E30 M20 loopt alleen zonder brandstofpomp

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
bonne

E30 M20 loopt alleen zonder brandstofpomp

Bericht door bonne » 29 mar 2013, 20:57

Hallo,

ik zit met een probleem en ben ondertussen uitgeprobeerd:

Momenteel draait de E30 (1984, M20B20, 320i) alleen wanneer ik de brandstofpomp afkoppel. Zodra ik deze weer aankoppel hoor ik hem sputteren en langzaam verzuipen.
Touren kan hij gewoon maken, weet niet of er iets van vermogen in zit want rijden is niet heel praktisch zonder pomp.

Ondertussen al geprobeert/getest:
- Brandstofdrukregelaar
- Nieuwe pomp
- Nieuwe bougies
- Klep luchtweger zit niet wast
- Brandstof komt retour en wordt aangevoerd

Kan het zijn dat er teveel druk op het systeem komt? De vriendin heeft hem rijdend op zijn plek gezet, waarna ik enig 'onderhoud' heb verricht, nl brandstofvlotter vervangen en de stationairregelaar (H-stuk, watergestuurd) opengehaald, schoongemaakt en dat pinnetje ering kwartslag gedraaid zodat hij helemaal dicht gaat.

Mij breekt ondertussen behoorlijk de klomp. Brandstofpomp-relais is niet helemaal fris meer (diode doorgebrand, opnieuw gesoldeerd) maar die tikt wel gewoon netjes open/dicht, kan helaas geen nieuwe vinden in de buurt.

Motor pruttelt overigens wel een beetje laag in de toeren. Hoe kan de motor alleen lopen wanneer de brandstofpomp afgekoppeld is? Ontgaat mij hier alle logica en ik vraag me af waar de 'injectie' dan vandaan komt. Zo af en toe moet ik wel een paar seconden de pomp laten draaien om het systeem van brandstof te voorzien.

Wie o wie heeft een idee waar dit aan kan liggen?

groeten, Bonne

dw70

Re: E30 M20 loopt alleen zonder brandstofpomp

Bericht door dw70 » 30 mar 2013, 10:48

-nameten of lambda sonde nog in leven is
-luchtslang naar brandstofdrukventiel nog ok is (dat hele dunne slangetje, wordt poreus en daardoor werkt het drukventiel niet juist meer)
-karterventilatie slang potdicht (e30 euvel)

-bypass Idle control valve moet duidelijk zoemen als de auto al op contact staat. Dan werkt deze juist
-Luchtslang LMM naar gasklep op scheuren controleren

-Distributiekap controleren (e30 euvel) op scheuren!

De ketel verzuipt met de pomp, dat is wel duidelijk. Dan moet er ergens valse lucht zijn.

Ik zou zeker de distributiekap als eerste verdachte eruit pikken. Bij mezelf ooit door steenslag een gat ingeslagen en draaide daardoor net zo slecht als jij nu vertelt. En die waren niet goedkoop....

Wijst niks in deze richting: Luchtmassameter uitwisselen. Ook al zit deze niet vast, na jaren werken gewoon kapot of op. En last but not least: je ECU defect. Geldt hetzelfde voor als de LMM. Ooit hoort het op.
Dan klinkt het meer naar continue een misfire.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

bonne

Bericht door bonne » 30 mar 2013, 11:27

Kijk, dank voor het mee-denken.
-nameten of lambda sonde nog in leven is
Ik had begrepen dat er op een (L-jet?) M20 1984 geen Lambda-sonde zit. Kan hem in elk geval niet vinden.
-luchtslang naar brandstofdrukventiel nog ok is
Nagekeken, werkt prima. Drukventiel gaat netjes dicht bij vacuum en gaat open wanneer ik slangetje lostrek
-karterventilatie slang potdicht (e30 euvel)
Goed punt, zal ik nakijken. Alhoewel het me sterk lijkt dat dit in een nacht plotseling is gebeurd
-bypass Idle control valve moet duidelijk zoemen als de auto al op contact staat.
Zit een watergestuurde op. Geen electrische aansluiting. Staat netjes open met koude motor, afdichten (=warme motor) zorgt er inderdaad voor dat hij minder toeren maakt. Lijkt mij de bedoeling.
-Luchtslang LMM naar gasklep op scheuren controleren
Gecontroleerd, lijkt als nieuw.
-Distributiekap controleren (e30 euvel) op scheuren!
Bedoel je de rotorkap? Deze en een nieuwe rotor heb ik voor de zekerheid al nieuw gehaald. Zal hem nakijken en vervangen. Of bedoel je de kap om de distributieriem heen? Wat voor invloed zou die moeten hebben?

