Vreemd geluid bij koude motor

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Amsterdammer

Vreemd geluid bij koude motor

Bericht door Amsterdammer » 01 jan 2015, 20:46

Goedenavond dames en heren,

Ik heb een aantal vragen en ik vroeg me af of jullie mij duidelijkheid kunnen bieden.

OPGELOST: Voorlopig, oorzaak is in ieder geval gevonden. Mijn carterventilatie is toe aan vervanging.
1. Motorstoring: Afgelopen dinsdag brandde het lampje in mijn dashboard continu (trip van 35km), vandaag aangesloten op BMW Scanner en even mogelijke problemen bekeken en dit kwam naar voren:
Afbeelding
Vervolgens GEEN errors schoongemaakt, scanner los getrokken en auto gestart: Geen storing meer. Ik rij een rondje, parkeer mijn auto en zet mijn motor uit om het vervolgens weer aan te zetten: Weer een storing, maar na 20 sec. weer verdwenen.
2. Bij het starten van mijn auto en vooral bij een koude motor, hoor ik een appart geluid van mijn blok vandaan komen...ik kan het niets anders omschrijven als een stuk metaal wat continu tegen plastic stuitert. Voor het gemak heb ik even een filmpje gemaakt en op Youtube gepost. Als je buiten staat hoor je het uitstekend en zelfs als je binnen zit met met mijn raam op een kiertje. In het filmpje hoor het je het bijna niet (Samsung), maar de laatste 3 a 4 secondes hoor je het net nog op de achtergrond(in HD).

OPGELOST: Zo'n 15cm van de pakking rondom mijn raam is naar binnen geklapt en lek, onderdeel (51368252621) aangeschaft voor 57 EUR en dit zal BMW Amsterdam a.s. dinsdag vervangen voor 30 EUR.

3. Ik stond laatst in een wasstraat, kijk om me heen en zie hoe er water naar binnen stroomt bij mijn rechter achterraam: Een hele mooie waterval dwars in het midden van boven naar beneden en ook nog water vanuit het uiterste punt waar ook de bevestiging zit van mijn elektrische raam (coupe). Vervolgens komt het allemaal op mijn achterbank en vloer terecht. Ter info: Zo ver ik weet heb ik verder helemaal geen last van vocht in de auto.

Zijn er forumleden die soortgelijke problemen hebben gehad en hoe hebben ze dit opgelost?
Ik hoor graag van jullie!
Laatst gewijzigd door Amsterdammer op 02 feb 2015, 10:52, 2 keer totaal gewijzigd.

Amsterdammer

Re: Problemen: Motorstoring en geluid

Bericht door Amsterdammer » 06 jan 2015, 18:44

Punt 1 n.v.t. en punt 3 is vandaag door BMW gefixed. Blijft alleen nog punt 2 over bij een koude motor. Bij mij valt het nog reuze mee als ik het ga vergelijken met andere E46 eigenaren op Youtube. Tegen de tijd dat ik bij m'n monteur ben, is mijn motor al warm en het geluid verdwenen...dus ook beetje lastig om vast te stellen wat er aan de hand is.

Andere E46 eigenaar op Youtube, en dan is het duidelijk te horen de laatste 15 seconden:

Hermes

Re: Vreemd geluid bij koude motor

Bericht door Hermes » 20 jan 2015, 14:49

Is dit niet het geluid van versleten klepstoters?

Jeremy

Bericht door Jeremy » 20 jan 2015, 17:48

Hoe is je oliepeil? Komt wel eens voor dat je getik hoort als het oliepeil wat laag staat. Wat dat precies is weet ik niet, maar mijne heeft dat ook getik als ie in de buurt komt van minimum. Wel iets anders, en veel zachter, maar ik hoor wel iets tikken als ie wat laag staat.

Amsterdammer

Bericht door Amsterdammer » 21 jan 2015, 13:34

Voorbeeld uit de praktijk: Ik start mijn auto, en hoor getik. Zoals ik altijd doe neem ik al mijn tijd om kachel, stoelverwarming en leuke radiozender in te stellen. Vervolgens pak ik mijn telefoon en ga ik even zo'n 5 minuten mijn social media af en dan pas ga ik de weg op met een iets wat warme motor.
Als ik bijvoorbeeld alleen een ritje heb gemaakt naar de tankstation en 15 min. na het starten van mijn auto weer voor de deur sta thuis: geluid weg...

Oliepeil zal ik even checken.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”