N42 Carterventilatie

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
blitzyj
Berichten: 217
Lid geworden op: 20 jun 2009, 10:48
Locatie: Maastricht

N42 Carterventilatie

Bericht door blitzyj » 12 feb 2013, 20:49

Beste forumleden,

Ben aan het proberen mijn carterventilatie te vervangen, ben zover om de intake manifold eraf te halen maar ben niet zeker waar de 2 bevestigingsbouten zitten onder het motorblok? Is het bout 14 en 15 zoals aangegeven op realoem? :
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=11&fg=40

Foto van bout 14 rood gemarkeerd, toegankelijk via onderzijde:
Afbeelding

Is het normaal dat er olie in mijn intake zit, zoals in onderstaande foto? :
Afbeelding

Hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.
Laatst gewijzigd door blitzyj op 16 feb 2013, 20:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Verheeske
Berichten: 2754
Lid geworden op: 11 okt 2009, 17:45
Locatie: Vlakbij Lichtstad

Re: N42 Carterventilatie hulp nodig

Bericht door Verheeske » 13 feb 2013, 20:36

Het is bout 14 2x, Die ijzere beugel die het spruitstuk vast houdt laat je zitten namelijk.
Die bout die je omcirkeld hebt, en eentje verder naar achteren. moet net lukken zonder de aluminium bodemplaat onder de auto vandaan te halen. Met wat verlengstukken en een torx 30 bitje
-- Houdoe wanne --

blitzyj
Berichten: 217
Lid geworden op: 20 jun 2009, 10:48
Locatie: Maastricht

Re: N42 Carterventilatie hulp nodig

Bericht door blitzyj » 13 feb 2013, 21:35

Bedankt, intake zit nu los maar krijg volgende connector er niet af(zit onder intake en zorgt volgens mij voor afvoer olie):
Afbeelding

Heb met platte schroevendraaier geprobeerd maar niet gelukt. Iemand al eens deze connector los gehaald? :s

Gebruikersavatar
Verheeske
Berichten: 2754
Lid geworden op: 11 okt 2009, 17:45
Locatie: Vlakbij Lichtstad

Re: N42 Carterventilatie hulp nodig

Bericht door Verheeske » 14 feb 2013, 12:04

met duim en wijsvinger op de ribbels duwen en dan komt hij los. Misschien een keer aandrukken, inknijpen, en wat wiggle wiggle actie.
Spoiler: Laat zien
-- Houdoe wanne --

blitzyj
Berichten: 217
Lid geworden op: 20 jun 2009, 10:48
Locatie: Maastricht

Re: N42 Carterventilatie hulp nodig

Bericht door blitzyj » 14 feb 2013, 15:12

haha, is gelukt dankzij jou wiggle wiggle techniek :gekdoen:
ccv zat er al 12 jaar in, was dus hoogstens tijd om te vervangen.

Afbeelding

Afbeelding

Nogmaals mijn dank verheeske! :amen:

BMW-Mannetje
Berichten: 105
Lid geworden op: 04 nov 2012, 21:15
Locatie: Haarlemmermeer

Re: N42 Carterventilatie hulp nodig

Bericht door BMW-Mannetje » 16 feb 2013, 17:55

Wat was je kwijt voor alle nieuwe onderdelen van je CCV?
The ultimate driving machine, BMW

blitzyj
Berichten: 217
Lid geworden op: 20 jun 2009, 10:48
Locatie: Maastricht

Re: N42 Carterventilatie hulp nodig

Bericht door blitzyj » 16 feb 2013, 20:10

Volgende onderdelen had ik vervangen:

Pakkingen van aanzuiginstallatie(als aanzuiginstallatie los is let op dat er geen stof/zand in de motorinlaat valt!):
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=11&fg=40

Nieuwe CCV en evt nieuwe verbindingsleidingen(bij mij alleen nieuwe ccv aangezien geen scheur in zat, wel goed schoon gemaakt met remreiniger):
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=11&fg=15

Nieuwe pakkingen voor inspuit-installatie(nr4 en 5):
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=13&fg=15

Nieuwe pakking gasklephuis(nr2):
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=13&fg=15

Rond de €100 ben je kwijt bij bmw dealer, moet je effe uitrekenen.

jasi
Berichten: 38
Lid geworden op: 01 aug 2009, 15:49

Re: N42 Carterventilatie

Bericht door jasi » 16 feb 2013, 20:40

Vind een beetje jammer dat jullie niet voor winter landen uitvoering kiezen.Je weet dat dit gevoelige plek is bij n42.

BMW-Mannetje
Berichten: 105
Lid geworden op: 04 nov 2012, 21:15
Locatie: Haarlemmermeer

Re: N42 Carterventilatie

Bericht door BMW-Mannetje » 16 feb 2013, 20:54

Ja dat is wel een slimme inderdaad.

