Kruipt een ZF automaat minder dan die van GM?
Kruipt een ZF automaat minder dan die van GM?
Sinds anderhalve maand rijdt mijn vrouw een 520iTA uit 2002 met de ZF automaat, 180000 km. Daarvoor reed ze een 523iTA uit 1997, 230000 km met de GM bak.
De ZF bak schakelt stukken prettiger! Zowel in de manier van gang wisselen alsmede de gekozen versnellingen en schakelmomenten.Echter...
Deze ZF bak (5HP24) 'kruipt' echter een stuk minder dan de GM bak. Kunnen anderen met een dergelijke vergelijking kunnen maken hun ervaringen hiermee delen? Hoe betrouwbaar zijn eigenlijk de koppelomvormers?
Ik hoor graag van jullie! ALvast dank voor de reACTIES!
De ZF bak schakelt stukken prettiger! Zowel in de manier van gang wisselen alsmede de gekozen versnellingen en schakelmomenten.Echter...
Deze ZF bak (5HP24) 'kruipt' echter een stuk minder dan de GM bak. Kunnen anderen met een dergelijke vergelijking kunnen maken hun ervaringen hiermee delen? Hoe betrouwbaar zijn eigenlijk de koppelomvormers?
Ik hoor graag van jullie! ALvast dank voor de reACTIES!
OEM M5 is enough.... lovely!
-
- Berichten: 224
- Lid geworden op: 26 okt 2010, 19:06
- Locatie: Amsterdam
Re: Kruipt een ZF automaat minder dan die van GM?
Hmmm... geen flauw idee. Ik heb sinds kort een 523i uit '98. Deze heeft ergens in 2008 een automaat revisie gehad en schakelt echt vederzacht! Ik dacht dat al die automaatbakken van ZF waren maar het is m'n eerste automaat dus veel referentie heb ik niet.
- 523iA E39 uit 01-1998 met BRC LPG3 systeem (2010-2020)
- 525iA E60 uit 2004 (2020-...)
- 525iA E60 uit 2004 (2020-...)
Re: Kruipt een ZF automaat minder dan die van GM?
Beste Stan,
Dank voor je bericht. Ja, ja, een Amerikaanse GM bak onder een BMW, wie zou dat zeggen...? Ja, ook die schakelde mooi, maar vooral omdat de motorelektronica (DME) zo goed zijn werk deed. De ZF bak schakelt intelligenter (zie *), en ja, nog iets soepeler, maar weet niet of dat laatste nu door een andere koppelomvormer, de schakeling in de bak zelf, of door een nóg betere samenerking tussen de DME en de ZF bak. :?
* 1) bijv. bij het minste gas loslaten schakelt de bak al onmerkbaar terug, om dan weer bij snel opvolgend gasgeven weer onmiddelijk op te schakelen, 2) met de GM bak bij koude motor schakelde de bak pas op bij >2500 toeren. Met de ZF bak schakelt de bak zo vroeg mogelijk op. Het spreekt voor zich dat de GM bak met de nieuwere DME/automaatbesturing hetzelfde schakelgedrag zou vertonen.... mits deze met de GM bak zou kunnen 'spreken´...
Dank voor je bericht. Ja, ja, een Amerikaanse GM bak onder een BMW, wie zou dat zeggen...? Ja, ook die schakelde mooi, maar vooral omdat de motorelektronica (DME) zo goed zijn werk deed. De ZF bak schakelt intelligenter (zie *), en ja, nog iets soepeler, maar weet niet of dat laatste nu door een andere koppelomvormer, de schakeling in de bak zelf, of door een nóg betere samenerking tussen de DME en de ZF bak. :?
* 1) bijv. bij het minste gas loslaten schakelt de bak al onmerkbaar terug, om dan weer bij snel opvolgend gasgeven weer onmiddelijk op te schakelen, 2) met de GM bak bij koude motor schakelde de bak pas op bij >2500 toeren. Met de ZF bak schakelt de bak zo vroeg mogelijk op. Het spreekt voor zich dat de GM bak met de nieuwere DME/automaatbesturing hetzelfde schakelgedrag zou vertonen.... mits deze met de GM bak zou kunnen 'spreken´...
OEM M5 is enough.... lovely!
Re: Kruipt een ZF automaat minder dan die van GM?
Kijk eens op deze Link voor wat extra info over de ZF bak.
Hier kan je hem ook laten upgraden zodat hij het nog beter doet dan af fabriek.
Hier kan je hem ook laten upgraden zodat hij het nog beter doet dan af fabriek.
Re: Kruipt een ZF automaat minder dan die van GM?
Dank voor deze prachtige link! Iets minder dan €400 voor een revisie van het 'brein' door de, naar je mag aannemen, beste mensen voor deze bak, de mensen van ZF zelf. Daar heb je bij een BMW dealer net drie tot vier uurtjes arbeidsloon voor, om nog maar niet over onderdelen te praten.....
Inmiddels heb ik met een in ZF gespecialiseerde firma in Rijswijk gesproken. Die vertelden dat zolang de auto kruipt, er niet s aan de hand is met de koppelomvormer. Verder vertelden ze dat inmiddles ook BMW teruggekomen is van de 'lifetime fill'. Deze man in Rijswijk adviseert de olie en de filter elke 50000 km te vervangen.
Inmiddels heb ik met een in ZF gespecialiseerde firma in Rijswijk gesproken. Die vertelden dat zolang de auto kruipt, er niet s aan de hand is met de koppelomvormer. Verder vertelden ze dat inmiddles ook BMW teruggekomen is van de 'lifetime fill'. Deze man in Rijswijk adviseert de olie en de filter elke 50000 km te vervangen.
Laatst gewijzigd door badouwes op 19 dec 2010, 16:00, 1 keer totaal gewijzigd.
OEM M5 is enough.... lovely!
Re: Kruipt een ZF automaat minder dan die van GM?
Kijk dat is een tip die ik zeker ga opvolgen, kan de ATF gelijk vervangen worden als ik de Beemer binnen krijg 

Re: Kruipt een ZF automaat minder dan die van GM?
Ben benieuwd naar je ervaringe voor en na de ATF wissel! Ben vast niet de enige...!
OEM M5 is enough.... lovely!