Audio Upgrade e46

Alles met betrekking tot audio/video, iPod aansluitingen en navigatie
Markdenbosch

Audio Upgrade e46

Bericht door Markdenbosch » 27 apr 2010, 10:09

Hallo allemaal,

Afgelopen maand heb ik me een beetje georiënteerd over wat voor een audio systeem ik zou willen in mijn e46. Ik heb een tijdje gedacht over Harman Kardon, maar dat systeem is inmiddels al behoorlijk verouderd.

Vele verschillende meningen over speakers, versterkers en subwoofers maar je moet het toch zelf horen.

Ik ben uitgekomen bij:

Linedriver
Caliber Lt6 --- wilde eigenlijk een Rockford 3sixty vond deze veel te prijzig. Heb deze op marktplaats gekocht voor €40
(apparaatje om de originele radio te behouden)

Afbeelding

Versterkers
Rockford fosgate R300-4 --- 4x50rms 4 ohm (gebrugd 4 ohm: 150 watts x 2 chan)

Afbeelding

Rockfor fosgate PRIME R500-1 --- 320rms op 4 ohm
(tegelijk gekocht in Amerika op http://www.sonicelectronix.com) totaal €340 incl. shipping en inklaringskosten.

Afbeelding

Demping
Dynamat Xtreme 2x (ook op sonicelectronix.com besteld) €30

Subwoofer
Pioneer ts-sw251 --- heb zelf de gesloten kist gebouwd volgens de aanbevolen inhoud van Pioneer. Ik heb voor deze subwoofer gekozen omdat dit een shallow Mount is, een woofer die een relatief kleine behuizing nodig heeft. (12,7 liter)
Ik had al een subwoofer gekocht een Kicker comp VR12 (400 rms) maar vond deze te hard dreunen en ¾ van mijn kofferbak vol.

Afbeelding

Ik geef de voorkeur aan een subtiele, strakke bas. De zelfgemaakte kist past precies rechts van de kofferbak (boven de accu) dus nauwelijks ruimteverlies.
(€110 incl. shipping en inklaringskosten op audio-warehouse.com)
(kist koste €35 incl. materiaal)

Afbeelding
(Niet mijn kofferbak)

Speakers (nog niet gekocht)
- Audio system X-ION 165 E46 €200 (voordeuren)
- Audio system 165 E46 €150 (hoedenplank)

Afbeelding

Ga deze setup binnenkort inbouwen zal wel even duren maar ik houd jullie op de hoogte ;)

Zit nog over de volgende dingen te twijfelen:
- Alleen voorste speakers te bruggen en achterste gewoon mee laten spelen.
- De speakers op het deurpaneel te schroeven met een mdf ring, niet op originele wijze. Zou dit echt veel schelen? In de originele situatie zou ik Dynamat plakken in de speaker uitsparing voor extra demping.

Weet iemand trouwens hoe ik het beste kabels kan trekken en waar de originele bomen lopen?

bjornc
Bouwer van BimmerPortal

Re: Audio Upgrade e46

Bericht door bjornc » 27 apr 2010, 20:17

Goed bezig :duimen:

Reloader

Bericht door Reloader » 28 apr 2010, 08:06

goed bezig, maar waarom een pioneer sub,

vind pioneer vergeleken met Rockford) echt minder... een rockford sub was misschien leuker geweest ?

voor de rest wel een hele mooie upgrade!

Opt1mus
Contacteer:

Bericht door Opt1mus » 28 apr 2010, 08:18

ik ben wel benieuwd naar die kist...
320dMtech Y2K.11 | lid #100 | Afbeelding|
Touring zonder dakrails:
"Looks like the automotive equivalent of a pitbull"

Markdenbosch

Bericht door Markdenbosch » 28 apr 2010, 16:26

@Bjornc: Bedankt man
@Reloader: Het probleem bij rockford was dat je een kist nodig had van ruim 17 liter als ik het me goed herinner. In dat geval zou de kist waarschijnlijk niet passen. Ik moet zeggen dat ik wel onder de indruk was van de woofer.
@Opt1mus: Ik zal nog wat foto's posten van de kist van binnen en buiten. Ben benieuwd wat er voor een geluidje uit komt :) Krijg de woofer morgen binnen

Markdenbosch

Bericht door Markdenbosch » 30 apr 2010, 10:51

Bij deze nog de beloofde foto´s. De kist heeft een inhoud van 18L en is gemaakt van 18mm mdf. De panelen op elkaar gelijmd met houtlijm verzinkt geschroefd en vervolgens aan de binnenkant afgekit met acryllaat kit.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hij is nog niet helemaal af. Ga hem alleen nog wel bekleden.

