Ik ben nieuw op het forum (tenminste, heb wel eens items gelezen die me hebben geholpen
Het gaat om een BMW E87 118D, 2006 en ongeveer 200.000 km op de klok.
Afgelopen week reden we naar Oostenrijk. We hadden nog ongeveer 300 km te gaan, maar plots hield de motor een fractie van een seconde in. We reden ongeveer 140 km/u. Nog niet eerder gehad, dus reden door. Minuutje of 10 later, weer hetzelfde. Toen we de afrit op reden om naar een tankstation te gaan, mijn voet van het pedaal af was en de toeren onder de 2000 kwamen, hoorde ik een soort fluitend geluid.
Mijn eerste reactie; de turbo. Ik heb de olie gecontroleerd, maar geen olie verloren. Er was ook geen rook te bekennen tijdens de rit. Ik heb alle slangen (voor zover ik weet) gecontroleerd maar vond geen scheuren of slangen die los zaten.
We hadden niet echt een andere optie, dus we zijn rustig verder gereden. Toen we ongeveer 100 km/u reden, met iets meer dan 2000 toeren, was het geluid weg. Een tijdje later kwamen we in de file en toen hoorden we weer vaker het geluid (en het leek ook luider). Misschien omdat we toen veel in de toeren varieerden, misschien omdat alles warmer werd, ik weet het niet.
Ik heb geen opname van het geluid gemaakt, maar ik heb op youtube exact hetzelfde geluid gevonden: https://www.youtube.com/watch?v=D0e-H4FchGU
Er staat echter niet duidelijk bij wat exacte het probleem is. Er wordt ook gerept over de turbo, maar andere reacties geven aan dat het niet de turbo is.
Ook heb ik deze reactie gevonden: http://w.bimmerportal.nl/forum/viewtopi ... 37&t=39740 waarbij wordt aangegeven dat hij de turbo heeft vervangen maar het geluid bleef bestaan. Ik heb de topicstarter een mail gestuurd met de vraag of de oorzaak bekend is, maar wacht nog op reactie.
Eenmaal aangekomen in Oostenrijk ben ik naar een BMW dealer gereden. Een van de monteurs even een geluisterd en dacht dat het de turbo was. Zijn advies: niet meer rijden met de auto. Helaas hadden ze de hele week geen tijd om een goede analyse te doen of het te fixen. Ik ben weer naar ons verblijfadres gereden en we hebben transport op een trailer naar Nederland geregeld. Nu zijn we weer terug en de auto is ook terug. Maar ik heb geen idee wat het probleem is/zou kunnen zijn en hoe dit het beste is aan te pakken.
Bij deze dus de vraag of een van jullie hetzelfde geluid als in de youtube video herkent?
Jullie zouden me er erg mee helpen. Alvast bedankt!
Groet,
Wolter