Ja, ik ben nieuw hier. Heb uren/dagen/maanden op dit forum zitten kijken, lezen, scannen, noem maar op. Vandaag vond ik het belangrijk om me aan te melden, om twee redenen; Ik lees te vaak situaties waarin ik had kunnen helpen en ik kamp nu zelf met een probleem (slechte eigenschap
In mijn voorstelrondje vertel ik dat ik sinds kort in bezit ben van een BMW330i sedan e46 uit 2003 met 174dkm.
sinds een paar dagen krijg ik zo nu en dan de melding met het tandwieltje... Ik heb het laten uitlezen en daar kwam het volgende uit:
SIEMENS MS 43
7B kenveld van koeling, kortsluiting naar plus
02 ontstekingskring cilinder 4, ontstekingssignaal primair cil. 4
1D bovenstaande ook voor cilinder 1, 5, 3, 6 en 2......
D2 ontstekings onderbreking (meer dan 2 cil), herkend
BD sondenverwarmingsvermogen (bank 2, sensor 1), component defect
AIRBAG AB 8.1 R
70 stoelbezettings herkenningpassagierskant voor, onderbreking van de zitmat (kwam idd wel eens op de BC te staan)
GETR.AUT.M. 5versn. GS8.60
31 schakelstand bewaking (autom.), foutief
30 omvormkoppeling, foutief
35 transmissiebewaking 3.versnell.
36 transmissiebewaking 4. versnell.
Kort samengevat: Niemand wordt hier blij van...
Na kort overleg met de monteur kwamen we tot de conclusie dat de fout/storing wel eens kan liggen bij het kenveld van koeling, kortsluiting naar plus.
Iets wat volgens hen niet veel kwaad kon, behalve dat het verbruik niet optimaal zou zijn. Ik moest het verder even allemaal netjes in de gaten houden. Dat heb ik gedaan.
Vandaag ging ik even een mooie sleutelhanger halen bij de bmw-dealer en op de terugweg 200meter voor mijn huis kreeg ik dezelfde melding weer in mijn dashboard te zien: het inmiddels beroemde tandwieltje. Ik stopte de auto, zette 'm rustig in zijn N en vervolgens in zijn P, schakelde de auto uit en vervolgens weer aan. De vorige keren verdween de melding. Nu dus niet meer
Ik heb een klein lijstje ivm de melding op het moment:
achter-/remlicht melding kwam tevoorschijn terwijl beiden gewoon werkten.
accu tijdens stationair gaf 13,9 volt aan
accu tijdens stilstaan, zonder motor aan begon met 12,89 en liep vrij snel terug naar 11,9v
Alarm 3x afgegaan in 25 minuten.
De zwarte kabel bij de accu (massa?) staat op een stuk ijzer aangesloten(frame?) maar lijkt in mijn optiek wat aangetast.
Wat heb ik vervolgens nog gedaan?
contact opgenomen met de garage voor olieverversen in de versnellingsbak
research naar het probleem en eventuele oplossingen gezocht.
eventuele problemen: spanningsregelaar, accu, remlichtschakelaar, kenveld van de koeling, luchtmassa meter, accuklem/-kabel (corrosie), positieschakelaar van de transmissie defect, te weinig olie in de bak, toe aan revisie
Persoonlijk denk ik zelf dat het ook een elektrisch probleem is en dat het ergens in een kabelbreuk oid ligt. Van de 4x dat ik de melding heb gehad, was het 4x op een hobbelige weg... daarnaast denk ik dat ook ivm de massakabel en het achterlicht. (rechtsachter).
software is up to date
transmissie reset ook al geprobeerd, mocht niet baten. (sleutel in stand 2, kickdown minstens 30sec, etc etc)
Omdat de melding nu niet verdwijnt bij het opnieuw starten van de auto, ben ik bang dat het een serieuzer probleem is. Wie kan mij helpen/gerust stellen/duidelijkheid geven?
Ik zat ook te denken om via het 'geheime'
Hopelijk kunnen jullie mij helpen! En in de toekomst zal ik zeker proberen om mee te helpen met andermans problemen!