@blitz: zou je misschien een korte beschrijving willen geven hoe te vervangen van de CCV?
Omdat dit een veel voorkomend probleem is bij deze motoren
The ultimate driving machine, BMW

jasi
Berichten: 38
Lid geworden op: 01 aug 2009, 15:49

Re: N42 Carterventilatie

Bericht door jasi » 16 feb 2013, 21:01

het is me toch wel een klusje hoor!inlaat spruitstuk eraf .wij waren 3.5 uur mee bezig, het is te doen maar je moet wel een beetje ervaring hebben met sleutelen.

BMW-Mannetje
Berichten: 105
Lid geworden op: 04 nov 2012, 21:15
Locatie: Haarlemmermeer

Re: N42 Carterventilatie

Bericht door BMW-Mannetje » 16 feb 2013, 21:15

Ja dat had ik gehoord ja, maar ik hoorde ook dat het ook wel kan lukken zonder t spruitstuk eraf te halen, wel ff pielen maar is mogelijk
The ultimate driving machine, BMW

jasi
Berichten: 38
Lid geworden op: 01 aug 2009, 15:49

Re: N42 Carterventilatie

Bericht door jasi » 16 feb 2013, 21:23

met volle zekerheid: bij deze type motor n42 gaat het niet lukken zonder te verwijderen van het spruitstuk bij zes pitters lukt het wel ,kijk op you tube.

blitzyj
Berichten: 217
Lid geworden op: 20 jun 2009, 10:48
Locatie: Maastricht

Re: N42 Carterventilatie

Bericht door blitzyj » 17 feb 2013, 00:11

Je moet inderdaad hele inlaatspruitstuk eraf halen, ik heb er ook iets van 3.5 uur over gedaan. Ik heb volgende DIY gevolgd:


Mijn tips: voor je inlaatspruitstuk eraf haalt maak het goed schoon. Wanneer deze eraf is doe een dik prop papier in de 4 aanzuigpunten van de motor zodat er geen vuil in komt. Maak de plekken rondom de 4 aanzuigpunten goed schoon en schuur met het lichtste schuurpapier de oude pakking weg zodat nieuwe pakking goed aansluit.
In mijn eerste post is de irritante bout(de voorste) te vinden die lastig los te krijgen is omdat er bijna geen plek is. Bij mij was deze bout gelukkig geen HEX waardoor het makkelijker ging. Hopelijk heb je hier iets aan.

Ik heb natuurlijk de olieafscheider met koud weer uitvoering geplaatst.

AlexS
Berichten: 996
Lid geworden op: 22 jan 2012, 19:27

Re: N42 Carterventilatie

Bericht door AlexS » 17 feb 2013, 15:06

jasi schreef:Vind een beetje jammer dat jullie niet voor winter landen uitvoering kiezen.Je weet dat dit gevoelige plek is bij n42.
Is al bewezen dan dat dat verschil maakt? Volgens mij is dat alleen bedoeld om bevriezing van condens tegen te gaan in extreem lage temperaturen. Ik denk niet dat we a) koudere winters hebben dan in Duitsland of even koud als Scandinavië en b) dat over de afgelopen 10-15 jaar de gemiddelde temperatuur in de winter is afgenomen.

Zover ik heb kunnen nagaan is het vervangingsadvies voor dit onderdeel 100.000 KM, maar ik verwacht dat bij geen enkele van onze auto's dit toen is gedaan. Een beetje zoals Lambda sensoren (waarvoor stilzwijgend een vervangingsadvies geldt van 200.000 km) of schokdempers (die gemiddeld toch wel rond de 150.000 KM een flink prestatieverlies tonen).

Die laat iedereen toch ook zitten tot ze stukgaan? Ik ook hoor, dus ik ben daarin niks beter of slechter dan wie dan ook. In mijn kop weet ik precies wat ik allemaal wil doen om t karretje goed te maken, maar mijn portemonnee spreekt dat flink tegen ;)
soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan

BMW-Mannetje
Berichten: 105
Lid geworden op: 04 nov 2012, 21:15
Locatie: Haarlemmermeer

Re: N42 Carterventilatie

Bericht door BMW-Mannetje » 17 feb 2013, 16:08

haha volledig mee eens!

Ik heb zojuist ontdekt dat mijn carterventilatie helemaal vol zit met sludge, ook zit er een beetje op de olie dop.
Van de week maar eens onderdelen bestellen.

Kan ik dit gewoon thuis op de oprit uitvoeren?
omdat ik ook heb gelezen dat er van onderaf wat boutjes losgemaakt moeten worden?
The ultimate driving machine, BMW

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”