hoor je het daarbij normaal niet, als het lager herrie maakt bij normaal rijden kan je het met slingeren meestal dan ook horen. Met 120 km/h gaan slingeren is in mijn ogen namelijk niet echt verstandig.
Bij eventuele twijel is het simpelste om gewoon de wielen stuk voor stuk van de grond te halen en zonder rem er op proberen te bewegen dwars op de as om speling te voelen. Als het lager echt slecht is kan je het cker voelen. Je mag geen speling voelen in een normale situatie.
Kom je uit omgeving amsterdam?? Dan wil ik ook wel even kijken voor je
Ik heb hetzelfde gehad (alleen bij 90 km/h), maar bij mij was het een kromme velg. Dus dat kan ook de oorzaak nog zijn...
-
sitechris
@allen: dank voor de diagnoses.Fabian79 schreef:Kom je uit omgeving amsterdam?? Dan wil ik ook wel even kijken voor je
@Fabian79: dank voor het aanbod, woon in Utrecht, dat is op zich wel te doen alleen heb ik dit weekend geen tijd. Nu heb ik volgende week ook afspraak staan bij de dealer, dan laat ik er direct even naar kijken. Ik heb garantie, dus ik kan eea nog kosteloos laten vervangen. Is het verstandig om wat van het gas af te gaan de komende dagen, of kan ik met een versleten wiellager gewoon doorknallen?
Als het idd een versleten wiellager is dan kan je beter zo min mogelijk rijden. NIet dat ze meteen vastslaan, maar dat gevaar bestaat wel. Als dat geberut gaat je as er ook aan. Das natuurlijk zonde. Soms gaat een versleten lager nog 5000 km mee en soms maar 500 km. Voorzichtigheid is dus wel verstandig.
-
sitechris
Dat wordt wat lastig, ik moet tot woensdag nog een kilometer of 1000 afleggen. Heb weinig keus, dus we gokken het maar. Leve garantie, dat is iig mijn conclusie