bjornc
Bouwer van BimmerPortal

Bericht door bjornc » 30 apr 2010, 11:35

Nice!
Nog een beetje stof of verf erover, en je bent klaar.
Bouwwijze is trouwens exact gelijk aan de sub die ik een paar jaar geleden heb gemaakt.
Daar heb ik verf op gedaan, en dat begint nu wel lelijk te worden.
Ik had witte structuurverf, en daarover zwart. Het zwarte gaat er links en rechts af, waardoor het witte zichtbaar word.

Markdenbosch

Bericht door Markdenbosch » 08 mei 2010, 16:18

De hele week bezig geweest met het inbouwen van de installatie, eindelijk alles werkend, maar nu zit er een flinke storing in het geluid. Als ik gas geef gaat het storen (ruizen) harder, zal waarschijnlijk te maken hebben met de dynamo.

Heb nog geen ground loop isolator geprobeerd maar de lokale audio winkel vertelde dat de ruis zo hard is dat het warschijnlijk niet alleen met een isolator kan worden verholpen? Hij vertelde ook dat een andere mogelijke oplossing zou kunnen zijn, een rockford fosgate 3sixty, die schijnen een ruisloos systeem te garanderen, maarja die is vrij prijzig ;(

Ik heb de orginele radio i.c.m. met een caliber lt6s linedriver.

iemand suggesties??

mantisnl

Bericht door mantisnl » 08 mei 2010, 16:27

Zo te horen lopen de signaalkabels naast de stroomkabels, hierdoor krijg je een suis op je speakers. Dat kun je volgens mij niet oplossen door een andere versterker maar gewoon door de kabels gescheiden te leggen. Signaal aan de ene kant, stroom aan de andere kant van de auto.

bjornc
Bouwer van BimmerPortal

Bericht door bjornc » 08 mei 2010, 16:28

Heb je de audio kabel (cinch) en de stroomkabels bij elkaar door de dorpels liggen?
Dit mag namelijk niet.
Eigenlijk mogen ze elkaar niet eens kruisen.
Afhankelijk van de plaatsing van de accu, moet je de audiokabel links leggen, en de stroomkabel rechts.

Markdenbosch

Bericht door Markdenbosch » 08 mei 2010, 17:22

Bedankt jongens voor jullie reactie

Ik heb inderdaad de stroomkabels en de audio kabels bij elkaar liggen, zie hier beneden.

Links:
- linkse voorspeaker vanaf de versterker + audio kabel en schakelkabel voor de versterkers voeding te geven. (De laatst genoemde heb ik op de antenne aangesloten, vraag me af of dit wel goed is?)

Rechts:
- rechtse voorspeaker vanaf de versterker + audio kabel (daar ligt ook de + van de accu)

@mantisnl, met stroom bedoel je de kabel naar de speaker vanaf de versterker?
@bjornc welke kabels bedoel je met stroomkabels?

De accu zit rechtsachterin.

Dus eigenlijk moet ik de audio kabels (cinch) aan de ene kant en aan de andere kant de kabels vanuit de versterker naar de speakers? Het is me nog wat onduidelijk ;)

bjornc
Bouwer van BimmerPortal

Bericht door bjornc » 08 mei 2010, 18:41

Met stroom bedoel ik, en MantisNL de draad van de accu naar de versterker ;)

Dus; signaal kabel moet aan de ene kant liggen (cinch)
En de stroomtoevoer voor de versterker moet aan de andere kant van de auto liggen.
Deze 2 mogen elkaar niet kruizen!!!

De kabels voor de speakers kan je gewoon leggen waar het nodig is.

Markdenbosch

Bericht door Markdenbosch » 08 mei 2010, 21:25

Bedankt, dan heb ik die i.i.g. goed aangesloten. Nu verder zoeken...

mantisnl

Bericht door mantisnl » 10 mei 2010, 10:34

Als je de audiokabel naar links verplaatst en vervolgens de voeding voor de versterkers naar rechts verplaatst ben je er.
Audiokabels gewoon uit de buurt houden van zowel de voeding voor de versterkers als de + van de accu.

Markdenbosch

Bericht door Markdenbosch » 10 mei 2010, 20:22

Thanx mantisnl ik ga het veranderen, ik hou je op de hoogte

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Audio en navigatie”