Verschil 118d & 120d blokken?

Voor alle technische vragen over de BMW 1 Serie
Poloabt

Verschil 118d & 120d blokken?

Bericht door Poloabt » 15 mar 2013, 18:12

Weet iemand misschien wat de technische verschillen zijn tussen een 118d & 120d blok? Ik bedoel dan de 2liter 4-inline dieselblokken met enginecode N47D20.

Voor bijvoorbeeld de 116d (N47D20a/b/c) schijnen er balans-assen te ontbreken. Daarnaast schijnt de oliekoeler een kleiner formaat te hebben. Zitten er vergelijkbare verschillen tussen de andere blokken?

Ik begrijp dat de 123d en 125d ook hetzelfde blok hebben, maar uit deze Wiki pagina blijkt al wat verschillen in compressieverhouding en gewicht blok (dus zwaarder uitgevoerde onderdelen denk ik dan).

http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_N47

Iemand meer precieze informatie over het 118d en 120d blok?

Joey_NM

Re: Verschil 118d & 120d blokken?

Bericht door Joey_NM » 12 jul 2013, 18:04

Hoi,

Bij mijn weten zijn alle 4-cylinder commonrail dieselmotoren van de 1 reeks hetzelfde qua cylinderinhoud van 116d tot en met 120d. Bij de 3 reeks worden dezelfde motoren gebruikt, zelfs eventueel bij de 520d.

Het voornaamste verschil met deze mannen, zit hem in de electronica, of de stuurcomputer voor de motor in kwestie.
Verder heb ik al verschil gezien op de achterste demper van de uitlaat, oliekoelers kunnen eventueel ook verschillen tonen, maar deze worden van fabriek af op de wagen gemonteerd zoals ie wordt "besteld".

Ik kan ernaast zitten, maar tegenwoordig wordt alles gestuurd door electronica, dus ik zou er niet van verschieten dat er op dat vlak tegenwoordig meer gelijkenissen dan verschillen zitten.

Greetz

Joël

Plaats reactie

Terug naar “BMW 1 Serie (E81 / E82 / E87 / E88) Techniek”