Stuurkolom-stuuras beneden vervangen.
Stuurkolom-stuuras beneden vervangen.
Iemand ervaring met het vervangen van de Stuurkolom-stuuras beneden, de flexibele koppeling heb ik al vervangen inmiddels, maar hoor nu een een klapperend geluid als ik het stuur heen en weer beweeg, voor zover ik heb kunnen constateren komt het van deze as (zie afbeelding)
Laatst gewijzigd door Hompie op 01 aug 2017, 06:31, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Richardploeg
Re: Stuurkolom-stuuras beneden vervangen.
Dag Hompie,
Ik ga van de week hetzelfde doen. Had je het inmiddels al gedaan, en zo ja nog tips en tricks?
Hoor graag van je,
Groeten, Richard Ploeg.
Ik ga van de week hetzelfde doen. Had je het inmiddels al gedaan, en zo ja nog tips en tricks?
Hoor graag van je,
Groeten, Richard Ploeg.
Nog niet, zie geen mogelijkheid om bij de bout te komen om de as los te halen, BMW TIS beschrijft dat je alles moet demonteren van binnenuit, dus stuur, airbag, bekleding boven pedalen en nog veel meer, maar dat zie ik niet zo zitten
Heb wel een filmpje van iemand die het van onder de motorkap dit heeft vervangen
Mocht jij het binnenkort zelf doen, dan hoor ik graag of het is gelukt, ik ga eerst me draagarm rubbers achter doen voorlopig.
https://www.youtube.com/watch?v=0J9O2_xCqH4
Heb wel een filmpje van iemand die het van onder de motorkap dit heeft vervangen
Mocht jij het binnenkort zelf doen, dan hoor ik graag of het is gelukt, ik ga eerst me draagarm rubbers achter doen voorlopig.
https://www.youtube.com/watch?v=0J9O2_xCqH4
Gisteren alles gecontroleerd en op de stuuras zit gelukkig geen speling, het komt uit de linker spoorstang aan de kant van het stuurhuis, maar die is al vervangen recent, dus we denken toch aan het stuurhuis zelf
Bij flink bewegen van het wiel op 9 en 3 is het geluid ook hoorbaar, iemand suggesties
Bij flink bewegen van het wiel op 9 en 3 is het geluid ook hoorbaar, iemand suggesties
Ik had zelf ook last gehad van een 'bonk' in het stuur en had aardig wat speling ook. Achteraf was het heel simpel: het stuurhuis zat niet 100% vast. Check die bouten dus even voor de zekerheid 
Alle bouten na gekeken en deze zitten allemaal muurvast 
Laatst gewijzigd door Hompie op 03 dec 2015, 07:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Speling op het stuurhuis, de spoorstang die aan het stuurhuis vast zit is recent vervangen en zit goed vast zonder speling, maar als je de baco op de centrale bout vastzet en je beweegt dan zit er wat speling op die as die het stuurhuis in gaat.
Weet iemand hoe je die afstelbout voor speling op je stuurhuis kan draaien, krijg daar geen een stuk gereedschap op, maar kan ook niks vinden wat je daar voor gebruikt
Weet iemand hoe je die afstelbout voor speling op je stuurhuis kan draaien, krijg daar geen een stuk gereedschap op, maar kan ook niks vinden wat je daar voor gebruikt
Vandaag het revisie bedrijf gesproken, de afstel bout van het stuurhuis is inderdaad af te stellen bij speling/vibratie en/of zware sturing.
Bij de automaat moet je eerst de houder met de 2 leidingen van de automaat koeler even los maken anders past dop 17 er niet op, wel eerst markeren welke positie die nu staat en dan per streep draaien, linksom voor lichter en rechtsom voor zwaarder, maar wel voorzichtig want een streepje kan een groot verschil geven in besturing was het advies, dus gaan we dat zaterdag eens voorzichtig proberen
Bij de automaat moet je eerst de houder met de 2 leidingen van de automaat koeler even los maken anders past dop 17 er niet op, wel eerst markeren welke positie die nu staat en dan per streep draaien, linksom voor lichter en rechtsom voor zwaarder, maar wel voorzichtig want een streepje kan een groot verschil geven in besturing was het advies, dus gaan we dat zaterdag eens voorzichtig proberen
Hopen dat dit het gaat oplossen. Succes, hoor graag hoe het verlopen is 
-
Richardploeg
Hompie!
Laat even weten hoe het gegaan is en hoe je het precies gedaan hebt alsjeblieft, ben ook erg benieuwd want ik zit met hetzelfde probleem!
Groeten, Richard Ploeg.
Laat even weten hoe het gegaan is en hoe je het precies gedaan hebt alsjeblieft, ben ook erg benieuwd want ik zit met hetzelfde probleem!
Groeten, Richard Ploeg.
Vandaag het stuurhuis bijgesteld, in eerste instantie los gedraaid (tot 3 strepen) maar de speling werd erger en het gejank van de pomp bleef het zelfde, toen terug gezet in de oude stand en daarna 1 streep vaster gezet, wat ook gelijk het maximum was omdat de bout vast ging, maar de speling is helemaal weg, alleen het gejank is hetzelfde gebleven, kan nu gewoon me stuur heen er weer schudden zonder geklapper te horen
Ga morgen even kijken hoe het rijdt verder naar me werk toe
Enige wat we nog kunnen bedenken is alle seals vervangen, dus een revisie van het stuurhuis zodat deze weer goed de olie door pompt
Ga morgen even kijken hoe het rijdt verder naar me werk toe
Enige wat we nog kunnen bedenken is alle seals vervangen, dus een revisie van het stuurhuis zodat deze weer goed de olie door pompt
Net thuis en gelijk het stuurhuis op de oude stand minus een halve streep gezet weer.
Echt mega gevaarlijk was het, het stuur ging niet meer vanzelf terug, je moest deze dus met de hand terug sturen en dat ging net zo zwaar als normaal sturen, gewoon eng rijden
Nu staat alles weer normaal en komt het stuur weer (normaal) terug naar het midden, helaas is de speling weer merkbaar, binnenkort maar eens het stuurhuis inruilen voor een revisie
Echt mega gevaarlijk was het, het stuur ging niet meer vanzelf terug, je moest deze dus met de hand terug sturen en dat ging net zo zwaar als normaal sturen, gewoon eng rijden
Nu staat alles weer normaal en komt het stuur weer (normaal) terug naar het midden, helaas is de speling weer merkbaar, binnenkort maar eens het stuurhuis inruilen voor een revisie