OBD1 scanner: Zuid Limburg

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
ArtV

OBD1 scanner: Zuid Limburg

Bericht door ArtV » 15 aug 2012, 22:11

Hallo beemer kenners,

Ik ben Art en ik heb een 92 325i coupe. De motor loopt de laatste tijd steeds te stotteren net onder de 2500 toeren. Vooral als ik zachtjes de gas pedaal indruk. Ik heb hem niet zo lang en ben de tweede eigenaar, de oude eigenaar was een oude Duitsert, die blijkbaar daar niet veel aan deed de laatste tijd. Ik heb de 12 jaar oude benzine filter vervangen, de kleppendeksel pakking vervangen want die lekte. Powersteering filter canister vervangen, dat is ook volgens mij nooit gedaan. Ook een kleine beurt gegeven met verse olie, bougies en lucht filtertje. Na al het werk liep de motor stukken beter, maar nog niet helemaal soepel. Ik kan nu tenminste zonder schaamte bij stoplichten optrekken, maar wil het toch gefixed krijgen. Nou merkte ik ook een soort misfire, of alsof er iets misloopt in de timing als ik dus in de lage toeren zit. Daarnaast hoor ik een kleine onregelmatige tikkende geluid als ik stationair de auto laat lopen en in de motor ruimte luister. Ik heb dus een m50b25 en geluid komt van voren vandaan ergens waar zon cilnder uitsteekt aan de linker kant, ik denk dat dat de knock sensor is, maar weet niet wat ie doet. Ik had ook de MAF schoongemaakt met isopropanol spray, en op lekkage gecheckt met carb cleaner, en merkte geen verschil. Moet nog de ICV schoonmaken, maar denk stiekem dat het probleem ergens anders ligt. Wou in Maastricht bij de stealer foutcodes checken.... 80 euro :jack: Ben daarna andere garages afgegaan maar niemand heeft een scanner die de beemer kan uitlezen. Nou was ik aan't denken of ik niet voor dat geld gewoon een scanner kan kopen, of iets met een kabeltje en een laptop. Maar zou nog beter zijn als er iemand in de beurt mij kan helpen. Heb er namelijk geen ervaring mee, tis mijn eerste beemer, maar ik wil wel graag leren.

Alvast bedankt

dw70

Re: OBD1 scanner: Zuid Limburg

Bericht door dw70 » 16 aug 2012, 08:59

check alle luchtslangen inclusief het luchtfilterhuis op scheuren of andere lekkages. Kan zijn dat de ketel wat valse lucht trekt (misfire). Bougiekabels bekijken of deze niet al te poreus zijn. Waarschijnlijk ook nog nooit vervangen (dat hoeft ook niet als het NIET nodig is). Maar te poreus werkt niet. Vervangen kan altijd nog, maar is niet goedkoop (vraag me niet wat het kost, maar dit is nooit goedkoop).

Een potje wynns voor de injectoren zou na de "opa tijd" ook niet verkeert zijn.
Dan even de Duitse autobahn op en ergens constant 160 voor een dikke 20 minuten of zo. Niet naar topspeed gelijk, dat is nergens voor nodig. Even schoonbranden. Met beleid de snelheid opvoeren als hij van opa komt. Zorg wel dat je olie in je diff hebt als je dit wilt gaan doen...(altijd voorzichtig zijn met hoge snelheid bij auto's die van anderen komen).

Kijk na zo een rit eens naar het beeld van je bougies en google eens rond wat je beeld is. Daar is genoeg over te lezen.

Je carterventilatieslangen kunnen ook potdicht zitten als deze nooit zijn vervangen. Dat is een tip die wel eens wil werken. Ademt niet meer lekker.

Gasklephuis reinigen en je ICV klepje.

Na dit soort kleine ingrepen kan uitlezen altijd nog.

Oja, controleer even of de auto goed ontlucht is (koelsysteem) en vul zonodig bij.

En over de dealer in Maastricht: ik ga zelf naar Maasbracht ( De maassche). Niet dat deze het uitlezen goedkoper maakt, maar de onderdelen heb je zeker sneller binnen bij hen.
Raar maar waar.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

ArtV

Bericht door ArtV » 16 aug 2012, 19:40

Hartelijk bedankt DW,

Ik zal eens zsm dit allemaal nalopen. De bougie kabels zijn bij mij gewoon keiharde dunne plastic kabels die in zo'n houder zitten. Ze zagen er prima uit. Wil inderdaad de gehele inlaatspruitstuk afhalen om alle kabels goed te chekken, de gasklephuis schoonmaken en alle rubbere orings vervangen (moet ze nog ffe bestellen), dan kan ik ook makkelijk bij ICV en die carterslang. Die carter slang aansluiting zat dus verstopt met zooi toen ik de pakking vervangen had, dus kan zijn dat die verder verstopt zit(mss kan ik beter gelijk die slangetje bestellen).

Over wynns of andere producten heb ik nooit gehoord. Wat moet ik precies hebben? De boegies zijn opzich nieuw, ik had de oude die erin zatten gechecked maar weet er niet zo veel van. Ze zagen er voor mij prima uit, je kunt ze in mijn fotomap zien http://photobucket.com/artse36

Weet iemand trouwens welke kleppendeksel op de m50b25 past? Pas die van m50b20 of 28? Die van mij heeft een nare dikke weggeroeste gat net op dat stuk waar de vuldop zit. De roest of wat dan ook is bijna helemaal doorheen. Ik wou dat ding bij het schoonmaken ontdekt, en vond het niet waard om te spuiten, want moet het echt vervangen. Denk dat je met een schroevendraaier er zo doorheen bent. Moet er ergens eentje scoren.

Ow ja over de onderdelen gesproken. Ik bestel alles wat ik vinden kan in Duitsland.
http://www.atp-autoteile.eu
http://www.autoteile24.de
http://www.teiledirekt.de
http://www.discounter-deutschland.de

die bovenste hebben aardig wat keuze op budget, maar ik moet nog wat beters zien te vinden. Ik wil gewoon alles wat de dealer kan bestellen kunnen vinden, moet kunnen vind ik. Ik had 50 euro weggegeven voor "speciale" benzine slang bij de Maastrichtenaar. Mijn hand trilde bijna. Al die rubberen orings, schroeven, bouten etc. die koop je toch niet bij de dealer?

:amen:

fillasje

Bericht door fillasje » 17 aug 2012, 19:41

voor scanners en uitlees apparatuur kijk eens op http://www.diagnoseapparatuur.nl

Mr._T-Rex

Bericht door Mr._T-Rex » 30 aug 2012, 09:15

ik heb een scanner en woon in het zuiden, dus misschien kan ik je helpen
'05 M3 CS coupé - Showroom
'01 530i touring - daily

'02 330i M-tech II sedan - Sold
'95 328i M-tech coupé - Sold

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”