[qoute]De ketel verzuipt met de pomp, dat is wel duidelijk. Dan moet er ergens valse lucht zijn.[/quote]

Ja, leek mij ook. Heb ondertussen een bus remreiniger er op leeg gespoten zonder resultaat. Vacuumslangen trekken prima vacuum, dat vacuumgestuurde stuur-stangetje op de gasklep werkt ook naar behoren.
Ik zou zeker de distributiekap als eerste verdachte eruit pikken.
Krijgt hij daardoor een slechte ontsteking/timing? Motor loopt namelijk als een zonnetje wanneer ik de brandstofpomp uitschakel. Dan lijkt mij de ontsteking en timing ook prima.
Wijst niks in deze richting: Luchtmassameter uitwisselen.
Mmm.. ik moet dus even op zoek naar een donor-auto. Kan ik deze niet gewoon nameten? (weerstand veranderd bij bewegen luchtklep neem ik aan?)
En last but not least: je ECU defect.
Is dit te controleren? Hij liep dus prima de nacht ervoor.

Thanks! Ik loop een paar punten na en dan hopen op het beste. Kan er iets overigens iets zijn met de temperatuur-sensors? Zelf denk ik dat de ECU op een of andere manier veel te veel brandstof inspuit. Heb de koudestart-injector al afgekoppeld (die werkt). Waarom zou er teveel brandstof ingespoten worden?

dw70

Bericht door dw70 » 01 apr 2013, 11:38

-vacuum voor ontsteking nog goed?
-heb jij nog een condensator op je ontsteking zitten? (rotorverdeelkap eraf halen en contactpunten checken)
-Schakelaar van de gasklep meten of deze nog schakelt met de multimeter. (Of de ECU nog info krijgt wat stationair en volgas is).
-Ik bedoelde inderdaad rotorverdeelkap op scheuren controleren.
Als je het relais niet vertrouwt: bypass leggen met jumperkabel. Uitsluiten of componenten een rol spelen of niet.
-Geen scheur in het inlaatspruitstuk of pakking? (aangezien je een fles remmenreiniger leeggespoten hebt...)
-Thermotime schakelaar nog in orde (koude start naar warme motor)
-Temperatuur schakelaar voor ECU nog in orde? (is een NTC, weerstand daalt als de temp toeneemt. Dus koud meten en met opwarmende motor meten. Wel de auto uitschakelen bij het meten, geen weerstand meten met spanning erop...!)
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

bonne

Bericht door bonne » 01 apr 2013, 15:06

Blok is inderdaad een LE-Jetronic zonder kat/lambda. ECU regelt alleen injectors.

Rotor+kap was inderdaad niet denderend meer, ingebrande punten en heb ik vervangen. Tevens nieuwe bougies.
Alleen de kabels moet ik nog vervangen, die lijken niet heel denderend meer. Echter vind ik de prijs van die dingen wat te hoog om even te 'proberen'.
vacuum voor ontsteking nog goed?
Motor loopt wel anders wanneer ik ontsteking vacuum loshaal. Slangetje zuigt ook goed aan.
-heb jij nog een condensator op je ontsteking zitten? (rotorverdeelkap eraf halen en contactpunten checken)
Geen idee, zal ik uitzoeken.
-Schakelaar van de gasklep meten of deze nog schakelt met de multimeter.
TPS bedoel je? Hoor ik wel klikken, zal ik nog nameten.
Als je het relais niet vertrouwt: bypass leggen met jumperkabel. Uitsluiten of componenten een rol spelen of niet.
Pomp gaat netjes aan, relais klikt wel goed en blijft inmiddels niet meer hangen. Deze schakelt toch alleen aan de hand van diverse inputs de brandstofpomp?
-Geen scheur in het inlaatspruitstuk of pakking? (aangezien je een fles remmenreiniger leeggespoten hebt...)
Nee, niets gevonden.
-Thermotime schakelaar nog in orde (koude start naar warme motor)
Nog niet nagemeten, heb wel de koudestartinjector afgedopt voor de zekerheid.
-Temperatuur schakelaar voor ECU nog in orde?
Nagemeten op de ECU-stekker. Tevens LMM nagemeten, lijken allemaal de juiste waardes aan te geven.

Aangezien de motor meer toeren maakt wanneer ik een van de vacuum-slangen lostrekt (en deze goed vacuum trekken) verdenk ik dat inmiddels niet meer.

Ik heb zojuist een donor-320i aangeschaft, echter heeft deze een motronic blok. Hierdoor kan ik niet alle onderdelen omzetten, maar in elk geval wat.

Verder nog gecontroleerd: Carterontluchting, ECU (opengehaald, niets doorgebrand, lijkt prima)

Kan de timing plotseling veranderd zijn? Hoe kan ik deze bijstellen? Kan de rotor niet echt verdraaien volgens mij.

