abs lampje gaat branden

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
fillasje

abs lampje gaat branden

Bericht door fillasje » 24 sep 2012, 17:03

Hallo
Mijn abs lampje gaat na even gereden te hebben aan .
wat betekent dit en kan ik dit zelf verhelpen

matthyssie

Re: abs lampje gaat branden

Bericht door matthyssie » 24 sep 2012, 18:05

Welk lampje bedoel je hiermee? Bedoel je niet het lampje van de ASC?

Deze dus:

Afbeelding

Blijft hij constant branden of knippert hij?

Houdt je motor ook in als dit gebeurt?
'E92, is dat een kleurstof of een conserveermiddel?'

ClOwN

Bericht door ClOwN » 25 sep 2012, 08:16

ik heb dit lampje nog nooit eerder gezien in men e36`s :gek:
Ik denk dat hij echt het gele lampje bedoeld met de letters ABS he?
Bmw e36 316 Sedan verkocht
Bmw e36 318IS Coupe verkocht
Bmw e36 325 Coupe verkocht
Bmw e87 116 in bezit

matthyssie

Bericht door matthyssie » 25 sep 2012, 09:19

Daar probeer ik dus achter te komen... :)
Laatst gewijzigd door Rene08 op 25 sep 2012, 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote van voorgaand bericht verwijderd
'E92, is dat een kleurstof of een conserveermiddel?'

Beens1

Bericht door Beens1 » 25 sep 2012, 09:20

Bovenstaande lampje van de ASC zit op het dashboard in het midden bij de E36. Als die constant brand eventueel incl. ABS, dan moet de wielsensor (meen linksvoor) vervangen worden.

TS: Wellicht zit er vuil op je sensor en die heeft de geest gegeven. Schoonmaken/vervangen dus.

fillasje

Bericht door fillasje » 25 sep 2012, 09:43

Nee het is echt het abs lampje er staat duidelijk abs op jullie hebben het veel over sensors maar waar zitten die ik weet er wel een paar maar lang niet allemaal zijn daar geen internet site tips of handleidingen over en ben ook al een tijdje op zoek naar een simpele motor handleiding die wat onderdelen beschrijft.
in ieder geval bedankt voor jullie snelle reacties.

bimmer-jeroen

Bericht door bimmer-jeroen » 25 sep 2012, 11:48

Fillasje,

Als het ABS lampje brandt kunnen het ook andere dingen zijn dan sensoren. Ik heb zo een keer m`n magneetklep in m`n ABS pomp kapot gehad, tjah dan kun je je ABS pomp vervangen.
De sensoren waar iedereen het heeft zitten aan je fussee (waar je wiel aan vast gedraaid zit)
als je je wiel eraf pakt zie je een kabeltje waar een zwart ``ding`` aan zit wat in je fussee gaat (dus in dat ding waar je wiel aan vast zit) Volg je dit kabeltje dan kom je bij een zwart kastje uit waar een stekkerverbinding achterzit. (dit kastje zit ook nog in de wielbak achter je veerpoot ongv..) neem dit stekkertje los en ga weerstand meten.

Hoe meet je weerstand door zo`n sensor...
Nou je neemt een multimeter en zet hem op het ohm tekentje (rondje met onderaan 2 omgebogen haakjes)
dan doe je het rode draad in de stekker op een pennetje. en het zwarte draad op het andere pennetje in je stekker. welke draad op welke pen maakt in dit geval niets uit.
Dan lees je af wat er op je multimeter staat, als het GOED is komt er een weerstand naar voren schrijf deze op een papier. dus dat straks een lijstje krijgt met:

LV.... ohm (LinksVoor)
LA... ohm
RV... ohm
RA... ohm

de waarden van deze sensoren moeten ongv overheen komen voor en achter kan wat afwijken maar tussen links en rechts niet te veel.
Heb je een sensor stuk dan zul je helemaal geen weestand meten en staat er ..... op je multimeter OF... je moet een heeeel erg afwijkende waarde meten. Dan kan die desbetreffende sensor ook kaduuk zijn.
klopt dit allemaal en zijn alle sensoren ronden OK dan kan het nog wel eens in je abs pomp/module zitten.
deze zitten aan elkaar vast en krijg je bij de meeste sloperijen compleet geleverd..

MAAR.. dit is allemaal wel een boel werk.
beter laat je de storing even uitlezen.. kost een mschien 30euro maar bespaart je een hoop gezoek..

Suc6!!
e36, 318IS M44 sedan, Montreal blauw, Bilstein B12 Pro kit. LPG G3, (individual uitvoering)

fillasje

Bericht door fillasje » 25 sep 2012, 20:27

geweldige uitleg ga snel aan de gang dank je wel maar eventueel zonder abs rijden kan ook begrijp ik {eventjes}

bimmer-jeroen

Bericht door bimmer-jeroen » 26 sep 2012, 20:21

Hallo Fillasje,

Ja zonder ABS rijden kan wel, je controle lampje zal gewoon blijven branden. Het enige wat je dan mist is tijdens het rijden is dat je geen ABS meer hebt, dus kunt niet meer remmen met behulp van ABS.
Wat zelden voorkomt (maar wel aangeeft dat ABS pomp/module niet OK is) is dat je bij normaal/stevig remmen de ABS gelijk ingrijpt zonder dat dit nodig is.
Dit verschijnsel kan soms ook voorkomen na het verkeerd ontluchten van de ABS pomp.
e36, 318IS M44 sedan, Montreal blauw, Bilstein B12 Pro kit. LPG G3, (individual uitvoering)

BMWE39FREAK

Bericht door BMWE39FREAK » 04 okt 2012, 00:39

abs sensoren bij de wielen zijn magnetisch en trekken dus losse roestdelen aan..
Als er teveel roestdeeltjes opkomen dan dedecteerd hij niet goed meer en gaat je lampje ook branden
BMW L.A.CarParts
Voor diverse E34 ,E36,Z3,E39 en E46 Onderdelen

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”