klopsensor (vervangen! nu Vanos?)

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
driesc

klopsensor (vervangen! nu Vanos?)

Bericht door driesc » 15 feb 2014, 18:55

Kbn mn cvv klep beginnen vervangen en nu zit daar ook die klopsensor of pingelsensor en ik heb wel de symtomen die deze kan veroorzaken namelijk: vermogenverlies, vlaktes in het optrekken ( even niet hoger dan 2800 toeren ongeveer ) en ik moet recent steeds met airco rijden om niet stil te vallen op stationair

Kheb eens willen meten , ik kan niks van ohm's meten nog een stroomsignaal detecteren, mijn multimeter heb ik ook getest en die werkt ook nog juist.

Het is infeite een dubbele klopsensor maar geen een van beide geeft om het even wat van signaal
Doe ik wat verkeerd? Of mag ik er zeker van zijn dat die stuk is? Kvind het gewoon raar dat ze dan alletwee stuk zijn terwijl ze eigenlijk alleen de fiche met elkaar gemeen hebben.

Mss weet iemand hier hoe ik die juist kan testen?
Laatst gewijzigd door driesc op 28 feb 2014, 18:10, 1 keer totaal gewijzigd.

jasi

Re: klopsensor/pingelsensor

Bericht door jasi » 15 feb 2014, 22:01

Pingelsensor
Deze sensor is een piëzo-keramische of een mechanische
opnemer. Hij registreert trillingen die ontstaan door een
pingelend verbrandingsproces (detoneren). Deze informatie
wordt in de vorm van een analoog spanningssignaal
doorgegeven aan de ECU. Er wordt door de ECU dus geen
spanning toegevoerd. Een goede testmethode is om met een
(kunststof) hamer op een bout van het motorblok te slaan.
Kies een bout in de buurt van de pingelsensor. Sla niet op
de pingelsensor zelf. Bekijk of de afgegeven spanning van de
pingelsensor verandert bij het slaan op de bout. Gebruik voor
het bekijken van het signaal bij voorkeur een scoop.

rob75

Bericht door rob75 » 16 feb 2014, 09:41

Heb je de CCV al vervangen? Zo niet, dan dat eerst doen. De symptomen kunnen heel goed daarvandaan komen. Je krijgt dan namelijk een verkeerd mengsel met inhouden en afslaan als gevolg.

Groet,
Rob

driesc

Bericht door driesc » 17 feb 2014, 20:55

uit wat jasi zegt neem ik aan dat zo'n klopsensor niet eeuwig meegaat, er stond 2002 op de sensor dus die is al 12j oud en heeft al 245k aan trillingen achter de rug.

ccv is vervangen, oude hebk open gedaan en die zat vol smurrie , jammergenoeg gebroken tijden het opendoen, membraam was nog oke. dateert ook nog uit 2002.
startprobleem is zo goed als opgelost, ik hoef geen 4 keer meer te proberen s'morgens.

vreemd is dat ik het probleem van inhouden enkel met benzine heb en niet op lpg .
doordat lpg klopvaster is (octaangetal +-108 dacht ik?) denk ik dat de pingelsensor foutieve waarden geeft, doch niet volledig stuk is, maar het minder uitmaakt op lpg dan op benzine.

achja kheb em besteld, mede doordat ik nu weet dat het een soort mechanische sensor is, en samen met een nieuwe oliedruksensor , want dat rood olielampje brand net iets langer dan gewoonlijk bij het starten. hopelijk moet ik straks die carterpan niet af nemen ...

thnx

Niels

Bericht door Niels » 18 feb 2014, 12:02

driesc schreef: en ik heb wel de symtomen die deze kan veroorzaken namelijk: vermogenverlies, vlaktes in het optrekken ( even niet hoger dan 2800 toeren ongeveer )
Die storingen zoek ik nu niet echt bij een defecte pingelsensor hoor. Op z'n hoogst een beetje vermogenverlies als de sensor detonatie detecteert en dit doorgeeft aan de ECU. Als de sensor kapot is zul je vaker detoneren ervaren. Heb je em al uitgelezen??

driesc

Bericht door driesc » 18 feb 2014, 21:22

uitgelezen ja , er kwam heel veel op en de monteur zei dat hij het beter reset en ik moet teruggaan wanneer ik een nieuwe foutcode krijg, zo kon hij er niet wijs uit geraken. ondertussen nog geen nieuwe gehad.
de foutcodes waren typische zoals camshaft pos bank 1 en 2 out of position oid
vvt, en luchtmassameter en nog een hoop andere

die symptomen had ik hier en daar opgepikt.
en eigenlijk geloof ik het wel doordat ik ook op lpg kan rijden, en telkens starten gebeurt op benzine, en is het nu koud of warm, hij houd fel in, daarna klik , springt ie op lpg en kan ik zo goed als meteen doortrekken , Maar ik kom niet hoger dan 5000 toeren, gelijkaardig maar minder erg dus, gevolg van verschil in klopvastheid? wie weet...

een nieuwe klopsensor kostte me 50 euro, geen grote kost dus als je hem zelf kan vervangen, is wel een middagje werk.

driesc

Bericht door driesc » 28 feb 2014, 18:09

Vervangen
en ik vermoed dat hij wat stabieler draait
, maar nog altijd niet goed

trekt niet door , verbruiksmeter vlieg onmiddelijk naar 20l/100 als ik nog maar het pedaal 1/3e indruk...

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”