Automaatbak bij koude start 530i 2005

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
jleene

Automaatbak bij koude start 530i 2005

Bericht door jleene » 29 mar 2013, 14:23

Beste Forum leden,

Ik ben de trotse bezitter van een 530I touring automaat type e61 uit 2005. De auto heeft 132k gelopen. Prachtige auto, maar ik zit met een vraag die de dealer niet kan oplossen voor me. Het volgende verschijnsel doet zich voor.

Bij de koude temperaturen van de laatste maanden is mij opgevallen dat de automaat bij koude start in de eerste paar minuten (+/- 1 KM) het volgende verschijnsel heeft. Hij schakelt gewoon netjes op zonder bonken of pendelen. Echter als ik vervolgens het gaspedaal loslaat dan valt het toerental helemaal terug naar +/- 900 toeren. Het lijkt alsof de automaat ontkoppelt van de aandrijflijn.

Zodra de motor een beetje op temperatuur is, is dit verschijnsel verdwenen en wordt het toerental gewoon vastgehouden binnen de slipmarges van de koppelomvormer. Ook de lock-up doet volgens mij gewoon z’n werk naar behoren. Ik heb geen last van pendelen bij 70-80 km/h en de auto schakelt soepel en volgens mij naar behoren.
De BMW dealer zegt dat het waarschijnlijk te maken heeft met het opwarmen van de automaatbakolie en dat de computer dit doet om brandstof te besparen. Zolang alles verder naar behoren werk en er geen storing gemeld wordt zegt de dealer dat ik gewoon moet doorrijden.

Toch kreeg ik toch niet echt een goed gevoel bij dit advies en heb ik gebeld met de firma ZF, de leverancier van de automaatbak. Ik heb gesproken met iemand van de technische dienst en die gaf aan dat dit verschijnsel niet normaal is en verdenkt de Megatronic. Het advies van ZF was om te beginnen met het spoelen van de automaat, zodat ook de Megatronic weer schoon wordt en de magneetklepjes optimaal het werk kunnen doen..

Heeft iemand van jullie een vergelijkbare ervaring met een e60 benzine? Ik heb een afspraak aanvraag gedaan bij CRV in Ede, het schijnt dit zij veel kennis hebben van de BMW automaatbakken.

Ik hoor graag jullie ervaringen.

Groet,

Jasper

tikkie

Re: Automaatbak bij koude start 530i 2005

Bericht door tikkie » 29 mar 2013, 17:29

Dag Jasper, ik heb hetzelfde type (LCI) 165k en geen klachten. CRV ken ik niet maar ik zou te allen tijde naar ZF gaan met deze klachten. Succes.
BMW E61 530i 2007 (LCI)

tom_il

Bericht door tom_il » 29 mar 2013, 18:57

Heb dit zal nog niet opgemerkt bij mijn wagen. Maar ik zal dan ook nooit volledig van de gas gaan tenzij voor te remmen.

Misschien goed om weten, de lock-up van de automaat werk in het begin niet om de automaat sneller op temperatuur te brengen. Misschien is het dit wat jij merkt. Ook zal hij iets later schakelen om de motor sneller op te warmen.
525d E61 2007 pre-LCI

Dcreator

Bericht door Dcreator » 29 mar 2013, 19:03

Hallo Jasper!

Welkom op het forum! Ik zie alleen dat je je nog niet hebt voorgesteld, dit is wel de bedoeling op het forum! Als je dit nog even zou willen doen, in het daarvoor bedoelde voorsteltopic, wens ik je verder veel plezier op het forum toe! :duim:

Mvg,
Danny
Bimmerportal Team

jleene

Bericht door jleene » 29 mar 2013, 19:39

Heren, dank alvast voor jullie reacties. En Danny je hebt helemaal gelijk. Ik zal me even netjes voorstellen in het daarvoor bestemde deel van de site, dat heb ik inderdaad nog niet gedaan. Dat de lockup moet opwarmen is alweer een interessant nieuwtje. Maar werkt de lock up überhaupt onder de 80 km/h ?

Het is ook echt iets wat moet opvallen. Het fenomeen doet zich ook alleen maar voor in de eerste kilometer. Dus je zou inderdaad zeggen dat het even opwarmen is. Alvast fijne paasdagen allemaal.

tom_il

Bericht door tom_il » 29 mar 2013, 19:47

Doordat de lock-up niet werkt is er meer slip waardoor de olie sneller opwarmt.
525d E61 2007 pre-LCI

Lowkey

Bericht door Lowkey » 30 mar 2013, 22:22

NIC (neutral idle control / standabkopplung) wat er voor zorgt dat hij losgekoppeld wordt bij stilstand voor brandstofbesparing. Je kon dit ook uitschakelen in de GS19 module NIC nicht_aktiv. Misschien dat die van jou dit ook tijdens het rijden doet en/of effect heeft.
F10 N57N

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”