startprobleem batterij 12.8V

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
jayzero

startprobleem batterij 12.8V

Bericht door jayzero » 16 mar 2013, 14:11

beste,

ik heb een raar probleem met mijn E60 520i van 2003 die ik 2 maanden geleden aangekocht heb van een particulier.

beetje voorgeschiedenis: 1 bobine vervangen, olie en oliefilter vervangen, aux input laten installeren.

Nu sinds een week terug, startte mijn wagen telkens moeizamer en moeizamer. dus ik dacht een batterij probleem, sinds de alternator nog werkt. nu mijn batterij is sinds de zomer vervangen door de vorige eigenaar( heb het factuur nog).
Nu een dag terug gaf de startmotor geen kick meer, batterij geeft 12.8 volt aan, al de rest werkt( licht, radio,...) geen foutmeldingen.
dus ik dacht misschien de koolborstels van de startmotor. nu hebben we de wagen in gang kunnen duwen, dus de motor zelf draait nog perfect, nog steeds geen foutmeldingen. ik heb een 200 meter gereden, leg hem stil, en nu komt het rare gedeelte, wanneer ik hem terug probeerde te starten via contact, werkte de startmotor wel, zeer moeizaam, maar ik kreeg de motor wel in gang via het contact.
dus ik sluit de koolborstels ook al uit sinds ik denk dat deze geen contact meer geven eens ze eenmalig al geen contact meer gaven.

men gaat nu wel het probleem opzoeken, niet in de garage, maar een persoon met veel ervaring.
ondertussen vraag ik me toch af wat het probleem kan zijn.

Ralph

Re: startprobleem batterij 12.8V

Bericht door Ralph » 16 mar 2013, 15:12

kort vraagje?
Door wie is de vorige accu vervangen?
Bij BMW moet namelijk bij het vervangen van de Accu ook een aanmelding in het systeem van de auto gedaan worden.
De accu moet dus soort van ingeleerd worden.
Er zit namelijk een IBS (intelligent Battery sensor) op de + pool van de accu welke het een en ander aanstuurt.
Als die nog niet weet dat de accu is vervangen dan zal het nooit perfect werken.

Ik zeg niet dat het alleen daaraan zou kunnen liggen, maar als de basis niet goed, zal alles wat er boven komt ook niet goed zijn.
BMW Blijf Maar Werken; maar dan is je geld goed besteedt!

jayzero

Bericht door jayzero » 16 mar 2013, 15:22

allezinds niet bij een een bmw dealer. maar tussen dit probleem en het vervangen van de batterij zitten ongeveer 7 maanden tussen, zou dat echt nog problemen kunnen geven?

auto heeft ook een nederlandstalige update gehad omwille ik deze in brussel had aangekocht en alles franstalig was. dus foutcodes en dergelijke zijn gewist. dus ook inclusief inlezing van batterij? of is dat een procedure apart..

jayzero

Bericht door jayzero » 18 mar 2013, 18:40

Probleem is gevonden, het waren dus blijkbaar toch de koolborstels.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”