Verbruik: Cruise Control VS gewoon

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Jackson

Verbruik: Cruise Control VS gewoon

Bericht door Jackson » 05 apr 2010, 14:00

Zoals in titel..

Specs:
E46 318 coupe 151***km
19" CSLs met 235/35/19

Na een weekendje Roosendaal vond ik mn tank zo snel gaan inene. Dit maakt ongeveer 300km totaal. Ook werd hier bijna een halve tank mee weg gereden. Nu zat ik direct aan airco en mn bredere banden te denken. Met mijn vorige banden reed ik bijna 400km op een halve tank. Dit waren allemaal snelweg KM's. Ook was dit na een software update. Dit scheelde ook wel enorm in het verbruik van de Bimmer. Maar heb onderweg wel een hoop regen en wind gehad. Dit is natuurlijk ook niet echt lekker voor het verbruik.

Nu is mijn vraag: wat rijdt zuiniger.. Cruise Control of gewoon voet op het gaspendaal. Ik krijg namelijk de indruk dat CC helemaal niet zuinig rijdt.

bofkont

Re: Verbruik: Cruise Control VS gewoon

Bericht door bofkont » 05 apr 2010, 14:46

Cruise control is altijd zuiniger, maar als je constant van snelheid wisselt ookal staat je cruise aan dan neemt het uiteraard meer dan als je constant vaste snelheid rijdt.
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe

largeproject
Contacteer:

Bericht door largeproject » 05 apr 2010, 16:31

Das niet waar,cc houd kosten wat kost de snelheid vast,ook heuvel op,als je zelf gas geeft laat je ongemerkt het gas toch een beetje los dan.
Baas van me heeft zo'n Lexus RX450h,die legt die data keurig vast in een diagram wat je aflezen kunt op het dashboard.
Dus heb ik dat een keer getest,dezelfde afstand en rit,was ik toch op een half uur rijden zelf zuiniger dan de cc. :)

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 05 apr 2010, 20:54

Als je op constante snelheid je voet een paar mm omhoog laat komen - zodat je nog net je snelheid kan vasthouden - rijd je ook zuiniger dan als je gewoon normaal constant gas houdt. Cruisecontrol doet dat altijd voor je en daar zit je besparing, het beste zou zijn op vlak altijd op de cc te rijden en bij heuvels het zelf over te nemen, zo rijd ik eigenlijk altijd.

En dan rijd ik met 19" 225 voor en 255 achter gewoon 1200 km op 1 tank :)

jack

Bericht door jack » 06 apr 2010, 09:39

Cruise control doet niks anders dan de auto op een constante snelheid houden.

Het hangt van de omstandigheden af (natuurkundige, technische etc.) wat de auto uiteindelijk daadwerkelijk verbruikt.
Een tegenwind of zijwind heeft een significantere invloed op je benzineverbruik dan je cruisecontrol. Als je je snelheid met het voetje met niet al te veel moeite constant kan houden (zelfs wanneer je door de Beneluxtunnel rijdt) dan is het verbruik cruise control vs gewoon te verwaarlozen.

bmwpeter

Bericht door bmwpeter » 06 apr 2010, 11:52

Cruisecontrol gewoon uit laten staan dan heb je tenminste freude am fahren, qua verbruik is het alleen zinvol op lange snelwegritten zonder veel verkeer anders ben je nog steeds aan het bijregelen met de knopjes op het stuur.
KONI FSD + EIBACH PRO-KIT + LPI = SUPER

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 06 apr 2010, 18:59

Hebben jullie wel eens op die verbruiksmeter gekeken ?? Rijden op de cruisecontrol scheelt enorm, tenzij jij altijd netjes je voet ietsje lift op constante snelheden...

Ik rijd gewoon heel veel en merk heel veel verschillen in het verbruik, en daarbij veel minder risico geflitst te worden... Da's voor mij ook Freude am Fahren ;)

Bimmerken320d

Bericht door Bimmerken320d » 07 apr 2010, 23:49

Heel leuk draadje, want ik ben eigenlijk aan het twijfelen om een CC te laten inbouwen in mijn bimmer.

Wat scheelt dit nu in verbruik /100km?
Afbeelding

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 08 apr 2010, 11:15

Het verschil op de verbruiksmeter tussen met je voet constante snelheid rijden en op de cc constante snelheid rijden - er vanuitgaande dat je niet zelf elke keer op constante snelheid je voet ietsje lift - is bij mij bij 80km/h tussen de 0,5 en 1 liter per 100 km...

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”