E36 1991 320? of toch 325? Wat heb ik?

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
junkiesietze

E36 1991 320? of toch 325? Wat heb ik?

Bericht door junkiesietze » 24 jan 2017, 10:51

Hoi allemaal,

Ik heb samen met een vriend een E36 320 gekocht, alleen twijfelen we nu toch erg sterk of het niet een 320 is met onderdelen van een 325.

Tijdens de proefrit had de auto al last van backfire uit de inlaat, (echt harde knallen, alsof iemand met een stok in een metalen emmer staat te rammen.
We dachten aan een vacuum lek of iets dergelijks, we hebben de auto rustig naar huis gereden en vlakbij huis ging de auto weer gek doen, uitvallen, backfire, onregelmatig stationair lopen..

Het eerste probleem hadden we al gauw gevonden, een slang die gatenkaas was.
Afbeelding

Die hebben we vervangen, maar het probleem bleef zich voordoen.

Vervolgens hebben we de auto uitgelezen met de volgende errors:
Afbeelding

Luchtmassa sensor kom ik straks op terug.

Na een nachtje afgekoppeld van de accu start de auto prima en lijkt alles te werken.
Totdat hij is warm gereden, dan gaat ie weer klappen en moeilijk doen, en is er niet meer mee te rijden.

Ik hoorde een vonkend geluid, en we kwamen erachter dat een bobine overslag maakte.
deze bobine en alle bougies vervangen maar het probleem doet zich nogsteeds voor.
Bougie BKR6EQUP hebben we gebruikt.

Dit is de motor die in de BMW ligt:

Afbeelding

Vraag aan jullie, wat zien jullie hier?
Ik heb namelijk een MAF sensor gekocht op de sloop (stond bij gedemonteerd uit een E36 uit 1998)
Alleen is deze in diameter kleiner dan de MAF sensor die er nu in zit :|
De diameter van het gaskleppenhuis is 70mm (hoort dit op een 320?)

Afbeelding
Hier een betere foto van het inlaat gedeelte.

gekochte maf:
Afbeelding
deze is dus kleiner dan die er nu inzit.

We zijn ook al opzoek geweest naar de motorcode om te checken of het een 20 of 25 is.
Ze zeggen dat ie hier moet staan:
Afbeelding

maar dat ziet er bij ons uit als:
Afbeelding

Dus onlangs zijn vervangen:
Bougies
1 bobine
krukassensor
carterontluchting slangetje
vacuum slang
Vanmiddag gaan we preventief het brandstoffilter vervangen.

Kan iemand beschrijven wat hij hier ziet?
We hebben namelijk sterk het vermoeden dat dit een 320 blok is met een 325 inlaat? kan dit?
En zorgt dit voor de problemen die ik beschrijf? ik kom er niet meer uit.

Dutchie
Contacteer:

Re: E36 1991 320? of toch 325? Wat heb ik?

Bericht door Dutchie » 25 jan 2017, 13:32

Het inlaatspruitstuk is sowieso van een M50B25, maar dat is waarschijnlijk gemonteerd op een M50B20 motor (komt vaker voor).

Motorcode staat inderdaad op het blok onder het inlaatspruitstuk, maar je moet wel ff zoeken. (2.0 of 2.5 staat er dan)

Als ik de foutcodes zo lees dan is er een kans dat een van je lambda-sensoren stuk is (O2-regeling), of je katalysator zit verstopt/is vervuild en zorgt voor verkeerde lambda-waardes (motor gaat dan rijker lopen om de katalysator schoon te branden, ofterwijl er komt onverbrande benzine in je uitlaat, ofterwijl hij gaat klappen uit de uitlaat (backfire is in dit geval niet de juist benaming, want dat vindt zich alleen plaats in de inlaat)),

óf, de verkeerde/kapotte luchtmassameter zorgt voor deze verkeerde lambda-waardes. Nou kan een M50B20 naar mijn weten gewoon met een M50B25 LMM werken, in jou geval zou je dus een goeie M50B25 LMM moeten proberen.
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact

junkiesietze

Bericht door junkiesietze » 26 jan 2017, 08:29

Ik heb er gister een filmpje van gemaakt, misschien zegt dat iets meer.

https://www.youtube.com/watch?v=7JSyzdYBFFE

Dutchie
Contacteer:

Bericht door Dutchie » 26 jan 2017, 12:01

Kans is ook, als het een 2.0 met 2.5 inlaat is, dat de motor te arm loopt (zeer waarschijnlijk)

Bougies worden te heet, begint te misfiren, begint daardoor te klapperen in de uitlaat, loopt moeilijk stationair, lambdasensoren snappen het niet meer, luchtmassameter slaat daardoor ook in storing, en ga zo maar door.

Het beste is inderdaad om nu even zeker na te gaan wat voor type motor het is, luchtmassameter kun je uitsluiten door een 2.5 lmm te proberen, of te kijken of je het inlaat kanaal (alles tussen luchtfilter en gasklep) van een 2.0 terug te plaatsen (volgens mij past dit wel) inclusief 2.0 lmm.
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”