genaaa schreef:Hallo allemaal,
heb soortgelijk probleem. De verwarming wordt wel warm, maar duurt veels te lang. Hoe kouder t is hoe langer t duurt, klinkt normaal, als koud, duurt t langer natuurlijk. Bij mij duurt t minimaal 6/7 minuten, als kouder dan nog langer. Heb meerdere bmw's ter vergelijk. Ook bij temperaturen rond vriespunt beginnen na 3/4 minuten de ventilatieopeningen warme lucht door te laten bij deze wagens en hoe langer je doorrijdt hoe warmer de lucht wordt, volstrekt normaal. Zelfs bij een e46 uit 2003 met kapotte aircopomp, alleen kachel aan stand 4 en warme lucht, 3 min en de lucht begint warm te worden.
Mn idrive instellingen heb ik in alle standen nu geprobeerd, hard zacht warm koud boven midden beneden, en de auto- stand. Ik merk wel dat als je de blaasstand niet vol aan zet, dus op 2 of 3 streepjes, dat ie dan sneller warme lucht geeft dan wanneer je vol gaat blazen, dan duurt t meer dan 10 min voordat de lucht warm wordt.
Motor komt snel op temperatuur, dus thermostaat en waterpomp verdenk ik niet. Kachel wordt warm en warmte is regelbaar indien t eenmaal warm is, dus kachelmotor en kachelweerstand verdenk ik ook niet.
Wat ik denk dat t probleem is, is de kachelkraan/waterklep. Volgens mij moet deze opengaan om t opgewarmde water door te laten om interieur te verwarmen, ik denk hij gaat te laat open, of te langzaam open naarmate t kouder is ( dus blijft beetje hangen ). Lente komt eraan, dus ik laat t nu even zoals t is. Maar einde zomer ga ik de kachelkraan vervangen in de hoop dat t gaat helpen sneller warme lucht te krijgen in de koude dagen. Deze waterklep kost ongeveer 93 euro bij bmw, en t vervangen is niet veel werk.
Enige experts hier die t logisch vinden? Hoor t graag !
Je zegt niet welke motor je wagen heeft
6 a 7 min is normaal en al zeer snel. Het is trouwens een electrische weerstand die dan je interieur mee zit te verwarmen. Je motor is dan nog lang niet op temperatuur en niet staat om je interieur op te warmen.
Je laat hem ook best op autostand staan, deze regelt bij mij perfect door in het begin lage luchtsnelheid aan te houden en pas als er voldoende warmte is de snelheid op te drijven.
Alle warmte ontrekken aan je motor is dan wel goed voor jou maar niet voor je motor, die oude systemen hielden hier ook geen rekening mee.
Ik heb het idee dat je best een wagen koopt met een standkachel want jouw eisen zijn vrij hoog.