E90 320d stotteren / hikken van de motor tijdens rijden

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Marcel Vergonet

E90 320d stotteren / hikken van de motor tijdens rijden

Bericht door Marcel Vergonet » 16 sep 2020, 11:57

Goedemiddag Allemaal,

Ik heb een 320D E91 177 PK aut.6 uit 2008, waar ik super tevreden mee ben. Op 1 ding na :
De auto hikt en stottert enorm bij deellast onderin een hoge versnelling. Als ik bijv. 70 km/h aan moet houden op een rondweg en ik geef daarbij een heel klein beetje gas, dan weet de motor schijnbaar niet wat ie moet doen. Bij warme motor heb ik er meer last van dan bij koude en het treed op onderin het toerengebied ca. 1400-200 rpm. De wagen heeft 240 dkm gelopen, EGR klep en de motor/bediening van de swirl flaps zijn vervangen. Is dit euvel te verhelpen en zoja hoe ? Alle input is welkom !

Tot mijn verbazing zag ik een post over exact hetzelfde onderwerp in 2015, maar daar is geen reactie op geweest ???
PS had zo snel geen beter foto...

Gr. Marcel Vergonet.

Afbeelding

Marcel Vergonet

Re: E90 320d stotteren / hikken van de motor tijdens rijden

Bericht door Marcel Vergonet » 19 sep 2020, 09:26

Goedemorgen, ik reageer maar even op mijn eigen bericht.... Net als op een identieke vraag in 2015 heb ik nog geen reactie mogen ontvangen.. Ik kan me niet voorstellen dat er niemand anders ervaring heeft met dit fenomeen en hopelijk ook met een diagnose, aanwijzing en natuurlijk oplossing! Ik hoor graag van jullie!
Gr. Marcel Vergonet.

Edward

Bericht door Edward » 19 sep 2020, 09:36

Het is sowieso lastig een diagnose te stellen via een forum en je kunt geen reactie / diagnose afdwingen. Hikken kan zo veel oorzaken hebben. Een aftermarket luchtfilter vervangen door een originele kan al de oplossing zijn. Mensen (en ik zeg niet dat jij dat doet) denken dat een paar euro bezuinigen op een aftermarket onderdeel geen verschil maakt... vaak zijn het de oorzaken van de meeste spookstoringen. Ik zeg: “kan” hè. Weinig mensen wagen zich nog aan topics die gaan over trillingen, haperen, hikken, et cetera.

Marcel Vergonet

Bericht door Marcel Vergonet » 21 sep 2020, 09:52

Goedemorgen Edward,

Natuurlijk is het niet zo dat ik iets probeer af te dwingen, ik schrijf ook dat ik "hoop" dat iemand me wat wijzer kan maken.
Daarnaast is het niet zodat ik bespaar op een luchtfilter, ik heb juist bewust wat meer betaald voor een K+N luchtfilter, ik mag toch aannemen dat je dat niet afdoet als "goedkoop spul".... Het stotteren en hikken is misschien is nog steeds aanwezig, maar zeker niet minder geworden. En van het weekend heb ik 'm goed losgelaten op de autobahn, maar het maakt allemaal niet uit....
Dus..Mocht er iemand zijn die hier wat over kanmelden, dan hoor ik het graag ! 8)

Edward

Bericht door Edward » 21 sep 2020, 12:39

Ik doelde niet specifiek op jouw luchtfilter... ik heb dat onbewust als voorbeeld genomen. Al moet ik zeggen, een sportluchfilter is niet altijd beter.

Robin
BimmerPortal Team

Bericht door Robin » 19 okt 2020, 08:28

Beetje late reactie van mijn kant, maar soit.

Klopt helemaal wat Edward zegt, luchtfilter kan nog wel eens voor problemen zorgen! Als je LMM een 'verkeerde' luchtstroom (dus anders dan deze gewend is, en wellicht buiten de standaard waarden komt) meet, kun je zulk soort problemen verwachten. Wil uiteraard niet zeggen dat dit het probleem is hoor.

Heb je hem al eens uitgelezen, of is het probleem al opgelost?
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom

Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw

Marcel Vergonet

Bericht door Marcel Vergonet » 03 dec 2020, 14:31

Hallo Robin,
Nog latere reactie van mijn kant, ik had een tijd niet meer gekeken, omdat ik op zijn zachts gezegd nogal teleurgesteld ben in de reacties, oftewel het ontbreken van. Volgens mij is het een zeer bekend probleem, uitlezen geeft geen melding, ook niet van de LMM.
Er zit trouwens een K+N vervangingsluchtfilter in wat ik in geen enkel opzicht als de boosdoener zie. Maar ja, wat dan wel ?
Bij de huidige lagere temperaturen heb ik er bij koude motor geen last van, maar het lijkt bij warme motor alleen maar erger te worden. Doodzonde want voor de rest is het een dijk van een wagen........

Jeremy

Bericht door Jeremy » 03 dec 2020, 18:45

Ik ga mij er dan toch eens aan wagen;

Eerste wat mij te binnen schiet; automaat. En dan specifiek koppelomvormer. Wat doet de auto als je hem manueel in z’n 4 zet (hij zal namelijk bij 70 in z’n 5 staan)? Wat doet de auto als je in z’n 6 +/- 90-100 rijdt en dus dezelfde toerental aanhoud als 70 in z’n 5? Zie je iets aan de toerenteller als hij schokt, danst de toerenteller dan?

Volgende vraag; hoe goed is jouw roetfilter nog? En laat je de 320d wel eens goed los op de snelweg? Mijn auto (330d) rijdt ook beduidend minder fijn als deze regenereert. Na 2 jaar en 50.000km voel ik exact wanneer deze zichzelf aan het verschonen is. Een beetje hikken met gas los tijdens het uitrollen, een lage brom in de uitlaat en later opschakelen/eerder terug schakelen. Vermoedelijk is mijn roetfilter toe aan een reiniging want ik krijg het steeds vaker, zeker nu er nog maar 100 gereden mag worden. Als hij regenereert kijk ik ook bewust niet op de snelheidsmeter en zet ik flitsmeister aan...

Voor nu de laatste vraag; hoe is de staat van vervuiling van je luchtinlaat, dus vlak voordat de lucht de cilinder in gaat? Mijn wagen is begin dit jaar gereinigd door middel van walnut blasting. Dit haalt koolafzetting weg in de inlaat welke voor een “benauwde” motor en zelfs niet sluitende kleppen kan zorgen. Grote veroorzaker, vooral bij een diesel, is de EGR klep. Deze heb ik dus softwarematig uitgezet en deze stuurt bij mij dus geen uitlaatgassen terug de motor in. Dit zou +/- 80% van de koolstofafzetting moeten voorkomen. Symptomen hiervan zijn o.a. verslechterd vermogen, hoger brandstofverbruik en een onregelmatige loop. Het resultaat was bij mij verbluffend. Veel meer koppel onderin en ik haal, wanneer nodig, 1 op 19 met een 3 liter diesel.

Jeremy

Bericht door Jeremy » 06 dec 2020, 18:44

Nou, krijg je reactie, kom je niet online... ;) :emo:

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E90 / E91 / E92 / E93) Techniek”