Ondertussen loopt hij wel weer iets met de pomp aan, echter pruttelt hij behoorlijk en komen er dan bulten rook uit de uitlaat.
Ik krijg het idee dat de ontsteking niet goed is, maar hoe kan het zijn dat hij zonder pomp wel draait? Hoe krijgt wordt er dan brandstof ingespoten zonder brandstofdruk?

Mocht het echt niet gaan lukken dan zal ik misschien het modernere motronic m20 blok er in zet, alleen wordt dat echt een last-resort.

dw70

Bericht door dw70 » 01 apr 2013, 16:39

de lmm had ik ook nagemeten, leek in orde maar dat was helemaal niet het geval. Hoezo dan ben je op een dwaalspoor...andere erin en als de brandweer. Was wel bij een M20 Motronic systeem.

Diverse inputs? Het is pomp aan of uit. Overtallig gaat via retour terug. Haal jij dan letterlijk de slang van de rail af en draait hij dan beter? Of koppel je de pomp elektrisch af (lees: uitzetten)? Misschien dat je pomp niet genoeg druk opbouwt. Die schommelt bij een L jetronic afhankelijk van de gevraagde hoeveelheid tussen de 2,5 en 3 Bar. Haalt hij dit is een vraag.

Bougiekabels even testen is zeker een dure gok. Zolang je maar geen schok krijgt als je in de buurt met je handen komt.

Tsja, een bromfiets draaide het allerbeste als de peut bijna op was. Al was dat maar altijd heel even. ;)
Of je iets van je donor auto kunt gebruiken...dat is elektrisch compleet anders.

Als je de oliedop eraf haalt, draait de motor slechter of merk je geen verschil?

Volgens mij kun je deze ontsteking niet verstellen (ook geen stelschroef te vinden). De as die draait geeft de ecu info over het toerental (snelheid) ter referentie.

bonne

Bericht door bonne » 01 apr 2013, 20:34

Donor-auto nu in de schuur staan (320i touring, motronic) en is inderdaad zoals verwacht electrisch compleet anders. Zitten echter wel wat leuke opties op + velgen die ik wel kan gebruiken.

Bobine inmiddels omgewisseld en vonk nog eens getest. 2 kabels zijn slecht en vonken slecht. Dus eerst goede kabels zien te vinden en dan weer verder kijken.

Alleen beetje lullig voor de vriendin, ze heeft er 20 km in gereden en nu staat ie alleen maar stil, maar ze ziet dat ik er maar druk mee ben ;)

Pomp koppel ik inderdaad electrisch onder de bank af. Spuit brandstof uit als een malle (en is van 2005, vrij nieuw), andere pomp hetzelfde verhaal.

Zodra ik een paar bougiekabels heb gevonden kom ik met een update. Thanks so far!

bonne

Bericht door bonne » 02 apr 2013, 15:07

Bij deze de update na vervanging bougiekabels e.d.

Motor loopt nog steeds niet met brandstofpomp aan. TPS nagemeten en deze werkt naar behoren.

Ondertussen begin ik ernstig de ECU te verdenken. Gaan die dingen wel een stuk?

Mijn logica zegt namelijk dat wanneer TPS op 'stop' staat, de ECU niet van de AFM/LMM leest, maar in idle-mode gaat. Ook dan verzuipt de motor. Als er toch ergens een vacuum-lek zit, lijkt mij dat de motor in idle-mode eerder te weinig brandstof zou krijgen, daarnaast reageert de motor wel degelijk op het losmaken van slangetjes, dmv het verhogen van de toeren.

Ik ben dus inmiddels op zoek naar iemand met een (L-jet) 320i / 323i waarvan ik de ECU even mag lenen/testen.

Klopt mijn gedachtegang tot dusver? Het kan niet toevallig aan de sproeiers liggen?

Krijg er ondertussen wel grijze haren van..

bonne

Bericht door bonne » 02 apr 2013, 15:24

Nog een klein detail. De Econometer werkt namelijk ook niet meer (die volgens mij rechtstreeks door ECU/injectors aangestuurd wordt.) Waar deze voorheen altijd heen en weer slingerde bij stationair.

dw70

Bericht door dw70 » 02 apr 2013, 15:55

bonne schreef: Ondertussen begin ik ernstig de ECU te verdenken. Gaan die dingen wel een stuk?
Ja.
Mijn logica zegt namelijk dat wanneer TPS op 'stop' staat, de ECU niet van de AFM/LMM leest, maar in idle-mode gaat. Ook dan verzuipt de motor.
Bij het naar "idle mode" gaan hoort dat de ECU de ICV (idle control valve) aanstuurt om lucht te krijgen bij stationair draaien. Misschien werkt je ICV niet. Je sprak over een H vorm ICV. Die heeft de e30 niet. Alleen een T of L vorm is er. Jetronic systems werken met een stationaire klep.

