Reviseren electronica regeleenheid

Voor alle technische vragen over de BMW 1 Serie
Huismans

Reviseren electronica regeleenheid

Bericht door Huismans » 04 apr 2016, 10:19

Beste Forumleden,

ik ben een trotste bezitter van een BMW E87

Ik heb een vraag. Er is een probleem geconstateerd in de regeleenheid die de temperatuur informatie aanstuurt. Nu is het zo dat het gaat om het gedeelte in de regeleenheid die het temperatuur signaal omzet in de regeleenheid en van daaruit de ventilator verkeerd aanstuurd.

Het problem is dus dat bij de start mijn ventilator constant blijft draaien tot en met dat ik de auto uit zet. Mijn garage en de BMW garage zijn er van overtuigd dat het mis gaat in de regeleenheid, geeft deze fout schijnbaar ook aan bij het uitlezen.

Nu kan mijn garage niemand vinden die deze electronica / regeleenheid kan maken / reviseren... Blijkbaar doordat schijnbaar in deze regeleenheid het gedeelte wat gemaakt moet worden beschermd zit ( in plastic of iets dergelijks) en wanneer deze geriviseerd/gemaakt zou worden de regeleeenheid opnieuw ingecodeerd zou moeten worden. Dit kan schijnbaar alleen BMW... maar die doen dat dus niet het reviseren...

Een nieuwe regeleenheid kost met 1400 euro inlc... :gek:

Kan iemand mij of mijn garage verder helpen? Excuses als het wat vaag is maar ik heb er zelf niet zo veel verstand van.. Ik kan iemand mogelijk wel met contactgegevens in contact brengen met de monteurs van mijn garage.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen...

groeten Haico Huismans

mieske90
BimmerPortal Team

Re: Reviseren electronica regeleenheid

Bericht door mieske90 » 04 apr 2016, 18:48

Beste Haico,

Misschien heeft d-parts wel iets voor jullie liggen.
Er zijn op het forum genoeg codeerders die het kunnen programmeren.
Afbeelding
Volgende evenement:

Huismans

Bericht door Huismans » 05 apr 2016, 12:52

Beste Mieske90,

Dank voor je snelle reactie. Hoe kan ik het makkelijkste in contact komen met de forumleden die kunnen coderen?
Ik zag wel een oud topic of de mensen die konden coderen dat aan wilden geven ... bedoel je die?

groet,

Haico

Nieko

Bericht door Nieko » 05 apr 2016, 21:30

Heb je foto´s van de unit waar de ventilator door wordt aangestuurd? Kun je de ventilator ook niet meer via de handmatige manier aanpassen?

Meestal is het een FET van een paar cent die doorgebrand is en die is redelijk eenvoudig op te sporen als je weet waar welke signalen vanaf de printplaat naar toe gaan...
Short throw dipstick bro.

Huismans

Bericht door Huismans » 06 apr 2016, 10:11

Beste Nieko,

Het is de fan bij de radiator die blijft draaien. Constant van de start tot en met de stop....
Het is de basisregeleenheid DDE het onderdeelnummer is 13618512587 . Heeft geen foutcodes deze zet alleen het signaal van de tempsensor niet goed om.

Het is begonnen met het feit dat de temperatuursensor kapot was en de auto constant aangaf dat de motor te warm werd... zomaar op random momenten... terwijl de motor dus niet te warm was.

Toen is ook het euvel met de fan begonnen... Na het vervangen van de sensor en een software update is het euvel van een te warme motor opgelost echter blijft de fan bij de radiator dus altijd draaien. Het schijnt dus dat er een onderdeel in de basisregeleenheid kapot is...

Die module wil ik graag laten reviseren...

Nieko

Bericht door Nieko » 06 apr 2016, 18:06

Oh sorry, ik dacht dat het om de interieur ventilator ging :gek:

Des al niettemin kan ik me nog steeds goed voorstellen dat het een simpel component is wat stuk is. Ik neem in ieder geval aan dat de ventilator direct wordt aangestuurd vanuit de unit én dat er geen terugkoppeling op zit of hij aan staat of niet (eventueel voor foutmeldingen).
Een defecte eindtrap (FET) is zeer goed mogelijk en doorgaans eenvoudig te maken én niet duur.

//EDIT,
Weet je 100% zeker dat het de unit is die stuk is? Ik heb even in het elektrisch schema van de auto zitten kijken maar kennelijk zit de FET die de motor normaal aan/uit schakelt bij de ventilator. Het lijkt me wel erg sterk dat de FET/transistor in de DDE unit stuk gaat vanwege wat dan ook.
Als je de mogelijkheid hebt om de signalen na te meten kun je eens kijken of op de plug van de ventilator op pin 2 (zwart/blauwe draad) (t.o.v. pin 1 (bruine draad)/het chassis van de auto) een spanning staat. Staat daar significant meer als 1V dan werkt de unit prima maar is de FET in de ventilator waarschijnlijk stuk.

Overigens: FET is een soort relais zonder mechanisch bewegende delen. Als je niet weet wat een relais is: een elektrisch aangedreven schakelaar.
Short throw dipstick bro.

mieske90
BimmerPortal Team

Bericht door mieske90 » 07 apr 2016, 18:45

Hier heb je een topic met alle codeerders op het forum.
viewtopic.php?f=699&t=35299
Afbeelding
Volgende evenement:

Plaats reactie

Terug naar “BMW 1 Serie (E81 / E82 / E87 / E88) Techniek”