problemen met navigatie, HELP!!!

Alles met betrekking tot audio/video, iPod aansluitingen en navigatie
J. Komen

problemen met navigatie, HELP!!!

Bericht door J. Komen » 02 jul 2008, 10:40

Een vraag voor de nav-profs onder ons:

De 320dM die ik vorige week kocht heeft een DVD navigatie systeem (dus waarschijnlijk die Mk4?) maar heeft een raar probleem. Het lijkt alsof het ontvangst van de satelieten gebrekkig is. Om de paar minuten hoor ik de melding dat ik me aan de aangegeven route moet houden en zie ik mezelf rondjes draaien in het gebied dat ik al lang uit ben. :? Dit wisselt zich voortdurend af met een klein stukje "goede" navigatie, enorm irritant... (|

Ik heb al geprobeerd met een download van 2008-1 (laatste single-layer versie) te checken of het de software is maar deze loopt meteen vast in de vorm van een opstartloop. Er moet zeker ook meer gebeuren dan alleen een nieuw dvd-tje invoeren???

Iemand een idee???

Opstartscherm geeft versie: T 20.10
Hardware versie (instellingen): DE14CRi
Huidige software versie: 2007-2

B46
Contacteer:

Re: problemen met navigatie, HELP!!!

Bericht door B46 » 02 jul 2008, 11:40

Even voor de duidelijkheid; De Kaart CD/DVD is niet hetzelfde als de Software.

T20.10 is volgens mij de allereerste Besturingssoftware voor de MK4, deze moest al lang vervangen worden bij Dealerbezoeken (verplichte terugroepactie voor geweest destijds).

Als het een DVD Navigatie is, dan heb je idd een MK4. Kijk voor de zekerheid even bij Instellingen (Einstellungen/Set) rechtsbovenin, daar staat een code zoals bijvoorbeeld SW 4-1/70. Daar zal nu bij jou iets staan zoals DE14CRI (datum) (tijd).

Je moet dus sowieso de Besturingssoftware laten updaten naar bijvoorbeeld de nieuwste V31, en dan direct Nederlandstalig zou dan helemaal mooi zijn. Tevens heb je dan de 3D Birdview functie erbij, zal je MK4 stukken sneller zijn en is de kaartweergave veel mooier/duidelijker.
Voor de Update kun je evt. bij mij terecht.

Bovendien, Downloaden van Kaart DVD's moet je sowieso nooit doen, hier ziet vaak rommel tussen en je hebt zelf kans om je MK4 ermee te slopen.

Mocht je verdere hulp nodig hebben hoor ik het wel (evt. via PB)
www. M3 register .nl

J. Komen

Bericht door J. Komen » 02 jul 2008, 12:02

Tnx Bertus, ik heb je een pb gestuurd!

B46
Contacteer:

Bericht door B46 » 03 jul 2008, 12:39

De melding T20.10 die in het opstartscherm wordt getoont is als geheugensteuntje voor de monteur/dealer om te upgraden naar (toen der tijd) V20.1
Je hebt op dit moment dus gewoon de SW 4-1/10 die officieel nooit is uitgebracht wegens het talloze aantal bugs.
Spoiler: Laat zien
The MK4
units were shipped with 4-1/10 from the factory at the start (from 09/02
to 10/02) but this version had some known bugs and therefore BMW put the
text "T20.10" as a dealer reminder to upgrade with the V20.1 CD when
available.
This 4-1/10 software for MK4 has never been released
Snap echt niet waarom hij sinds 2002 nog nooit geupdate is, met deze versie is écht niet te rijden!!!
www. M3 register .nl

J. Komen

Bericht door J. Komen » 05 jul 2008, 01:00

Ter lering en vermaak:

Donderdagmiddag ben ik met Bertus een uurtje of 2 bezig geweest te achterhalen wat nou het probleem kon zijn van de gebrekkig werkende navigatie. Allereerst heeft Bertus de vernieuwde software geupload zodat ik nu ook over 3Dview en Nederlandse taal beschik. Na een testritje bleek opnieuw dat de navigatie helemaal van slag was en regelmatig de verkeerde positie weergaf. Bertus heeft hierop, om te proberen, de GPS-antenne verruilt voor een externe antenne, ook dit bleek niets te veranderen. Hierna is zelfs de complete Mk4 DVD-unit verwisselt voor een andere die ook hetzelfde probleem gaf. Redelijk ten einde raad is ook de GPS-receiver in de Mk4 even gewisseld voor een goede, opnieuw zonder resultaat.

In het test-menu zagen we dat het getal achter de wielsensor behoorlijk aan de hoge hoge kant was. Ik hoefde slechts rustig door de straat te rijden en het getal liep al op tot over de 100! Dit bleek later in vergelijking met de BMW van Bertus ongeveer de actuele rijsnelheid te moeten weergeven. De conclusie: wielsensor kapot ;(

Op zoek naar een betaalbare manier/dealer om dit op te lossen. Iemand nog suggesties?