Trouwens waar jij over spreekt als watergekoelde ICV is niet je ICV maar je Air slide Valve. Een luchtklep voor opwarming van koud naar warm. Staat open bij koud en gaat dicht bij warm. Misschien blijft deze hangen? De motor draait slecht stationair als hij koud is en goed als hij warm is. Dan is een inspectie hieraan noodzakelijk en blijft de klep hangen. Men kan deze reinigen, maar vaak is vervangen toch noodzakelijk.
Krijg er ondertussen wel grijze haren van..
Die komen met de jaren vanzelf. Met of zonder BMW. :whistle:
Laatst gewijzigd door dw70 op 02 apr 2013, 16:22, 1 keer totaal gewijzigd.

dw70

Bericht door dw70 » 02 apr 2013, 16:20

trouwens, je economy meter: werkt inderdaad zoals je al aangaf: pulserend signaal van de injector via..je ECU. Het kan aan je ECU liggen maar ook door lekkende batterijen een storing geven (achterop het printje van je cockpit).

bonne

Bericht door bonne » 02 apr 2013, 22:13

Ik denk niet dat ik een ICV er op heb zitten. Air Slide Valve bleef in het begin open staan, maar die heb ik gerepareerd (motor was aan het zagen). Echter was dit voor het verzuip euvel.
Inmiddels ben ik er achter, ondanks dat dit niet in de gevonden bedradingsschema's staat, dat de brandstofpomp relay OOK de injectors van stroom voorziet. (alleen bij 320i/323i met chromen bumpers). Raar, maar waar..

Dit relay kan ik nu bypassen en dan nog eens proberen. Ik hoor de injectors 'tikken' wanneer ik stroom op de pin zet en ga ze morgen nameten zonder ECU of er niet toevallig het aanstuurdraad aarde loopt te lekken (ECU stuurt met Ground) met als gevolg dat ze constant open blijven.

Ondertussen heb ik een ECU gevonden, mocht bovenstaande niet baten dan haal ik die af van de sloop.

Overigens zijn die brandstofrelay's in verschijdene auto's geinstallerd (waaronder Alfa Spider, Fiat, Renault Trucks), echter kost de BMW/Bosch versie 230 euro en de KAE of Huco versie 40 ;S Je moet het maar weten.

dw70

Bericht door dw70 » 03 apr 2013, 11:17

goed bezig bonne. Je eigen logica rijkt een heel eind. Een continue openstaande injector omdat de ECU hem gewoon niet meer fatsoenlijk schakelt makes sence. Heb jij ook een multiconnector onder je inlaatspruitstuk zitten om de bekabeling van de autokabelboom (om het zo maar even te zeggen) aan de injectorkabelboom te knopen (zoals de M20 Motronic versies)? Bij de Motronic versies corroderen die aansluitingen enorm en is daar veel ellende.

Maar zo abnormaal anders zal dit relais toch niet zijn t.o.v. een normaal relais. 230 euro, pfft absurd.

Het gaat ergens naar toe wijzen. Hopen dat je snel uitsluiting gaat krijgen. :duim:

bonne

Bericht door bonne » 03 apr 2013, 16:12

SUCCES! Had de injector kabels nagemeten en dat leek allemaal prima. Daarna de ECU omgewisseld en liep meteen, nog een beetje moeten afstellen en loopt nu als een zonnetje.

Alleen nog af en toe wat geplof uit de uitlaat wanneer ik hard van volgas gas terug neem, maar dat kan denk ik ook komen doordat de bougies waarschijnlijk goed zwart zijn geworden. Kwestie van tijd hoop ik.
Tevens heb ik het idee dat ie nog wat rijkelijk loopt (rookt een beetje met warme motor), zal het even aanzien en na een tijdje bougies nakijken. Daarnaast al wat sloperijen afgezocht naar het relais, maar blijkbaar is dat een populair item ;)

Ik denk dat je die C191 kabel bedoelt? Die zit inderdaad alleen op de motronic motors.

Mocht er iemand nog wat E30 spul nodig hebben (1988 touring 320i, motronic) dan heb ik er dus een in de schuur staan.

DW70, hartelijk dank voor het meedenken van mijn probleem. Ondertussen weet ik in een paar daagjes sleutelen/uitzoeken behoorlijk de ins and outs van de M20 motor.

bonne

Bericht door bonne » 03 apr 2013, 16:16

ow, en zal binnenkort eens wat foto'tjes maken voor de showroom, maar moet de vriendin eerst haar poetstaak even volbrengen.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E30) Techniek”