Bertus nogmaals bedankt voor je geduld en tijd!!! :amen:

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 05 jul 2008, 06:55

Garantie ?? Je hebt de wagen immers net :)

Opt1mus
Contacteer:

Bericht door Opt1mus » 05 jul 2008, 07:10

Griffendahl schreef:Garantie ?? Je hebt de wagen immers net :)
+1, kun je idd altijd proberen.

Hulde voor Bertus dat hij het probleem heeft weten te localiseren.

of anders:

http://www.autobedrijfkeesbakker.nl/ Lisse
http://www.automolenaar.com/ Heerhugowaard
http://www.jonkheer.nl/ Hillegom

check eens hier voor ervaringen
320dMtech Y2K.11 | lid #100 | Afbeelding|
Touring zonder dakrails:
"Looks like the automotive equivalent of a pitbull"

TheM@x

Bericht door TheM@x » 05 jul 2008, 07:14

Zo zeg, mooi stukje Trouble Shooting hulde :amen:

J. Komen

Bericht door J. Komen » 05 jul 2008, 12:21

Had ik inderdaad maar garantie... (|

Heb de wagen bij een handelaar gekocht met de opmerking: kijken, rijden, meenemen. Je loopt op deze manier natuurlijk altijd de kans dat er iets niet helemaal in orde is maar goed... de Renault die ik daar inruilde mankeerde ook nog wel wat :X .

Als dit het enige probleem is met de BMW ben ik nog steeds een rijk man haha!! :W

J. Komen

Bericht door J. Komen » 05 jul 2008, 18:06

Yo Opt1mus,

Bedankt voor je links. Ben meteen naar AutoMolenaar in Heerhugowaard gereden om te vragen of hij de boel wou uitlezen. Na een half uur parameters uitspitten kwam hij erachter dat de ABS/DSC unit eind 2006 vervangen is en dat daarbij het installeren van de bijbehorende software mis is gegaan of zelfs vergeten kan zijn. Hij laadde een stukje software op dat betrekking heeft op de ABS/DSC stuurprogramma's in de hoop dat dit het probleem zou verhelpen.

Ik mocht een stukje rijden om te kijken of het iets had uitgehaald en verdomd, dat had het!!! :D ;D
De kaart volgde rustig, zonder weg te draaien, de route die ik reed. Als introductie werd er maar een half uurtje arbeid gerekend en mocht ik tegen betaling van slechts 34 Euro's weer op pad. Ik kom hier nu zeker terug, erg goede indruk!

Voor het dealer-beoordelings forum dus 10 punten voor AutoMolenaar uit Heerhugowaard. Ik heb meteen een afspraakje gemaakt voor een klein beurtje voor volgende week omdat we dan met de Bimmer op vakantie gaan.

Voor Bertus; in het test-menu geven de wielsensors nog steeds een "hoge" snelheid maar dit is nu niet van invloed op de werking van de Mk4. Kunnen we dat ook weer uitsluiten ;)

Opt1mus
Contacteer:

Bericht door Opt1mus » 05 jul 2008, 18:17

:duimen:
320dMtech Y2K.11 | lid #100 | Afbeelding|
Touring zonder dakrails:
"Looks like the automotive equivalent of a pitbull"

Mac

Bericht door Mac » 05 jul 2008, 19:50

Mooi verhaal, mooie route om het probleem op te lossen! :amen:
En het mooiste: het werkt nu naar behoren!

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 05 jul 2008, 19:55

Yup, goed werk en mooi om te horen dat het uiteindelijk voor een paar tientjes opgelost kon worden :)

B46
Contacteer:

Bericht door B46 » 05 jul 2008, 21:03

Mooi dat het nu opgelost is, zeker voor zo'n bedrag! :)

Nu ga je veel plezier hebben van je Navi :)
www. M3 register .nl

J. Komen

Bericht door J. Komen » 23 jul 2008, 21:01

Helaas bleek vorige week dat het probleem er nog steeds in zit (| ;( -_-

Ik ben opnieuw naar de garage gereden om het probleem opnieuw aan de kaak te stellen. Na een rondje rijden kwam de monteur na consult met iemand aan de telefoon tot de conclusie dat het waarschijnlijk de gyro is. Ik vertelde dat ik van Bertus zelfs al een hele andere Mk4 had geprobeerd en dat dit toen geen echt resultaat had. Toch leek het er sterk op de het de gyro moest zijn omdat de kaart steeds in een bepaalde richting wegdraaid.

Op goed geluk toch maar de Mk4 op laten sturen voor reparatie. Ik moest rekenen op een euro of 100 tot 200. Nouja, als het heermee dan maar opgelost is. Ik kreeg een Mk3 te leen en er werden voor mij 2 cd's gebrand die in ieder geval Nederland en Duitsland dekken zodat ik op vakantie kon. Heb dit laatste verwege #%*-weer in Duitsland alsnog moeten afblazen maar de navi werkt als een tiet!!! :D Aan de verdere componenten in de auto ligt het dus gelukkig niet!

Ik ga binnenkort horen of de reparatie gelukt is en zal jullie op de hoogte houden zodat dit geval in de toekomst wellicht iemand verder kan helpen. ;)

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Audio en navigatie”